Motor stil laten staan

Ponyrider

Rookie
30 dec 2020
6
2
Hoi hoi, ik ben nieuw op dit forum.

Deze week heb ik mijn eerste motor gehaald, een Suzuki GSXR 600. Van alle 600 cc sports is dit toch mijn favoriet. De komende zes weken ben ik echter in het buitenland en moet deze dus in de 'koude' schuur laten staan.

Ik heb meteen een beurt laten uitvoeren, de motor is helemaal gewassen, de ketting is schoon en gesmeerd en de tank volgetankt met V-power.
Van wat ik heb gelezen verwacht ik geen problemen in zes weken, maar zijn er nog maatregelen die toch echt aan te raden zijn? Namens de Suzuki alvast bedankt;)
 
Ik ga de Ducati/HD-discussie even opnieuw op gang trappen (zie handtekening).

Bij mijn 996 (en da's dan geen Duc) en Buell haal ik de batterij eruit en staat ze binnen op de druppellader. Verder een doek erover, meer niet.
Mijn Ducati staat met paddocks omhoog, maar met de batterij erin in tegenstelling tot de andere 2. Er is geen beginnen aan om dat elke maal uit- en in te bouwen gezien de locatie (zie foto hieronder*). Ik heb er dus enkele weken geleden een stekker tussen gezet. Als ik dat niet zou doen om tijdig de lader erop te zetten, zou hij het niet redden tot maart/april (staat al stil van oktober ongeveer denk ik) en dan moet ik alsnog heel het kuipwerk eraf halen met bijkomende kosten voor een nieuwe batterij. Beetje lullig voor een motor waar 1500km op de teller staan.

Zowel mijn Buell als Ducati durven al eens moeilijk starten. Toch een beetje jammerlijk van die tweede, maar 't is wat het is.
Anderzijds, mijn vorige motor, een R1250GS, had ook zijn (elektronische) kuren en soms zeer moeilijk starten bij warme motor. 🤷‍♂️

WhatsApp Image 2020-12-31 at 15.35.45.jpeg

*ik heb geen al te beste verstandhouding met deze dealer O-)
 
Laatst bewerkt:
Dan pak ik wel mijn reservemotor..... 8-)
Een reserveaccu vind ik veel handzamer dan een reservemotor, maar da`s denk ik een persoonlijk dingetje.

Verder: als het om een AGM/vlieasccu gaat (en dat verwacht ik wel) zou ik me voor een periode van 6 weken (en ook nog wel langer) geen enkele zorgen maken. Als de accu goed is, en opgeladen voorafgaand aan die periode van 6 weken trekt de accu het prima om dan de motor te starten.

GSXR600`s staan er nu ook niet direct bekend om dat ze moeizame starters zijn.
 
Een reserveaccu vind ik veel handzamer dan een reservemotor, maar da`s denk ik een persoonlijk dingetje.

Verder: als het om een AGM/vlieasccu gaat (en dat verwacht ik wel) zou ik me voor een periode van 6 weken (en ook nog wel langer) geen enkele zorgen maken. Als de accu goed is, en opgeladen voorafgaand aan die periode van 6 weken trekt de accu het prima om dan de motor te starten.

GSXR600`s staan er nu ook niet direct bekend om dat ze moeizame starters zijn.
Idd persoonlijk, ik wissel tussen tour en race motor, althans uiterlijk want met beiden ‘race’ ik niet. Ok, beiden gaan ver over de 200 maar ik heb geen zin inbekeuringen. Bovendien wil ik ‘wat’ meekrijgen vd omgeving...en zeker geen last veroorzaken door idiote snelheden.

Ik heb in die ene een motobatt accu en in de andere een merk ‘hemelvaart’, en beiden doen hun werk al jaren goed, starten en lopen. Als ik ze afkoppel vd optimates...
 
Nog een aanvullend vraagje, onnodig om daarvoor een nieuwe topic te starten.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het verwijderen van de stickers (fabrieks). Moet ik mij nog zorgen maken dat het lak na 15 jaar wordt meegetrokken? Op filmpjes zie ik het altijd goed gaan; maar vaak onbekend hoe oud de motor is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan