Motor stopt bij halfgas

22 mrt 2022
3
1
Goede middag, mijn Suzuki Intruder VS600 1997!!! heeft een vreemd probleem, Start goed, loopt goed... tot dat ik gas opendraai, boven ongeveer 3000 toeren geen vermogen meer, (met chokes open loopt ie iets of wat), vlinderkleppen precies synchroon, luchtfilters eraf gehaald, benzine pomp gecontroleerd, membanen gecontroleerd, geen scheuren, zuigertjes/naalden gaan omhoog bij gasgeven. Compressies goed, bougies vonken. Benzine loopt uit 't tuitje van de vlotterkamers, dus daar komt benzine in, geen verbetering. Het vreemde is ook dat beide carburateurs/cilinders 't zelfde probleem geven. Het is 'n klote klus om de beide carburateurs eruit te halen, misschien heeft iemand 'n idee? Het viel mij wel op dat langs de naalden die onder de zuigers van de membranen geen benzine-stroom/verstuiving zichtbaar was tijdens het halfgas laten lopen van de motor (kon ik zien omdat de luchtfilters eraf zijn, ook met de hand openduwen van deze zuigertjes, geen benzine langs de naalden, de cilinders in, te zien). Grtz. Arno.
 
Ik heb beide carb's losgemaakt, (Klote werk!, je moet zo'n beetje alles losmaken om erbij te kunnen komen en ook de gezamenlijke kabels zijn 'n ramp om die goed los te krijgen), alles gereinigd. Ook de membranen gecontroleerd (geen schade of scheurtjes). In 1 vlotterkamer zat ongeveer een half theelepeltje snotterige smurrie... De carb's ook nog een uitwendige schoonmaakbeurt gegeven met remmenreiniger (als nieuw!). Nieuwe betere boutjes gemonteerd. Even met de stofzuiger op het aanzuig-gat gezet, per carb... (voorzichtig in de venturi-gaten, aanzuigkant bij de vlinderkleppen), alles werkt naar behoren, dus de ook membraanschuiven/naalden werken goed.
Nu als ik tijd heb de hele zaak monteren/afstellen en testen... Ook nieuwe bougies erin. (Er zat overigens carb-reiniger/conditioner in de benzine, dat doe ik altijd voor de winter, ...echter deze keer van 'n Amerikaans merk, dus voortaan toch maar weer Wynns of Forte!).
 
Ja, E10 getankt, dus nooit meer!
(Ik denk dat de combinatie met 'n Amerikaanse 'Benzine-veredelaar' (voor de winter) een reactie heeft gegeven met E10)..
In m'n BMW-auto ook al een hoop gezeik gehad. Motormanagement-lampje gaat bijna direct aan bij (per ongeluk) tanken E10,
bij 3x dure Shell weer uit...
E10, gewoon rotzooi!

AWH, Bandit 107: Ik heb beide carb's zo goed dat ik kon schoongemaakt. Nou maar hopen dat 't goed genoeg is, zien er nu uit als nieuw, (van binnen en van buiten), maar d'r zitten ongelofelijk kleine 'gaatjes' in en niet alle koperen 'sproeiers' zijn te verwijderen. Wel werkt 'droog' alles naar behoren, compressor-blazen, stofzuiger op aanzuig-venturie zetten, de vlinderklep met de hand opendrukken; de vacuum-cilindertjes met naald gaan dan keurig ophoog, vlotterafsluitingen ook prima, benzinepomp = ok, ed.
Ik ga een dezer dagen de zaak monteren, door persoonlijke omstandigheden nog niet aan toegekomen. Ik laat jullie weten wat 't resultaat is. Groeten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AWH
AWH, Bandit 107: Ik heb beide carb's zo goed dat ik kon schoongemaakt. Nou maar hopen dat 't goed genoeg is, zien er nu uit als nieuw, (van binnen en van buiten), maar d'r zitten ongelofelijk kleine 'gaatjes' in en niet alle koperen 'sproeiers' zijn te verwijderen.
Flikker de hele handel bij de lokale motorzaak in de ultrasoonbak. Dan is zeker alles schoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan