Motor stotterde, maar wat het nou was?

Arne_V

MF veteraan
2 jan 2009
3.039
5
hey mfers

vanacht om half 1 was ik opweg vanuit zoetermeer terug naar borger...

dik 1.5 uur 150 km/h gereden zonder stoppen of wat.
en vrij constant.

tot ineens.....de motor begon te happeren.
in het begin voelde het alsof je het gas een mm terug geeft en dan weer gas geeft.

en daar gaf ik weinig aandacht aan.
en niet gek veel later....leek het net op ik nog maar op 1 of 2 pitten reed :?
al het vermogen was weg, pruttelen en de toeren begonnen te zakken.

ik terug schakelen in de hoop dat ik de toeren weer omhoog zou krijgen.
maar nee,....de motor viel uit op de A28.

met nog 1 km tot het pompstation |( :+
dan voel je je behoorlijk lullig kan ik je vertellen.....

maarja....zoals iedereen zou doen, ik probeer de motor te starten...
en hij start zonder enig probleem of enige moeite :?

ik natuurlijk helemaal opgelucht dat er niets vastgenaaid is o.i.d.
ik ben wel naar het pompstation gereden om toch maar even te tanken en zelf een beetje op temperatuur te komen.


daarna ben ik gewoon weg gereden opweg naar huis toe zonder enige andere problemen.
motor klinkt prima.


maar wat die happering nou geweest is....ik heb geen idee.....


het motorblok klonk prima
de temp van het blok was constant 67 graden
constant 7500 rpm gedraaid ongeveer.



enige waar ik zelf aan denk, en nu zowiezo ga doen.
is mijn bougies vervangen.
 
misschien vuiltje in het brandstof systeem oid?

Reed je ook in de regen? misschien vocht bij de bougie's gekomen (door lekke bougiedoppen oid).
vocht bij de electra gekomen?
 
Laatst bewerkt:
zou het niet zo kunnen zij dat je met de laatste druppel knalsap het tankstation bent binnengereden? hoeveel benzine ging erin dan?
Anders zou het kunnen zijn dat omdat je tank bijna leeg was wat vuil mee je carbs hebt ingetrokken en zo een blokkade in de toevoer hebt gecreert.
 
snelle reactie zeg :P

zou kunnen misschien.
maar dan ben ik benieuwd hoe die erin gekomen is,
er zit een filter tussen de brandstof pomp en de tank.


en ik had nog ruim 7 liter over in de tank.


en ik reed in droge omstandigheden.
het was alleen stervens koud :9
 
Laatst bewerkt:
carb icing met dit weer??

denk eerder aan een tank vacuum. Ontluchtingsslangetje doorblazen of keertje je tank echt goed leeg rijden (benzine mee :X ) dan kan het over zijn.
 
Klinkt voor mij duidelijk als een peutprobleem. Had ik ook nog gistermiddag, moet je wel je kraantje op reserve zetten Gieliovd! :')

Elektrisch voelt anders. Valt je ontsteking weg, blaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap....

Gewoon een troepie ofzo in je systeem gekomen?

SR te warm lijkt me niet. Het was vannacht heerlijk helder weer, maar wel 7 graadjes. Ik had het ook stervenskoud. Toch eens winterhandschoenen op de kop tikken.

Zielig voor die motor... wordt ook niet warm met zulk weer :(

Gebeurt wel eens joh! Kijk het even aan als het nog eens voorkomt. Vervang eens een keer je brandstoffiltertje. Kijk eens je filter na op de kraan in de tank.

Lekker je tank leegrijden vind ik geen lekker advies. Onderin je tank ligt de ergste bende altijd. Hou hem maar lekker een beetje op niveau. En carb icing is niet eens zo gek hoor met 7 graadjes.
 
Laatst bewerkt:
Heb met mijn 600 Sradje uit 97 ook wel eens gehad
dat ie ineens op 2 of 3 pitten reed. En altijd alleen maar
als het koud was. Meestal op te lossen door ff flink gas te geven....
Maar opnieuw starten werkt inderdaad ook... ;)
 
ik heb nog niet gek lang geleden mijn tank helemaal leeg gehad.
dus ik denk niet dat er rotzooi in zit.

en ook omdat er nog dik 7 liter benzine in zat.


en ja ik rijd idd nog met carbs, :) 97 is de laatste carbs versie


en ik reed gewoon in de hoogste versnelling


en ik denk idd ook niet dat de spanningsregelaar te warm werd aangezien het best wel heel erg koud weer was :P



en wat houd carb icing precies in?
 
Laatst bewerkt:
heb je wel eens benzine op je hand gehad koud he doe daar is koude lucht bij dan bevriest het snel onder de 10 graden kan dat dus gebeuren in je carb dat is carbice zet je hem dan ff stil word het weer verwarmd door het motorblok ijs weg je kan weer rijden
 
heb je wel eens benzine op je hand gehad koud he doe daar is koude lucht bij dan bevriest het snel onder de 10 graden kan dat dus gebeuren in je carb dat is carbice zet je hem dan ff stil word het weer verwarmd door het motorblok ijs weg je kan weer rijden

Je hebt daar carb. verwarming voor, had ik ook op mijn Duc, gewoon een olieleiding naar de carbs toe volgens mij, makkelijk als je vaker in de kou rijdt..
 
ik heb nog niet gek lang geleden mijn tank helemaal leeg gehad.
dus ik denk niet dat er rotzooi in zit.

en ook omdat er nog dik 7 liter benzine in zat.


en ja ik rijd idd nog met carbs, :) 97 is de laatste carbs versie


en ik reed gewoon in de hoogste versnelling


en ik denk idd ook niet dat de spanningsregelaar te warm werd aangezien het best wel heel erg koud weer was :P



en wat houd carb icing precies in?

Als je je tank helemaal leeg heb gereden kan het ook zijn dat je benzine filter verstopt zit. Heb ik ook met mijn oude sradje gehad...
 
ik heb de tank afgetapt een aantal weken terug,
naar mijn idee toen lag er water op de bodem en dat heb ik er toen uit gehaald.
maar er lag achteraf geen water onderin.



het benzine pompje, het tuitje/filtertje die de benzine door moet pompen.
ligt ongeveer 1.5 cm BOVEN de bodem van de tank.

als je luisterd hoor je nog wel benzine maar de benzine pomp kan er niet meer bij.


maar in dit geval was dat niet het probleem.



en ik kan geen kvs. of olie leidingen aansluiten op mijn carbs voor verwarming.
mijn carterontluchting is de verwarming voor mijn carbs via het lucht filter zeg maar :P
 
Laatst bewerkt:
heb je wel eens benzine op je hand gehad koud he doe daar is koude lucht bij dan bevriest het snel onder de 10 graden kan dat dus gebeuren in je carb dat is carbice zet je hem dan ff stil word het weer verwarmd door het motorblok ijs weg je kan weer rijden

Het is de waterdamp die in de lucht zit die bevriest.
Om benzine in gas om te zetten heb je warmte nodig.
Die warmte wordt onttrokken aan de lucht.
5 a 6 gr is een kritische temperatuur gezien de relative hoeveelheid vocht in de lucht.
Lamp in je filter verwarmd de lucht een beetje.
Maar of een 21W lampje voldoende is om 5600 liter/min lucht (750 x 7500) wat op te warmen ?
Maar ik heb het vaker gehoord. Het kan zeker met kouder weer geen kwaad.

Groeten Ron
 
heb ik ook een tijdje last van gehad met de 600, deed ie alleen bij hoge snelheden. ik ben er bij mij uiteindelijk achter gekomen dat mijn bougiedoppen teveel speling hadden waardoor de bougies niet helemaal consequent een nette vonk kregen.
 
Het is de waterdamp die in de lucht zit die bevriest.
Om benzine in gas om te zetten heb je warmte nodig.
Die warmte wordt onttrokken aan de lucht.
5 a 6 gr is een kritische temperatuur gezien de relative hoeveelheid vocht in de lucht.
Lamp in je filter verwarmd de lucht een beetje.
Maar of een 21W lampje voldoende is om 5600 liter/min lucht (750 x 7500) wat op te warmen ?
Maar ik heb het vaker gehoord. Het kan zeker met kouder weer geen kwaad.

Groeten Ron

Sluit me aan bij de diagnose van Ron. Dit verschijnsel kwam ook voor bij Ducati 2-kleppers en er bestond, net als voor Yamaha lees ik verder, een setje voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan