Motor stotterde, maar wat het nou was?

Arne_V

MF veteraan
2 jan 2009
3.039
5
hey mfers

vanacht om half 1 was ik opweg vanuit zoetermeer terug naar borger...

dik 1.5 uur 150 km/h gereden zonder stoppen of wat.
en vrij constant.

tot ineens.....de motor begon te happeren.
in het begin voelde het alsof je het gas een mm terug geeft en dan weer gas geeft.

en daar gaf ik weinig aandacht aan.
en niet gek veel later....leek het net op ik nog maar op 1 of 2 pitten reed :?
al het vermogen was weg, pruttelen en de toeren begonnen te zakken.

ik terug schakelen in de hoop dat ik de toeren weer omhoog zou krijgen.
maar nee,....de motor viel uit op de A28.

met nog 1 km tot het pompstation |( :+
dan voel je je behoorlijk lullig kan ik je vertellen.....

maarja....zoals iedereen zou doen, ik probeer de motor te starten...
en hij start zonder enig probleem of enige moeite :?

ik natuurlijk helemaal opgelucht dat er niets vastgenaaid is o.i.d.
ik ben wel naar het pompstation gereden om toch maar even te tanken en zelf een beetje op temperatuur te komen.


daarna ben ik gewoon weg gereden opweg naar huis toe zonder enige andere problemen.
motor klinkt prima.


maar wat die happering nou geweest is....ik heb geen idee.....


het motorblok klonk prima
de temp van het blok was constant 67 graden
constant 7500 rpm gedraaid ongeveer.



enige waar ik zelf aan denk, en nu zowiezo ga doen.
is mijn bougies vervangen.
 
carb icing met dit weer??

denk eerder aan een tank vacuum. Ontluchtingsslangetje doorblazen of keertje je tank echt goed leeg rijden (benzine mee :X ) dan kan het over zijn.

komt wel vaker voor onder de 7à10°c

en minder vaak onder het vriespunt omdat de luchtvochtigheid dan lager ligt :P

en dat lampje schijnt wel te werken trouwens...
 
ja?
waar is zoiets te vinden ? :)

Ik denk dat het gewoon te bestellen is bij de soes dealer. Op internet kan ik het zo 123 niet vinden. Ik weet niet of het nu onder "electrical" valt of onder "fuel / air" :?

Wel weet ik dat je ze niet te vast moet zetten: de heaters zijn van messing en die draai je zo naar de 7e hemel...
 
dik 1.5 uur 150 km/h gereden zonder stoppen of wat.
en vrij constant.

de temp van het blok was constant 67 graden
constant 7500 rpm gedraaid ongeveer.
.
Jongens, het blok is warm genoeg, ga hem nou niet op onnodige kosten jagen. Dat icing krijg je als het blok nog niet goed op themperatuur is en niet als je al 1,5 uur aan het rijden bent.
Gewoon alles even nalopen, bougiekabels, stekkertjes enz.

Mijn idee. Succes.
 
Laatst bewerkt:
Jongens, het blok is warm genoeg, ga hem nou niet op onnodige kosten jagen. Dat icing krijg je als het blok nog niet goed op themperatuur is en niet als je al 1,5 uur aan het rijden bent.
Gewoon alles even nalopen, bougiekabels, stekkertjes enz.

Mijn idee. Succes.

Carb icing kan net zo goed optreden als je blok warm is. Dat beetje warmte van je blok gaat echt niet helpen om carb-icing te voorkomen
 
Carb icing kan net zo goed optreden als je blok warm is. Dat beetje warmte van je blok gaat echt niet helpen om carb-icing te voorkomen
Jeetje, lekkere motorfiets dan, ik rijd al 45 jaar motor met carburateurs, door weer en wind, ook - 10 graden C, nooit last van gehad.

Maar goed, laat die jongen maar wat spullen kopen, baat het niet ........
 
Jeetje, lekkere motorfiets dan, ik rijd al 45 jaar motor met carburateurs, door weer en wind, ook - 10 graden C, nooit last van gehad.

Maar goed, laat die jongen maar wat spullen kopen, baat het niet ........

Sommige motoren hebben er meer last van als andere, probeer jij maar eens met eens met een oude GSF600 met vochtig weer onder de 7 graden te rijden :X
 
het zouden best mijn bougies kunnen zijn hoor.
ik heb nou al weer 500 km erop zitten :+

en nergens last van gehad verder.
bougies stonden zowiezo al binnen kort op het lijstje.


er zit nou een hitte graad 8 in,
en orrigineel zit er een 9 in..

maar ik heb vaak genoeg gelezen dat 8 er vaak genoeg ook ingedraait word.
 
Jeetje, lekkere motorfiets dan, ik rijd al 45 jaar motor met carburateurs, door weer en wind, ook - 10 graden C, nooit last van gehad.

Maar goed, laat die jongen maar wat spullen kopen, baat het niet ........

Het heeft niets met de warmte van je blok te maken.
Tenminste het helpt wel het te voorkomen als de carburateurs in de luchtstroming zit die van de cilinders afkomen.
Daarom is het probleem altijd over als je ff stilstaat.
De warmte van je blok laat de carburateurs weer ontdooien.
En bij -10 heb je hele droge lucht en dan heb je er idd geen last van.

En een lamp in je luchtfilter schijnt toch iets te helpen en die kost bijna niets.
Sommige motorfietsen zijn er heel erg gevoelig voor.

groeten Ron
 
lampje in je luchtfilter bouwen werk perfect
Wat een leuk idee! Maar werkt dat nou? De lucht wordt wel een beetje verwarmd maar zo erg dat carb icing wordt voorkomen? Mag het wel een dikke halogeenlamp zijn. Maar dan nog, die flow is toch te groot?

BTW. bij een V'tje zal het toch eigenlijk niet voorkomen? Een lijnmotortje is al wat makkelijker en een watergekoelde single ook lijkt me, maar een opgesloten carbje tussen een V'tje.. Kijk naar mijn V4, volgens mij worden die carbs zo heet daar tussen die powerplants dat het nooit kan gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Jongens, het blok is warm genoeg, ga hem nou niet op onnodige kosten jagen. Dat icing krijg je als het blok nog niet goed op themperatuur is en niet als je al 1,5 uur aan het rijden bent.
Gewoon alles even nalopen, bougiekabels, stekkertjes enz.

Mijn idee. Succes.
Carbs zitten op moderne motorfietsen meestal met een vrij groot rubber spruitstuk verbonden naar het blok; daardoor kunnen ze erg koud blijven. Vroeger was er meestal metaal/metaal-contact, bouten door een pakkinkje heen en werden carbs tegen wil en dank enigszins verwarmd (soms te veel zodat een warme, kort uitgeschakelde motor moeilijk herstartte).
 
Laatst bewerkt:
Wat een leuk idee! Maar werkt dat nou? De lucht wordt wel een beetje verwarmd maar zo erg dat carb icing wordt voorkomen? Mag het wel een dikke halogeenlamp zijn. Maar dan nog, die flow is toch te groot?

BTW. bij een V'tje zal het toch eigenlijk niet voorkomen? Een lijnmotortje is al wat makkelijker en een watergekoelde single ook lijkt me, maar een opgesloten carbje tussen een V'tje.. Kijk naar mijn V4, volgens mij worden die carbs zo heet daar tussen die powerplants dat het nooit kan gebeuren.
Hoezo halogeen? Is gemaakt om meer licht en minder warmte te produceren en daarom veel duurder dan een niet-opgefokte gloeipit; halogeen gaat trouwens gemiddeld ook nog iets korter mee, dus voor dit doel 3x slechter.
 
Laatst bewerkt:
Carbs zitten op moderne motorfietsen meestal met een vrij groot rubber spruitstuk verbonden .... enz.
Zal allemaal best, maar volgens mij is dat icing gedoe een koekblikprobleem, of hebben de moderne motoringenieurs het idee dat de hedendaagse motorrijders alleen mooiweerrijders zijn.
Komop hè. Icing, hou toch op ;(
 
Laatst bewerkt:
Koekblikken met carb icing?
- Koekblikken hebben geen carbs
- Koekblikken hebben een motor in een jasje dus lekker warm

Tenzij je natuurlijk oude wagens hebt waar nog een carburateur in zit, maar die dingen raken allemaal op de sloop wegens de succesvolle slooppremie :')

@Willem: hmmm goed punt.. maar toch had ik het idee dat halogaanpitjes (die prikkertjes) altijd een behoorlijke uitstoot hebben, vooral het formaat meegeteld. Een 100W gloeilamp in je airbox ophangen wordt geen succes denk ik. Sowieso, welke lamp is opgewassen tegen de trillingen in die richting?
 
Laatst bewerkt:
Koekblikken met carb icing?
- Koekblikken hebben geen carbs
- Koekblikken hebben een motor in een jasje dus lekker warm

@Willem: hmmm goed punt.. maar toch had ik het idee dat halogaanpitjes (die prikkertjes) altijd een behoorlijke uitstoot hebben, vooral het formaat meegeteld. Een 100W gloeilamp in je airbox ophangen wordt geen succes denk ik. Sowieso, welke lamp is opgewassen tegen de trillingen in die richting?
Heel veel, vooral iets oudere, auto's hebben wel degelijk carbs.

Een gloeilamp geeft ongeveer 5% licht en DUS ongeveer 95% warmte.

De beste/duurste halogeenlampen geven ongeveer 10% licht ofwel 90% warmte.

Lampen zijn voor meer doe-het-zelvers grijpbaar en begrijpelijk dan geheimzinnige electr(on)ische toefjes.

Een beetje vakmatig samengestelde electrische carb-verwarming gaat uit van bijna onverwoestbare draadgewonden geëmailleerde of gecementeerde weerstanden en/of electronica, hetzij handbediend of geautomatiseerd.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/motor-forum+carb+carburateur+verwarming
 
Laatst bewerkt:
Koekblikken met carb icing?
- Koekblikken hebben geen carbs
- Koekblikken hebben een motor in een jasje dus lekker warm
?

Heel veel, vooral iets oudere, auto's hebben wel degelijk carbs.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/motor-forum+carb+carburateur+verwarming
:$ Ik merk al dat ik van een veel oudere generatie ben, dat icing kwam vroeger alleen bij auto's voor, nu dus ook bij motorfietsen. Die gaan toch ook allemaal over op injectie, probleem opgelost. *O*
 
Laatst bewerkt:
@ Willem: uiteraard, ik heb hem voor de duidelijkheid even aangepast. Natuurlijk zijn er wagens met carburateurs, maar die dingen verdwijnen allemaal van de straat dus ik vond het niet nuttig om die mee te nemen ;)

Grappig, ik zou toch zweren, onder die lekkere warme geïsoleerde motorkap, met zo'n vierpittertje te stampen vlak ernaast/onder.. Krijgen die het in een koekblik toch nooit koud?
 
Het ligt er maar aan vanwaar je de lucht aanzuigt en veel auto's doen dat van buitenaf en/of met een speciaal kapje dat boven de motorkap zit.

Normaal is koude lucht ideaal voor de motorprestaties want "ingekrompen" met dus meer zuurstof per volume-eenheid. Alleen bij buitentemperatuur tussen ongeveer 4 en 8 ⁰C kan de combinatie van luchtverdunnende aanzuiging met temperatuur en luchtvochtigheidsgraad je dan parten spelen. Verdun je lucht dan veroorzaak je afkoeling, het vriest dan plotseling in de venturi en er groeit ijs op je grondsproeier.

Misschien "lukt" dat aanvriezen bij sommige erg sterke motoren met grote lucht-aanzuiging ook nog wel bij hogere temperaturen dan 10 ⁰C want hoe harder je aanzuigt en lucht in een tunneltje verdunt, des te meer afkoeling op dat plekje.

Warmtepompen (er zit er een in iedere gewone koelkast) werken op dat principe: een gas/damp wordt rondgepompt, op 1 plaats verdund om afkoeling te bewerken en iets verderop weer samengeperst in een radiator om de warmte af te staan aan de omgeving. Dit werkt met alle dampen/gassen maar met sommige uitgezochte/gefabriceerde typen sneller dan met ordinaire lucht; zuurstof kan bovendien in sommige apparaten gevaarlijk of slijtageversnellend uitpakken en water(damp) met zijn typische temperatuurreacties is vaak een plaaggeest.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtepomp
 
Terug
Bovenaan Onderaan