Motor stottert bij gasgeven

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.556
954
Zevenhoven (Zuid Holland)
Goedemorgen,

Ik heb een probleem met mijn Diversion dat spontaan is ontstaan, als ik rijd en ik geef gas dan begint de motor te stotteren, dit gebeurd in elke versnelling. Het is net alsof hij op 3 poten loopt.

Ik kan wel met langzaam gasgeven harder rijden maar moet dan heel rustig steeds meer gas geven.

Wat ik al gevonden heb op het internet aan mogelijk oorzaken;
- Bougies (hoe controleer of maak ik Iridium bougies schoon)
- Bougiekabels, ik heb de doppen al losgemaakt ingespoten van binnen met contactspray en weer op de kabel gedraaid.
- brandstoffilter
- Bobines
- Carbs
 
Update;

nu ca. 80 km gereden met Forté in de tank, en ik merk duidelijk verbetering, bij gasgeven stottert de motor nog steeds maar versneld wel meer dan in het begin van de topic.

Wat het is waarom ik de carbs nog niet opengemaakt heb is gewoon tijdgebrek en het vroege donker worden buiten...
 
Nee ik denk het niet, want het is nu > +30 graden dus dat zal wel niet...maar wat is het nut van je reactie? Last van de warmte.... :? O-)

Vanaf 21.15 uur is het bij mij te donker om buiten de carbs van de motor te halen.
Woensdag 21 juni 2017 inplannen.

Als t dan niet lukt, opgeven.
 
Membranen eraf gehaald, en er zaten allemaal zwarte korreltjes er achter, dacht eerst aan slijtage van rubber, maar het zwarte lostte op met remreiniger, dus leek op gedroogde olie of roet oid.

Membranen schoon gemaakt en naalden ook net als de ruimte achter de membranen.

Bij het terugplaatsen van de zwarte kunstof hulzen met de naald iets te hard geduwd of scheef en schoot er een naald uit. Na het pakken zag ik dat de punt krom was... Deze terug gebogen, lijkt weer recht, maar wat doet deze naald eigenlijk?
 
Membranen eraf gehaald, en er zaten allemaal zwarte korreltjes er achter, dacht eerst aan slijtage van rubber, maar het zwarte lostte op met remreiniger, dus leek op gedroogde olie of roet oid.

Membranen schoon gemaakt en naalden ook net als de ruimte achter de membranen.

Bij het terugplaatsen van de zwarte kunstof hulzen met de naald iets te hard geduwd of scheef en schoot er een naald uit. Na het pakken zag ik dat de punt krom was... Deze terug gebogen, lijkt weer recht, maar wat doet deze naald eigenlijk?
Die bepaalt vanaf ong half gas tot aan de top de hoeveelheid benzine, simpel gezegd.
 
punt is van ondergeschikt belang, het gaat om de opening tussen de naald en naaldbuis.

wat echter wel weer van groot belang is, is de positie van de naald tov de naaldbuis. de naald moet eigenlijk steeds in dezelfde positie zitten. verandert de positie, dan verandert ook de flow. als de naald bv normaal in het midden zit, en nu tegen de zijkant aanleunt, is de totale doorgang dezelfde gebleven, maar toch krijg je een andere flow.
 
punt is van ondergeschikt belang, het gaat om de opening tussen de naald en naaldbuis.

wat echter wel weer van groot belang is, is de positie van de naald tov de naaldbuis. de naald moet eigenlijk steeds in dezelfde positie zitten. verandert de positie, dan verandert ook de flow. als de naald bv normaal in het midden zit, en nu tegen de zijkant aanleunt, is de totale doorgang dezelfde gebleven, maar toch krijg je een andere flow.

Ok niet meer gebruiken dus, stiekem toch gedaan, en motor loopt nu in hele toeren gebied (veel / weinig) gas beroerd, dus ga ik van de week die andere carbs er op zetten.

Kan ik gelijk de oude die er nu op zitten uit elkaar halen.
 
Gisteravond de carbs vervangen en de aanzuigrubbers, deze had ik nog liggen.

Maar helaas motor klinkt als een VTR stottert of verslikt is misschien een beter woord wel veel minder, maar mist gewoon vermogen, wat kan het zijn, ik denk ontsteking zou dat kunnen?

Bobines, kan dat?
Bougies, ik had ze al omgewisseld maar het bleef hetzelfde.
Bougiekabels?

Iemand suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond de carbs vervangen en de aanzuigrubbers, deze had ik nog liggen.

Maar helaas motor klinkt als een VTR stottert of verslikt is misschien een beter woord wel veel minder, maar mist gewoon vermogen, wat kan het zijn, ik denk ontsteking zou dat kunnen?

Bobines, kan dat?
Bougies, ik had ze al omgewisseld maar het bleef hetzelfde.
Bougiekabels?

Iemand suggesties?

1 heb je de carbs al afgetapt?

2 Heb je het luchtfilter al gecontroleerd?
 
Ey Richard,

Had je nou al eens goed in je tank gekeken met een lampje?
Ik heb ooit nog eens in mn Diversion tijd de tank ontroest en er later een stuk in laten solderen want dat was doorgerot.
Je kan met een lampje zo zien of er prut onderin je tank zit als t goed is.
Zo ja dan kan dat het probleem wel eens zijn maar dan moeten je carbs ook schoongemaakt worden helaas. -O-
 
Bedankt voor de reacties, ik heb de voorkuip eraf gehaald omdat ik de bobines wilde vervangen en toen viel mijn oog op.....een losse bougiekabel!!!

Deze erop gezet en gestart en volgens mij trekt hij weer als een Diversion (niet😉) straks even proefritje doen.

Ik laat het weten.
 
Ey Richard,

Had je nou al eens goed in je tank gekeken met een lampje?
Ik heb ooit nog eens in mn Diversion tijd de tank ontroest en er later een stuk in laten solderen want dat was doorgerot.
Je kan met een lampje zo zien of er prut onderin je tank zit als t goed is.
Zo ja dan kan dat het probleem wel eens zijn maar dan moeten je carbs ook schoongemaakt worden helaas. -O-

He naamgenoot, klopt heb ik gedaan met een lampje, er zat geen prut in de tank eigenlijk stond ik er versteld van hoe schoon hij was van binnen.

Wel is het zo dat de originele carbs achter de membranen er een soort kruimelige zwarte olie zat, met je vinger wreef je het uit en met remreiniger lostte het op.

Dus de eigenlijke oorzaak lag wel bij de carbs denk ik, maar na het plaatsen van de donorcarbs heb ik denk ik een kabel los getrokken van de bougie, daarom liep hij na het starten beroerd maar trok wel beter dan met de andere carbs.

Probleem is nu opgelost en Div rijdt weer als vanouds. Nu eigenlijk nog de oude carbs uit elkaar halen.

Iedereen bedankt voor de reacties!!! *O* *O* *O* *O* *O* *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan