Motor stottert bij gasgeven

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.556
954
Zevenhoven (Zuid Holland)
Goedemorgen,

Ik heb een probleem met mijn Diversion dat spontaan is ontstaan, als ik rijd en ik geef gas dan begint de motor te stotteren, dit gebeurd in elke versnelling. Het is net alsof hij op 3 poten loopt.

Ik kan wel met langzaam gasgeven harder rijden maar moet dan heel rustig steeds meer gas geven.

Wat ik al gevonden heb op het internet aan mogelijk oorzaken;
- Bougies (hoe controleer of maak ik Iridium bougies schoon)
- Bougiekabels, ik heb de doppen al losgemaakt ingespoten van binnen met contactspray en weer op de kabel gedraaid.
- brandstoffilter
- Bobines
- Carbs
 
over dat synchroniseren: dat zou kunnen mits al de andere afstellingen al goed in orde zijn.
als dat nl. niet het geval is ben je met het synchroniseren andere slechte afstellingen aan het compenseren. En dat is nu net niet de bedoeling.
Je moet het synchroniseren beschouwen als de kers op een lekkere taart. Het kan het verschil maken tussen best wel goed en heel erg lekker draaien.
 
Laatst bewerkt:
over dat synchroniseren: dat zou kunnen mits al de andere afstellingen al goed in orde zijn.
als dat nl. niet het geval is ben je met het synchroniseren andere slechte afstellingen aan het compenseren. En dat is nu net niet de bedoeling.
Je moet het synchroniseren beschouwen als de kers op een lekkere taart. Het kan het verschil maken tussen best wel goed en heel erg lekker draaien.

Ik snap je punt.
 
Wat dicok2 twee zegt, even de bougiekabels opfrissen en synchroniseren/mengsel afstellen.

Wil hier aan toevoegen dat je maar weer ziet dat het geen rocket science is, per ongeluk de naald verkloot maar van geleerd denk ik, het ergste wat kon gebeuren was dat je een nieuwe naald moest kopen :)
 
Laatst bewerkt:
Wat dicok2 twee zegt, even de bougiekabels opfrissen en synchroniseren/mengsel afstellen.

Wil hier aan toevoegen dat je maar weer ziet dat het geen rocket science is, per ongeluk de naald verkloot maar van geleerd denk ik, het ergste wat kon gebeuren was dat je een nieuwe naald moest kopen :)

Bedankt, ga ik nog even doen voor de zekerheid dat stukje eraf knippen, ja naald verkloot maar nu zitten de carbs erop die ik nog had, carbs met kromme naald heb ik nu over.

Motor houdt nog wel een beetje in net nadat je de choke uitdoet maar na een paar km is dat weg, wel trekt hij veel sneller op dan dat hij ooit deed.
 
Laatst bewerkt:
Andere vraag, waarom loopt de motor na het starten met choke, goed en als de choke uit gaat na x aantal 100 meter, dan roffelt hij op constante snelheid, dit verdwijnt als de motor goed warm is?

Te rijk te arm, worden er verschillende sproeiers gebruikt bij verschillende toeren of gasstanden?
 
Andere vraag, waarom loopt de motor na het starten met choke, goed en als de choke uit gaat na x aantal 100 meter, dan roffelt hij op constante snelheid, dit verdwijnt als de motor goed warm is?

Te rijk te arm, worden er verschillende sproeiers gebruikt bij verschillende toeren of gasstanden?
Omdat het dan nog niet geheel warm is, en later wel?
 
worden er verschillende sproeiers gebruikt bij verschillende toeren of gasstanden?

In reactie hierop:

1zojl8w.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een koude motor vraagt een wat rijker mengsel tot deze warm is, daarom de choke (verstikker).
Ik heb het vermoeden dat je motor wat te arm staat afgesteld.
Om dit zeker te weten kun je de motor een keer op een testbank zetten en de A/F-ratio in alle gasstanden nagaan.
Beter wat te rijk dan (veel) te arm is mijn mening.
 
Maar bij synchronisatie sterk je toch ook je lucht / brandstof mengsel af?

helemaal niet. het enigste wat synchroniseren doet is zorgen dat aan iedere carburator een gelijke onderdruk heerst, en dus maw iedere cylinder evenveel mengsel binnen krijgt.
tenzij ze echt kompleet verkeerd staan, merk je dus nauwelijks tot absoluut niets van "een beetje verkeerde" synchronisatie, en het is al helemaal niet het wondermiddel dat sommigen denken dat het is bij carbu problemen. synchronisatie gaat over de laatste 2 procenten eruit persen, niet over problemen oplossen.
 
Laatst bewerkt:
helemaal niet. het enigste wat synchroniseren doet is zorgen dat aan iedere carburator een gelijke onderdruk heerst, en dus maw iedere cylinder evenveel mengsel binnen krijgt.
tenzij ze echt kompleet verkeerd staan, merk je dus nauwelijks tot absoluut niets van "een beetje verkeerde" synchronisatie, en het is al helemaal niet het wondermiddel dat sommigen denken dat het is bij carbu problemen. synchronisatie gaat over de laatste 2 procenten eruit persen, niet over problemen oplossen.

Ok duidelijk antwoord. Maar niet je het mengsel perse op een dynobank afstellen?

Of zal ik alles gewoon op het aantal draaien uit het wpb zetten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan