Motor stottert / houd in

Speedlonk

MF'er
19 jun 2011
40
6
Hey mensen,

voor mijn woon/werk verkeer (ongeveer 12 kilometer heen en 12 terug) heb ik sinds enige tijd een Kawasaki GPX600 Ninja uit 1989.

Heerlijk ding en ik moet zeggen ik ben er hartstikke blij mee.

Ware het niet dat hij een paar weken geleden begon hij te stotteren en te haperen. Op weg naar huis wilde hij in lage toeren afslaan en alleen hoge toeren (over de 5.000) liet het beestje zich nog berijden. Thuis de motor nagekeken en niks kunnen vinden wat abnormaal leek.

Ik heb er niet zoveel verstand van en heb de leidingen (vacuüm en benzine) gecontroleerd alsmede ook gekeken of het vacuümsysteem goed werkt. Ondertussen de bougies vervangen. Luchtfilter wilde ik openhalen maar daar is niet bij te komen. Ik geloof ook niet dat dat het is. Ehh wat heb ik nog meer gedaan.. Ik heb de bougiekabels nagekeken en alle kabels onder de tank ingespoten met contactspray.

Wat wel het vermelden waard is is dat de motor als hij koud is perfect loopt (en start), maar de problemen beginnen als hij warm is. De bougies die ik een week geleden vervangen heb hadden het probleem dacht ik opgelost want daarna liep hij als een trein. Nu een paar dagen en (goede) regenbuitjes verder begint het weer. Iets anders als voorheen, maar het lijkt toch wel een soortgelijk probleem te zijn. Hij stottert weer in de lage toerentallen, maar minder heftig als voorheen. Je moet goed gas geven met optrekken anders slaat hij af.

De motor komt ook niet boven de 7.000 toeren p.m uit want ook dan stottert hij. Dat doet hij al heel erg lang en dat heeft mij nooit gehinderd omdat ik daar praktisch nooit in de buurt kom.

Ik wil met deze motor niet naar de motorzaak. Ten eerste omdat de reparatiekosten met een beetje pech hoger zijn als de motor waard is. Ten tweede heb ik het geld voor een reparatie van een paar honderd Euro ook niet liggen.

Ik hoop dat jullie mij misschien nog wat tips kunnen geven waar ik nog kan zoeken of wat ik nog kan doen.

Benzine + benzinekraan + benzinefilter (die ik overigens niet kan vinden) zouden een bron van het probleem kunnen zijn, maar toch denk ik aan iets anders. Vraag me alleen niet wat.

Het zou ook vocht kunnen zijn, maar dan zou hij volgens mij altijd moeten stotteren.

Hebben jullie misschien een idee?

Alvast bedankt.
 
Carburateur een keer reinigen? Heb iets dergelijk meegemaakt met mn R6, ding kreeg waarschijnlijk te weinig brandstof bij hogere toerentallen, met inhouden als gevolg.
 
met M14 eens, tot een 3 weken geleden ook last van inhouden met mijn zx6r

alle sproeiers waren goed schoon, maar inwendig was er een vuiltje in de carbs gekomen waardoor het toch niet soepel liep.. in een ultrasoon gegooid (met sproeiers en gasnaalden etc)
en alles gemonteerd..

binnen 2 uurtjes klaar incl montage/demontage..
 
Zal reinigingsvloeistof werken of zullen ze er af moeten?

Waarom ik dit zeg. Ik heb de carburateurs er al pas geleden onderuit gehaald en dat was op zich al een pokke werk, maar ben daarna er een hele middag mee bezig geweest om ze er weer op te krijgen. Wel een deksel van de vlotterkamer eraf gehaald en de vlotter en kamer zagen eruit alsof ze splinternieuw waren.
 
Het handboek heb ik, maar het kan zoveel zijn dat het bijna niet te doen is.

Je weet ik ben er al mee bezig geweest (met een vriend), maar dacht dat het eigenlijk opgelost was. Het verbaast me dan ook dat het afgelopen vrijdag weer gewoon terug kwam. Voordat ik gekke sprongen ga maken dacht ik ik ga het eerst maar eens hier voorleggen. Het boek geeft je teveel ideeën.

Wat je zegt over elektrisch of brandstof dat is nou net het probleem. Ik weet het echt niet.
 
Als ik je goed begrijp dan gebruik je de motor 's ochtends als het koud is (ca. 10C). De ervaring die ik heb gehad is dat je carburateurs dan kunnen bevriezen, ja door het venturi effect in de carburateur. Dit gebeurt met name tijdens de vochtige dagen. Wellicht heeft jouw Kawa al carburateurverwarming, misschien ook niet, maar daar zou ik het zoeken.
 
Bij een kapotte bobine zou ik verwachten dat ie dat ook al bij lage toerentallen doet.

@ Speedlonk, zelf zou ik niet voor een halve oplossing kiezen. Carburateur er af en in 1x goed doen, dan weet je zeker wat de status van het ding is. Mocht later het probleem opnieuw optreden, kun je dat uitsluiten.
 
Stotterende/haperende motor is een veel voorkomend probleem, lees ik op het forum. Met de ervaring die ik inmiddels heb met mijn haperende fiets zou ik het inderdaad in de carburateurs of ontsteking zoeken. Als je het forum leest dan zie je dat bij Japanners met soortgelijke problemen vaak een defect CDIkastje het probleem is, maar om onnodige kosten te besparen zou ik toch eerst de carburateurs nakijken. Wat je ook kunt doen is, als het probleem zich voordoet, controleren of de bougie wel voldoende spanning krijgt. Bougie in bougiekap doen en bougie ongeveer een halve centimeter boven de cilinder houden en motor starten en/of stationair laten draaien. Er moet een blauwe vonk overslaan. Doet ie dat niet of is de vonk geel/oranje dan krijgt de bougie te weinig spanning. Nu weet je in elk geval waar je het zoeken moet.
 
Even je vlotterbakje eraf halen en erin kijken helpt niet echt veel als het probleem vuil is. Ik zou denk ik toch weer de carbs eraf halen en dan even goed schoonmaken, dan kun je dat in ieder geval uitsluiten.

Kleine how to:

1. Tank eraf (en evt. luchtfilter)
2. Haal je gaskabels (heen en terug) los en schroef de slangenklemmen die om je rubbers zitten een paar slagen los zodat ze speling hebben. Nu kunnen je carbs er in 1 geheel vanaf.
3. De vlotterbakken (onderkant van de carbs) kun je nu loshalen. Dit zijn vaak kutschroefjes, dus help jezelf en zet er gelijk fatsoenlijke imbusboutjes in.

tussendoortip: draai niet aan de CO schroeven, deze zijn van messing(?) en moeten in hun originele positie blijven voor dit klusje.

4. Maak de bakjes schoon met remmenreiniger. Ze mogen echt HEEL goed schoon.
5. Nu kun je de sproeiers eruit draaien. Hou dit even per carb apart en maak ze goed schoon met remmenreiniger (wellicht wat perslucht uitspuiten of met een fietspomp werkt ook).
6. Als je toch bezig bent, spuit gelijk even wat luchtkanalen uit.
7. Monteer alles weer hoe je het er ook af hebt gehaald en zorg dat je je gaskabels niet omdraait, dat is erg lastig rijden.

Algemene tips:
- Goed schoonmaken, dat voorkomt dat je het opnieuw moet doen.
- Met monteren en demonteren: zoveel mogelijk kruislings te werk gaan.


Good luck!
 
Ik ga de bovenstaande tips binnenkort eens uitvoeren, maar wat ik nu kan zeggen is dat hij wonderwel opeens weer beter rijdt. Hij stottert alleen nu nog met optrekken en dan net rond de 2.000 toeren. Ik weet het nu dus rond dat toerental pas ik een klein beetje op, maar voor de rest is daar prima mee te leven. Of hij stottert met hoge toeren dat heb ik nog niet geprobeerd en dat zal waarschijnlijk ook voorlopig niet gebeuren. Eerlijk gezegd ben ik bang dat ik iets forceer en daar zit ik niet op te wachten net nu hij weer zo heerlijk rijdt.

Zoals gezegd ga ik eens wat bovenstaande tips proberen en ik zag zelfs op ebay revisie setjes voor de carburateurs. Ze zijn niet duur en ik heb toch de pakkingen nodig weet ik van de afgelopen keer.

Bedankt allen tot zover.

:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan