motor stottert op 4.500/5.500 toeren na van 25kw afhalen

Zeekakkelobbes

MF veteraan
9 mrt 2008
2.486
0
Hallo allen,

Ik heb mn Bandit 600 onlangs van 25kw af laten halen en laten afstellen op de dynojet.
Nu heeft ie 83pk ipv 33. (best mooi aangezien hij vanaf fabriek 78pk zou moeten hebben)

Het probleem is dat hij sinds dat ik hem weggebracht heb even stottert tussen de 4.5k en 5.5k toeren. Dit doet hij niet elke keer, maar ongeveer 1 op de 2 keer dat hij langs dit toerental komt.
Het is een hele korte stottering, en daarna trekt hij ook gewoon soepel door.

Het lijkt alsof hij even geen vonk krijgt, ik denk dat het in de ontsteking zit ofzo.
Ik weet zeker dat hij dit probleem niet had voordat ik hem weg bracht.

Bougies zijn vrij nieuw (5000km) en de motor is goed onderhouden.

Is het mogelijk dat hij te warm geworden is op de dyno, en daardoor de ontsteking kapot is ofzo? (oliegekoeld blok)

Wat adviseren jullie?

Mvg, Max
 
Laatst bewerkt:
Bij dat toerental beginnen denk ik de gasschuiven aan hun job. Lijkt mij daarom een carburatie ietsje.

Wat zei het bedrijf dat het voor je heeft gedaan (incl dyno-meting)?
 
Bij dat toerental beginnen denk ik de gasschuiven aan hun job. Lijkt mij daarom een carburatie ietsje.

Wat zei het bedrijf dat het voor je heeft gedaan (incl dyno-meting)?

het bedrijf zei dat het blok nog in goede staat was, aangezien hij er nog 83 pktjes uit perst..
Is trouwens een bedrijf dat hoog aangeschreven staat op internet..
 
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn bandit 600, deze heb ik op volvermogen gekocht. Daarna is deze begrensd en op de testbank geweest, toen bleek dat aan de afstelling niets gewijzigd hoefde te worden.
Vorige week is de motor weer op volvermogen gezet en heb ik dit probleem. De afstelling is opnieuw niet gewijzigd, omdat de motor al goed afgesteld was op volvermogen voordat deze begrensd was.

Met een koude motor is niets merkbaar, maar bij warme motor begint deze in te houden tussen de 4000 en 5000 rpm.

Wel moet gezegd worden dat met het op volvermogen zetten de motor ook een grote beurt heeft gehad, inc. kleppen stellen. Het lijkt me niet dat dit er iets mee te maken heeft.

Weet jij (banditmax) al iets meer over jouw probleem??
 
Ik zou voordat je verder gaat even de motor een week flink op zn staart trappen (lees: veel volgas). Het kan ook zijn dat de motor even moet wennen aan grote belastingen.
Zit ik ook aan te denken.

Bromfietsjes hadden ook dat effect.

Lijkt mij toch dat een motor die veel afgeknepen kilometers heeft gehad, totaal opnieuw moet worden ingereden, "zetten" van zuigers/cilinders bij temperatuur en kracht op gemiddeld hoger toerental.

Bij dieselblokjes (brommobiel) heb ik gemerkt (geleerd van mijn garagist) dat een reiniger-toevoeging aan de brandstof als bijwerking heeft dat het zulk proces versnelt maar ik durf dat niet voor te stellen als universeel medicijn.

Veel rijden lijkt mij verbetering te moeten geven; vooral lange ritten.
 
Laatst bewerkt:
Ik werk op de zaterdag bij een autobedrijf, die dachten hetzelfde. Ik heb een additief aan de brandstof toegevoegd en heb nu al bijna 800km gereden, ik heb hem hoog in toeren geprobeerd te houden en per rit minimaal 60km. Is het normaal dat dit zo lang duurt voordat deze normaal begint te rijden?
 
ik zou eerder denken aan 2-3000km en ritten langer dan 100km (zo erg was het al bij bromfietsjes, dus ...)

:$

Nog: meer dan ooit, direct na starten RUSTIG wegrijden en de eerste 20km géén volgas.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan