Het betreft een ongeveer 20 jaar oude Honda CB 500 Twin. Probleem sinds zo'n 3000 kilometer. Motor wordt voor woon/werk gebruikt, dus van lagere stilstand is geen sprake.
Toen ik enige tijd geleden de snelweg op reed begon de motor te stotteren boven ongeveer 4000 rpm. Probleem was na een aantal kilometer over. Toen kwam het weer terug, maar pas boven de 7000 rpm. En sindsdien gebeurt het op onvoorspelbare momenten weer, maar altijd bij hogere toeren. Direct na een flesje brandstoftoevoeging om het brandstofsysteem / carbs te reinigen leek het probleem te verergeren. Of dat toeval is (het gebeurde en gebeurt wel vaker dat het opeens erger wordt) of de invloed van het magische flesje weet ik niet. De eerste kilometers na het flesje was het wel erger dan ooit.
- Heb geen verschil opgemerkt tussen warme en koude motor
- Starten en stationair is probleemloos.
- Het stotteren gaat gepaard met ploffen uit de uitlaat.
- Bougies zijn vervangen. Probleem niet verholpen.
- De sproeiers heb ik uit de carbs geschroefd, en die zijn brandschoon. Ook in de vlotterbakjes was nauwelijks aanslag te zien.
- Als ik de brandstofslang los haal en even aan het vacuumslangetje zuig komt er een dikke straal benzine uit. Vacuumslangetje is ook in orde.
- Denk niet dat het uitmaakt, maar carbs recent gesynct.
- Accuspanning (en laadspanning etc) zijn gecheckt en in orde.
Omdat het alleen bij hoge toeren af en toe ploft zie ik geen mogelijkheid om te testen of het een probleem van een (en welke) of beide cilinders is.
Ik heb dus al wat dingen geprobeerd, maar weet niet waar ik nu het beste verder kan.
Toen ik enige tijd geleden de snelweg op reed begon de motor te stotteren boven ongeveer 4000 rpm. Probleem was na een aantal kilometer over. Toen kwam het weer terug, maar pas boven de 7000 rpm. En sindsdien gebeurt het op onvoorspelbare momenten weer, maar altijd bij hogere toeren. Direct na een flesje brandstoftoevoeging om het brandstofsysteem / carbs te reinigen leek het probleem te verergeren. Of dat toeval is (het gebeurde en gebeurt wel vaker dat het opeens erger wordt) of de invloed van het magische flesje weet ik niet. De eerste kilometers na het flesje was het wel erger dan ooit.
- Heb geen verschil opgemerkt tussen warme en koude motor
- Starten en stationair is probleemloos.
- Het stotteren gaat gepaard met ploffen uit de uitlaat.
- Bougies zijn vervangen. Probleem niet verholpen.
- De sproeiers heb ik uit de carbs geschroefd, en die zijn brandschoon. Ook in de vlotterbakjes was nauwelijks aanslag te zien.
- Als ik de brandstofslang los haal en even aan het vacuumslangetje zuig komt er een dikke straal benzine uit. Vacuumslangetje is ook in orde.
- Denk niet dat het uitmaakt, maar carbs recent gesynct.
- Accuspanning (en laadspanning etc) zijn gecheckt en in orde.
Omdat het alleen bij hoge toeren af en toe ploft zie ik geen mogelijkheid om te testen of het een probleem van een (en welke) of beide cilinders is.
Ik heb dus al wat dingen geprobeerd, maar weet niet waar ik nu het beste verder kan.