Motor stottert op onvoorspelbare momenten

HCx

MF veteraan
1 jan 2017
4.296
2.511
Het betreft een ongeveer 20 jaar oude Honda CB 500 Twin. Probleem sinds zo'n 3000 kilometer. Motor wordt voor woon/werk gebruikt, dus van lagere stilstand is geen sprake.

Toen ik enige tijd geleden de snelweg op reed begon de motor te stotteren boven ongeveer 4000 rpm. Probleem was na een aantal kilometer over. Toen kwam het weer terug, maar pas boven de 7000 rpm. En sindsdien gebeurt het op onvoorspelbare momenten weer, maar altijd bij hogere toeren. Direct na een flesje brandstoftoevoeging om het brandstofsysteem / carbs te reinigen leek het probleem te verergeren. Of dat toeval is (het gebeurde en gebeurt wel vaker dat het opeens erger wordt) of de invloed van het magische flesje weet ik niet. De eerste kilometers na het flesje was het wel erger dan ooit.

- Heb geen verschil opgemerkt tussen warme en koude motor
- Starten en stationair is probleemloos.
- Het stotteren gaat gepaard met ploffen uit de uitlaat.
- Bougies zijn vervangen. Probleem niet verholpen.
- De sproeiers heb ik uit de carbs geschroefd, en die zijn brandschoon. Ook in de vlotterbakjes was nauwelijks aanslag te zien.
- Als ik de brandstofslang los haal en even aan het vacuumslangetje zuig komt er een dikke straal benzine uit. Vacuumslangetje is ook in orde.
- Denk niet dat het uitmaakt, maar carbs recent gesynct.
- Accuspanning (en laadspanning etc) zijn gecheckt en in orde.

Omdat het alleen bij hoge toeren af en toe ploft zie ik geen mogelijkheid om te testen of het een probleem van een (en welke) of beide cilinders is.

Ik heb dus al wat dingen geprobeerd, maar weet niet waar ik nu het beste verder kan.
 
Lijkt op water in de vlotterbakken.. maar kun je idd de bobine vervangen nadat je het water-ding hebt uitgesloten?


mee eens,
ik heb dat ook gehad met een motor,
even de vlotterbakjes legen (schroefje losdraaien)
en kijken of het euvel verdwenen is..
staat je brommer buiten/ in de regen gereden/ getankt?
of staat ie op een plek waar nogal wat condens kan vormen?

als bovenstaande niet werkt, eens de kleppen controleren...

suk7
 
denk dat er 1 bobine op zit. Verder vraag ik me af hoe de staat is van het luchtfilter
Ik hoop dat ik het goede antwoord geef, maar er zitten twee 'coils' (zo noemt honda ze) aan de voorkant. Aan elke coil zit een bougiekabel.

En vergeten te vermelden: in een poging het probleem te verhelpen heb ik het luchtfilter vervangen.

Lijkt op water in de vlotterbakken.. maar kun je idd de bobine vervangen nadat je het water-ding hebt uitgesloten?
Meermaals de vlotterbakken leeg laten lopen, kwam niets uit dat duidde op water. Probleem was ook niet verholpen. Kwamen wel wat zwarte fliebeltjes mee, maar of dat de oorzaak was, of dat dat gewoon rommel uit de oude aftapslangetjes was weet ik niet.

Had ook zoiets , dacht eerst aan carburateurs, bleek kabel breukje te zijn
Bougiekabelbreuk dan? Of bedoel je wat anders?

als bovenstaande niet werkt, eens de kleppen controleren...
Ik heb het niet heel recent gecontroleerd, maar de klepspeling was bij de laatste checks gewoon niet verlopen. Dat schijnt gebruikelijk te zijn voor dit blok, dat al de nodige kilometers achter de kiezen heeft.

--
Samengevat: volgende stap is de bobine/bougiekabels controleren en/of vervangen?
 
Ik hoop dat ik het goede antwoord geef, maar er zitten twee 'coils' (zo noemt honda ze) aan de voorkant. Aan elke coil zit een bougiekabel.

En vergeten te vermelden: in een poging het probleem te verhelpen heb ik het luchtfilter vervangen.


Meermaals de vlotterbakken leeg laten lopen, kwam niets uit dat duidde op water. Probleem was ook niet verholpen. Kwamen wel wat zwarte fliebeltjes mee, maar of dat de oorzaak was, of dat dat gewoon rommel uit de oude aftapslangetjes was weet ik niet.


Bougiekabelbreuk dan? Of bedoel je wat anders?


Ik heb het niet heel recent gecontroleerd, maar de klepspeling was bij de laatste checks gewoon niet verlopen. Dat schijnt gebruikelijk te zijn voor dit blok, dat al de nodige kilometers achter de kiezen heeft.

--
Samengevat: volgende stap is de bobine/bougiekabels controleren en/of vervangen?

Met een auto heb ik het eens gehad dat een van de stekkertjes op de bobine niet goed meer klemde,
wat ik me kan herinneren leek het op jouw probleem.
 
Ik hoop dat ik het goede antwoord geef, maar er zitten twee 'coils' (zo noemt honda ze) aan de voorkant. Aan elke coil zit een bougiekabel.

En vergeten te vermelden: in een poging het probleem te verhelpen heb ik het luchtfilter vervangen.
er zit idd een 180 graden krukas in zie ik. Nu is de vraag, gaan beide cilinders lopen kutten of is het er 1
 
Ik ga in ieder geval alle kabels en met name de verbindingen en connectors nalopen.

er zit idd een 180 graden krukas in zie ik. Nu is de vraag, gaan beide cilinders lopen kutten of is het er 1
Is er een manier om dat te testen? Beide uitlaatbochten worden bloedheet.
 
Het betreft een ongeveer 20 jaar oude Honda CB 500 Twin. Probleem sinds zo'n 3000 kilometer. Motor wordt voor woon/werk gebruikt, dus van lagere stilstand is geen sprake.

Toen ik enige tijd geleden de snelweg op reed begon de motor te stotteren boven ongeveer 4000 rpm. Probleem was na een aantal kilometer over. Toen kwam het weer terug, maar pas boven de 7000 rpm. En sindsdien gebeurt het op onvoorspelbare momenten weer, maar altijd bij hogere toeren. Direct na een flesje brandstoftoevoeging om het brandstofsysteem / carbs te reinigen leek het probleem te verergeren. Of dat toeval is (het gebeurde en gebeurt wel vaker dat het opeens erger wordt) of de invloed van het magische flesje weet ik niet. De eerste kilometers na het flesje was het wel erger dan ooit.

- Heb geen verschil opgemerkt tussen warme en koude motor
- Starten en stationair is probleemloos.
- Het stotteren gaat gepaard met ploffen uit de uitlaat.
- Bougies zijn vervangen. Probleem niet verholpen.
- De sproeiers heb ik uit de carbs geschroefd, en die zijn brandschoon. Ook in de vlotterbakjes was nauwelijks aanslag te zien.
- Als ik de brandstofslang los haal en even aan het vacuumslangetje zuig komt er een dikke straal benzine uit. Vacuumslangetje is ook in orde.
- Denk niet dat het uitmaakt, maar carbs recent gesynct.
- Accuspanning (en laadspanning etc) zijn gecheckt en in orde.

Omdat het alleen bij hoge toeren af en toe ploft zie ik geen mogelijkheid om te testen of het een probleem van een (en welke) of beide cilinders is.

Ik heb dus al wat dingen geprobeerd, maar weet niet waar ik nu het beste verder kan.

Nu had ik tot enkele maanden terug een SP1, sloeg af en toe ook eens over als ik door een gat in de weg reed.
Bij deze motor zat een soort hoofdzekering op de accu bak, bij toeval en met goed kijken(leesbrilletje) zag een haarscheurtje in de draad van deze zekering.
Ik weet het, wel een iets andere fiets, maar misschien het nakijken waard.
 
Een CB-t, heeft/had constant vacuüm carburateurs toegepast om een snellere gasreactie te verkrijgen, waarschijnlijk heb je ergens een vacuüm lek.
Doel je op (de omgeving van) nummer 18 van deze tekening?
https://images.cmsnl.com/img/partsl...or-component-parts_bigecy5weae__1901_e381.gif

Overigens heb ik vanavond een mogelijke oorzaak gevonden in de vorm van een slecht contact. Hopelijk heb ik het weekend tijd om daar verder aan te prullen en testen. Als het opgelost is laat ik het uiteraard weten.
 
Doel je op (de omgeving van) nummer 18 van deze tekening?
Moeilijk te zeggen, daarvoor moet je naast de CB staan. Maar inderdaad dat diafragma wil wel eens gaan lekken (onderdruk verlies) waar door die lekker gaat stotteren er zijn nog revisie kitjes in de handel.
Ik zou zo wie zo de carbs er van af halen en aan een grondig onderzoek bloot stellen

Direct na een flesje brandstoftoevoeging om het brandstofsysteem / carbs te reinigen leek het probleem te verergeren.
Carburateur reinigers (?) verwijderen (althans dat zeggen ze) vervuiling.. het verergeren kan komen door dat wat eerst afgesloten was door vervuiling plots open gaat ... Daar naast..... sommige cleaners zijn niet safe voor rubbers en plastics !!!

Op deze site KLIK (was vroeger een MSN gebeuren) vind je enorm veel gespecificeerd aangaande jou CB-t
 
Laatst bewerkt:
Vorderingen:

- Bobine + bougiekabels zijn vervangen door een tweedehands exemplaar. Gedrag blijft hetzelfde. De nieuwe nagemeten met de multimeter, en die vallen binnen de specs.
- Carbs: Na grondige inspectie kon ik niets ontdekken, maar ik wilde het toch uitsluiten. Gebruikte carbs gemonteerd. Niet opgelost helaas (iemand goede gebruikte carbs kopen? :+)
- Bekabeling van CDI naar bobine doorgemeten, connectors voor de zekerheid schoongemaakt.
- Relevante zekeringen vervangen door verse exemplaren

Resultaat: 0.

Tips zijn welkom.
 
Bedankt voor de tips! Ik kan sowieso weer even verder.

Wat voor soort pulsgever heeft zo'n ding?
Pulsgever Honda CB 500 1990-2009.
Deze zou het moeten zijn. Kun je daar wat mee? Ik heb me hier nog niet in verdiept dus kan er (nog) niets zinnigs over zeggen.

Ik heb bij mijn GS500 (totaal andere motor, ik weet het) een soortgelijk probleem gehad en toen heb ik (na de bougies, bobine, CDI) de hele pulsgever inclusief spoelen en kabels vervangen. Dat verhielp het probleem.
Hou dat in m'n achterhoofd, dank!

Hallo HCx,
heb je al eens gedacht aan de onluchting van de tank.
Groeten BMW-er
Ja, voor de zekerheid doorgeblazen, maar die 'ademt' gewoon.

jiffy schakelaar die slecht contact maakt of door trillingen contact maakt, al of niet icm koppelingschakelaar
Dat is een goeie, ik ga die doorverbinden om te kijken of dat het oplost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan