Motor stottert, repareert zichzelf bij uit-aan (deel 2)

jaffabaffa

MF'er
13 mei 2019
72
28
Beste motorrijders,


Ik heb al langere tijd een probleem waar ik in mijn eentje echt niet uit kom...
Ik begin onderhand een beetje moedeloos te worden, en zou daarom graag nogmaals een beroep willen doen op jullie kennis en ervaring.

FZ6-S - Eerste foto thuis.jpeg


Als ik mijn 2004 Yamaha FZ6-S (FZ6 Fazer) start, kan ik ongeveer 10 a 15 minuten probleemloos rijden. Daarna begint de motor ineens te stotteren en in te houden op momenten dat ik gas bij geef. Als ik op deze momenten vol gas geef, gebeurt er niks, en neemt de motor alleen maar in snelheid af. De toeren die het motorblok maakt beginnen langzaam af te nemen, en het motorblok begint dan te pruttelen en te haperen.

Nu komt het gekke van dit probleem…

Als ik de motor vervolgens uit zet, een halve seconde wacht, en de motor direct weer opnieuw start, is het probleem zo goed als verdwenen. Hierna kan ik weer probleemloos rijden. Het probleem keert echter altijd weer terug, dus ik kan nooit langer dan 10 a 15 minuten van mijn motor genieten.


Dit zijn de dingen die ik tot nu toe al geprobeerd heb om het probleem op te lossen.

  • De benzine verversen voor nieuw benzine (uiteraard euro 98/E5).
  • De gasklepsensor vervangen (officiële Yamaha terugroepactie die nog open stond).
  • Rond gereden met een open tankdop.
  • Alle vier de bougies vervangen voor nieuwe iridium bougies.
  • Een brandstofadditief toegevoegd aan de benzine wat de injectoren zou moeten reinigen.
  • Een brandstoffilter toegevoegd aan de benzineslang.


Extra informatie over de motor:

  • Als ik de zogenaamde “diagnostics mode” raadpleeg, zijn er geen openstaande foutcodes te zien.
  • De motor heeft nu iets meer dan 9400 km op de teller.
  • Ik heb de motor gekocht met iets meer dan 9000 km op de teller, dus je zou kunnen zeggen dat de motor dit probleem al heeft sinds ik de motor in bezit heb.


Ik zou heel graag horen of jullie raad weten. Ik vind het erg gek dat de motor zichzelf als het ware repareert als je de motor uit zet, en hem daarna weer start. Waar heeft dit mee te maken?

Ik ben oprecht reuze benieuwd naar jullie antwoorden, en zie met smart reactie tegemoet.


Met vriendelijke groet,

Dennis
 
Laatst bewerkt:
Na een halve seconde “uit” is het probleem al opgelost. Dan heeft het dus niks te maken met warm worden en even afkoelen, of een brandstof tekort dat weer aangevuld wordt.
Het lijkt meer op een computer die opnieuw opgestart moet worden.
Ik zou dan eerder denken aan de ECU. Misschien is er iets mis met de ECU, of misschien wordt de ECU in de war gebracht door een storing. Misschien een los contact.
Ik zou beginnen met alle connectoren één voor één los te halen, schoon te maken, weer aan te sluiten en te testen of het probleem opgelost is.
Ik zou ze niet allemaal tegelijk doen omdat je dan bij een verandering niet weet welke connector het was.
 
Na een halve seconde “uit” is het probleem al opgelost. Dan heeft het dus niks te maken met warm worden en even afkoelen, of een brandstof tekort dat weer aangevuld wordt.
Het lijkt meer op een computer die opnieuw opgestart moet worden.
Ik zou dan eerder denken aan de ECU. Misschien is er iets mis met de ECU, of misschien wordt de ECU in de war gebracht door een storing. Misschien een los contact.
Ik zou beginnen met alle connectoren één voor één los te halen, schoon te maken, weer aan te sluiten en te testen of het probleem opgelost is.
Ik zou ze niet allemaal tegelijk doen omdat je dan bij een verandering niet weet welke connector het was.
Bedankt voor de reactie, Freon. Ik ga er morgen mee aan de slag!

Stel als de ECU-unit is die stuk is, kan ik deze dan zonder problemen uitwisselen met een vervangend exemplaar zonder bijkomende effecten?
Stel dat er een defecte sensor ten grondslag ligt aan het probleem, welke sensor zou dat dan eventueel kunnen zijn?
 
Even een hele simpele. Mijn Fireblade had vroeger ook zo'n probleem. Na het vervangen van de FI zekering was het volledig verholpen. Zo simpel? Ja... zo simpel.

Bleek nou dat er door de jaren heen kool-aanslag op de poten van de zekering is gekomen, waardoor hij at random kuren ging vertonen in de FI zonder uberhaupt een melding te geven. Zekering verwisselen is de duurste niet. :P
 
Beste motorrijders,


Het probleem is opgelost!

Wat was het nou? Een bijzonder verroeste benzinetank, en een zeer vervuild brandstofpompzeefje. Het leek serieus wel alsof iemand koffie had gezet in mijn tank.

Hier de foto's:

1632585446533.jpeg


1632585500462.jpeg


1632585519704.jpeg


1632585545284.jpeg


1632585666907.jpeg


1632585688686.jpeg


Schrikbarend, toch?😅😅

Zowel de tank als de benzinepomp-assembly zijn gereinigd. Ook is de benzinepomp zelf vervangen voor een nieuwe. Hier het resultaat:

1632585926891.jpeg


1632585853756.jpeg


1632585878560.jpeg


Gisteren heb ik 275 km over de snelweg gereden, en vandaag heb ik nog een klein stukje binnendoor gedaan. Ik wil uiteraard niet op de feiten vooruitlopen, maar het probleem lijkt zo goed als verdwenen te zijn!

Hartelijk bedankt iedereen voor het meedenken!

Voor de moderators: titel mag gewijzigd worden naar: Opgelost - Motor (FZ6, injectie) verliest vermogen, repareert zichzelf met opnieuw starten
 
Laatst bewerkt:
Mooi opgelost dan, tenminste daar ga ik vanuit. ' zo goed als verdwenen ' is bij mij persoonlijk nog niet helemaal opgelost... Ook fijn dat je dat even terugkoppelt, vooral dat word nog wel eens vergeten, en juist dat is handig voor de volgende met een gelijksoortig probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan