Motor stottert, repareert zichzelf bij uit-aan

jaffabaffa

MF'er
13 mei 2019
72
28
Beste motorrijders,


Mijn 2004 Yamaha FZ6-S (Fazer) heeft een gek probleem.
Als ik de motor start, kan ik ongeveer 15 a 20 minuten probleemloos rijden. Daarna begint de motor ineens te stotteren en in te houden op momenten dat ik gas bij geef.
Als ik de motor vervolgens uit zet, twee seconden wacht, en weer opnieuw start, kan ik weer circa een kwartier probleemloos rijden. Hierna keert het probleem echter weer terug.

De gasklepsensor is net vervangen, dus daar licht het in ieder geval niet aan.

Ik zou heel graag horen of jullie misschien raad weten. Ik vind het erg gek dat de motor zichzelf als het ware repareert als je de motor uit zet, en hem daarna weer start. Waar heeft dit mee te maken?

Ik ben oprecht reuze benieuwd naar jullie antwoorden, en zie met smart reactie tegemoet.


Met vriendelijke groet,

Dennis
 
Beste motorrijders,


Mijn 2004 Yamaha FZ6-S (Fazer) heeft een gek probleem.
Als ik de motor start, kan ik ongeveer 15 a 20 minuten probleemloos rijden. Daarna begint de motor ineens te stotteren en in te houden op momenten dat ik gas bij geef.
Als ik de motor vervolgens uit zet, twee seconden wacht, en weer opnieuw start, kan ik weer circa een kwartier probleemloos rijden. Hierna keert het probleem echter weer terug.

De gasklepsensor is net vervangen, dus daar LIGT het in ieder geval niet aan.

Ik zou heel graag horen of jullie misschien raad weten. Ik vind het erg gek dat de motor zichzelf als het ware repareert als je de motor uit zet, en hem daarna weer start. Waar heeft dit mee te maken?

Ik ben oprecht reuze benieuwd naar jullie antwoorden, en zie met smart reactie tegemoet.


Met vriendelijke groet,

Dennis

Uitlezen is idd een optie.
Verder is het zo echt niet met zekerheid te zeggen, dus word het giswerk.
 
Klopt, beide hebben er een.

Maar ts begint in zijn post:

Beste motorrijders,
Mijn 2004 Yamaha FZ6-S (Fazer) heeft een gek probleem.
Ja dat begrijp ik wel, maar de Fazer wordt al vanaf de jaren 90 gemaakt, en alleen als je dagelijks met die modellen te doen hebt, kun je het verschil direct uit je geheugen opduiken, en een gasklepsensor maakt dat niet duidelijk...

Met een subtiel "ik probeer het nog een keer" probeerde ik TS te verleiden om iets meer info te verstrekken zoals b.v.:
Hallo Ik heb een 2004 Fazer 600 , de FZ6S , en heb het volgende probleem
Als ik ga rijden , begint hij na 15-20 minuten slecht of helemaal niet te reageren op het gas, en als ik heb dan uitzet en direct weer aan , dan kan ik weer 15-20 minuten rijden.
De motor is al voorzien van een nieuwe throttlebody sensor na een terugroepactie van yamaha, maar hij had dit symptoom ook al daar voor en hiermee is ook dit probleem niet opgelost..
Hij deed dit al vanaf het moment dat ik hem kocht/ is plotseling opgetreden na een winterstop/onderhoudsbeurt/ valpartij/accuwissel etc etc...
verder is de motor helemaal orgineel/verbouwd tot streefighter etc etc..

Ik ben storingsmonteur, en geloof me de beste manier is om vreemde storingen te analyseren is vragen vragen vragen , en de operators waar ik mee werk weten inmiddels al wel wat ze van mij kunnen verwachten als er een "vreemde " storing optreed

Maar we hebben hier al vaker een discussie over gevoerd, en bij technische problemen kan het kleinste detail belangrijk zijn voor een zetje in de goede oplossing van het probleem
 
Ik heb respect voor je sleutelkennis, maar cryptische berichten posten ben je ook best goed in ;)
ik probeer meestal mensen eerst zelf aan te zetten tot nadenken.
iedereen die al eens een verstopte tankbeluchting heeft gehad en op dat moment de tank opent, hoort bij openen dat de tank een grote hoeveelheid lucht aanzuigt in een heel korte tijd. anders zou je het niet horen ;)
als je dan zelf even daarover nadenkt (wat ik probeer duidelijk te maken met "2 seconden") is dat als je de tank niet opent en de tankontluchting is verstopt, hoe zou diezelfde hoeveelheid lucht dan in de tank moeten geraken ?
 
ik probeer meestal mensen eerst zelf aan te zetten tot nadenken.
iedereen die al eens een verstopte tankbeluchting heeft gehad en op dat moment de tank opent, hoort bij openen dat de tank een grote hoeveelheid lucht aanzuigt in een heel korte tijd. anders zou je het niet horen ;)
als je dan zelf even daarover nadenkt (wat ik probeer duidelijk te maken met "2 seconden") is dat als je de tank niet opent en de tankontluchting is verstopt, hoe zou diezelfde hoeveelheid lucht dan in de tank moeten geraken ?
Ja, klopt. Ik hoorde een soort plop, maar had de tank nog behoorlijk vol dus hoefde er maar een klein beetje lucht in.
 
ik probeer meestal mensen eerst zelf aan te zetten tot nadenken.
iedereen die al eens een verstopte tankbeluchting heeft gehad en op dat moment de tank opent, hoort bij openen dat de tank een grote hoeveelheid lucht aanzuigt in een heel korte tijd. anders zou je het niet horen ;)
als je dan zelf even daarover nadenkt (wat ik probeer duidelijk te maken met "2 seconden") is dat als je de tank niet opent en de tankontluchting is verstopt, hoe zou diezelfde hoeveelheid lucht dan in de tank moeten geraken ?
Eensch

Een tankdop even open en dicht doen is ook maar 2 sec werk.
Als ts rijdt totdat het euvel zich voordoet vervolgens de motor niet uitzet en de tankdop even open en dicht doet kan hij het eventuele probleem van tankbeluchting uitsluiten.
 
Ja dat begrijp ik wel, maar de Fazer wordt al vanaf de jaren 90 gemaakt, en alleen als je dagelijks met die modellen te doen hebt, kun je het verschil direct uit je geheugen opduiken, en een gasklepsensor maakt dat niet duidelijk...

Met een subtiel "ik probeer het nog een keer" probeerde ik TS te verleiden om iets meer info te verstrekken zoals b.v.:
Hallo Ik heb een 2004 Fazer 600 , de FZ6S , en heb het volgende probleem
Als ik ga rijden , begint hij na 15-20 minuten slecht of helemaal niet te reageren op het gas, en als ik heb dan uitzet en direct weer aan , dan kan ik weer 15-20 minuten rijden.
De motor is al voorzien van een nieuwe throttlebody sensor na een terugroepactie van yamaha, maar hij had dit symptoom ook al daar voor en hiermee is ook dit probleem niet opgelost..
Hij deed dit al vanaf het moment dat ik hem kocht/ is plotseling opgetreden na een winterstop/onderhoudsbeurt/ valpartij/accuwissel etc etc...
verder is de motor helemaal orgineel/verbouwd tot streefighter etc etc..

Ik ben storingsmonteur, en geloof me de beste manier is om vreemde storingen te analyseren is vragen vragen vragen , en de operators waar ik mee werk weten inmiddels al wel wat ze van mij kunnen verwachten als er een "vreemde " storing optreed

Maar we hebben hier al vaker een discussie over gevoerd, en bij technische problemen kan het kleinste detail belangrijk zijn voor een zetje in de goede oplossing van het probleem
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik heb de motor gekocht in februari met 9000 km op de teller. Ik heb er nog geen 100 km mee gereden, dus er staat nog geen 9100 km op de teller. Ik ervaar dit probleem dus al sinds ik de motor bezit.

De motor is helemaal origineel, op een after market einddemper na. Ik rijd mét DB-killers en mét katalysator.
 
Beste motorrijders,


Allen bedankt voor de reacties tot dusver.

Een kleine update;

Als ik het probleem 15 minuten sinds ik beginnen ben met rijden ervaar, en vervolgens met mijn reservesleutel de tankdop open doe zonder de motor af te zetten, verdwijnt het probleem NIET. ontluchting is dus niet het probleem.

Ook heb ik de Diagnistics Mode van de motor raad gepleegd om te kijken of er eventuele foutcodes werden aangegeven. Dit is niet het geval.

Aanvullende reacties en extra hulp wordt zeer gewaardeerd! Ik wacht met smart af wat jullie te zeggen hebben!

Alvast bedankt!


Dennis
 
kontakt afgezet voor het uitlezen ?
als het probleem maar kortstondig is, en je zet het kontakt weer aan ziet de ecu dat alles in orde is en verdwijnt de fout weer.
dus rijden in diagnostic mode.
 
kontakt afgezet voor het uitlezen ?
als het probleem maar kortstondig is, en je zet het kontakt weer aan ziet de ecu dat alles in orde is en verdwijnt de fout weer.
dus rijden in diagnostic mode.
De Diagnistics Mode heeft ook een kanaal die een logboek bijhoudt van alle in het verleden geconstateerd foutcodes. Hier staan dus alle foutcodes opgeslagen - ook als de foutcodes in kwestie niet meer van kracht zijn.

In dit logboek staan geen foutcodes, dus jouw stelling gaat helaas niet op. Ook is het niet mogelijk om te rijden in Diagnistics Mode, omdat je alleen in de Diagnistics Mode kan gaan als de dodemansknop knop op "uit" staat.
 
Ga eens rijden tot het inhouden begint.
Als ie inhoud even stoppen, motor niet uit, tankdop open en dicht en dan kijken of ie nog inhoud.
Rijd hij weer gewoon, dan zit je tank ontluchting verstopt.
Blijft hij inhouden, dan even uitlezen laten lezen wat de foutmelding is.
Tegenwoordig kan een motor vertellen. Wat hem mankeerde, scheelt een hoop zoekwerk.
Wellicht zit er iemand bij jouw in de buurt die een obd lezer heeft.
Wat kan je met een obd lezer doen?????
Doorgaans zit daar een obd2 stekker aan.
 
Mag ik een gok wagen?
Zou het kunnen dat de 'dB killers' te klein zijn voor je 900?
Daardoor knijp je de motor bij de keel (eigenlijk bij de anus maar het resultaat is hetzelfde) en wordt het mengsel veel te rijk.
Daardoor kan je katalysator om zeep gegaan zijn (laat ons hopen nog niet) waardoor het probleem alleen maar erger wordt.
Daardoor wordt de lambdasonde vervuild (laat ons hopen nog niet) waardoor het probleem alleen maar erger wordt.
Een defecte luchtmassa- of luchtdebietsmeter zou een soortgelijk probleem ook kunnen veroorzaken maar ik betwijfel dat dit in 2003 al op een motor gemonteerd werd.
Waarom deze gok? Ik heb al verschillende voertuigen met ongeveer hetzelfde fenomeen tegen gekomen en deze hadden telkens een soortgelijke beschrijving en de oorzaak was telkens 1 of meerdere van de 3 opgesomde redenen.
Wanneer je een motor start, wordt de brandstoftoevoer geregeld door een mapping die in de ECU zit opgeslagen (in het geval van een injectiesysteem en ik vermoed dat je een PGMFI hebt).
Deze mapping wordt echter al rijdend 'bijgestuurd' door de lambdasonde.
Wanneer je met een verkeerd mengsel - te rijk in dit geval - blijft rijden, zal de ECU zo ver wegleren totdat er bijna niet meer te rijden valt.
Wanneer je dan vervolgens het contact af en aan zet, start de ECU terug met een clean sheet, het enige spoor dat je kan terug vinden in de ECU zal dan een foutcode zijn ivm een te rijk mengsel.
Ik vermoed dat je motor slechts 1 lambdasonde heeft vòòr de katalysator (Euro 1 of 2) dus de ECU kan de katalysatortest niet uitvoeren.
Succes nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan