Motor te stil voor in de stad ?

Mijn ervaring is dat mijn stille/originele VFR goed te horen is, fietsers gaan achter elkaar fietsen als ik aan kom rijden....uiteraard een paar uitzonderingen daargelaten.

Ik denk dat mijn bandenlawaai de oorzaak er van is.... :?
 
Meestal ben ik ZEER tegen overmatig uitlaatgeluid.
Voor mensen in natuurgebieden of langs een dijk moet het een ramp zijn, al die open uitlaten die voorbijkomen.

Maar in geval van verkeersveiligheid voor motorrijders kan geluid wel een goede bijdrage leveren.
Vorige week kwam ik in een file verzeild en dan wordt 't filteren tussen de rijen auto's door.
Ik ben toen netjes achteraan in de rij gaan staan van de auto's. Kwestie van niet lang wachten tot er een brulpijp voorbij komt.
Daar ga ik dan 50m achter hangen. Mijn voorganger maakt veel herrie, dat verkleint de kans dat er plots toch een auto-deur open zwaait, (dat heb ik nl al wel eens gehad/ ging gelukkig net goed) of dat een auto denkt veel te gaan winnen door van rijbaan te moeten wisselen. Mijn voorganger opent de doorgang en ik ga dan in zijn kielzog mee. Klapt ie toch ergens op dan heb ik genoeg tijd om te remmen.
Vorige week ging dat mij echter te snel, zodat ik bijna was afgehaakt.
Als er ergens toch een deur openzwaait, dan klap je er, vrijwel zeker, vol bovenop! Ja, als volger zit je relatief veilig, maar toch ging 't mij net te snel!
De file stond stil en wij reden 40-50 er tussendoor................ :X
Uiteindelijk reed een BMW ervoor die met de zijkoffers gedwongen was rustig te doen. Dat paste mij beter!

Helemaal vooraan stonden wel 20 motoren die alle werden tegengehouden door de politie omdat er een beste plas olie op de weg lag.
De brandweer was druk met spuiten. Wij waren mss wel 10km file, al filterend, voorbij gereden.
Met dank aan de HERRIE-pijp!
 
Meestal ben ik ZEER tegen overmatig uitlaatgeluid.
Voor mensen in natuurgebieden of langs een dijk moet het een ramp zijn, al die open uitlaten die voorbijkomen.

Maar in geval van verkeersveiligheid voor motorrijders kan geluid wel een goede bijdrage leveren.
Vorige week kwam ik in een file verzeild en dan wordt 't filteren tussen de rijen auto's door.
Ik ben toen netjes achteraan in de rij gaan staan van de auto's. Kwestie van niet lang wachten tot er een brulpijp voorbij komt.
Daar ga ik dan 50m achter hangen. Mijn voorganger maakt veel herrie, dat verkleint de kans dat er plots toch een auto-deur open zwaait, (dat heb ik nl al wel eens gehad/ ging gelukkig net goed) of dat een auto denkt veel te gaan winnen door van rijbaan te moeten wisselen. Mijn voorganger opent de doorgang en ik ga dan in zijn kielzog mee. Klapt ie toch ergens op dan heb ik genoeg tijd om te remmen.
Vorige week ging dat mij echter te snel, zodat ik bijna was afgehaakt.
Als er ergens toch een deur openzwaait, dan klap je er, vrijwel zeker, vol bovenop! Ja, als volger zit je relatief veilig, maar toch ging 't mij net te snel!
De file stond stil en wij reden 40-50 er tussendoor................ :X
Uiteindelijk reed een BMW ervoor die met de zijkoffers gedwongen was rustig te doen. Dat paste mij beter!

Helemaal vooraan stonden wel 20 motoren die alle werden tegengehouden door de politie omdat er een beste plas olie op de weg lag.
De brandweer was druk met spuiten. Wij waren mss wel 10km file, al filterend, voorbij gereden.
Met dank aan de HERRIE-pijp!

Zonder herrie pijp ook wel vaker gedaan, wij leven ook nog. Wij zetten vaak de alarmlichten aan. Werkt prima.
 
Hoeveel db produceert een F16?
Die is meestal al voorbij, voordat je door de knieën knikt :P
Heel erg veel kan ik je vertellen,ik heb er bij gestaan toen er 1 lande en een doorstart maakte,het geluid is oorverdovend. 🤪
 
Als je opgemerkt wil worden in het verkeer. Moet je gezien worden. Dat betekent o.a verlichting en plaats op de weg.
Daarbij moet je er van uitgaan dat idereen er op uit is om je omver te rijden. Jij moet dus ver vooruitkijken en anticiperen.
Als ambulance verpleegkundige zie ik dagelijks dat we niet worden opgemerkt. De chauffeur rijdt, bij spoedritten, ook niet in 1 lijn maar beweegt zich op zo'n manier dat hij in de spiegels van de voorganger verschijnt.beetje links. Beetje rechts. Op geluid wordt niet zo maar vertrouwd. Alleen van dichtbij helpt het geluid (sirenes) wel degelijk.
Zo rijdt ik ook op de motor. Niet in 1 lijn, maar dynamisch de hele rijstrook gebruiken.
Extra volume toevoegen aan je motor, maakt het niet veiliger. Natuurlijk zijn er verhalen van mensen die een (1) keer hun "leven hebben te danken" aan loud pipes. Maar meestal levert het alleen maar irritatie op en de winst is dus minimaal.
 
Als je opgemerkt wil worden in het verkeer. Moet je gezien worden. Dat betekent o.a verlichting en plaats op de weg.
Daarbij moet je er van uitgaan dat idereen er op uit is om je omver te rijden. Jij moet dus ver vooruitkijken en anticiperen.
Als ambulance verpleegkundige zie ik dagelijks dat we niet worden opgemerkt. De chauffeur rijdt, bij spoedritten, ook niet in 1 lijn maar beweegt zich op zo'n manier dat hij in de spiegels van de voorganger verschijnt.beetje links. Beetje rechts. Op geluid wordt niet zo maar vertrouwd. Alleen van dichtbij helpt het geluid (sirenes) wel degelijk.
Zo rijdt ik ook op de motor. Niet in 1 lijn, maar dynamisch de hele rijstrook gebruiken.
Extra volume toevoegen aan je motor, maakt het niet veiliger. Natuurlijk zijn er verhalen van mensen die een (1) keer hun "leven hebben te danken" aan loud pipes. Maar meestal levert het alleen maar irritatie op en de winst is dus minimaal.

Ik heb mijn leven te danken aan het niet dragen van een gordel. En dat ik een hekel aan gordels heb, heeft daar niets mee te maken........
 
Ik heb mijn leven te danken aan het niet dragen van een gordel. En dat ik een hekel aan gordels heb, heeft daar niets mee te maken........
Ook een vriend van mij heeft zijn leven te danken aan het niet dragen van een gordel.
Hij is uit de auto geslingerd, op een paar schrammetjes na fysiek ongedeerd.
De andere 3 inzittenden waren op slag dood.
 
Laatst bewerkt:
Zonder herrie pijp ook wel vaker gedaan, wij leven ook nog. Wij zetten vaak de alarmlichten aan. Werkt prima.
Zelf ben ik ook een keer filterend tussen de auto's gereden toen er plots ineens een deur werd open gegooid.
Scheelde niet veel of ik was er op de kopse kant tegenaan gereden. Daarom ben ik er altijd heel scherp op als ik tussen de auto's door rijd.
Op dat moment heb ik die klap maar net overleefd!

Welke alarmlichten??
Mijn FZ is van 1985. Toen hadden ze daar nog nooit van gehoord🥴
 
Die op m'n vriendin of m'n maat z'n motor. Ik moet t ook doen met 1 van beide knipperlichten, werkt ook goed.
Knipperend fel oranje licht triggerd ook heel goed. EN dynamisch EN fel. Een gons van een luide motor begint heel flauw, het bouwt wel wat op maar doordat het langzaam op bouwt blijft het in het achterhoofd achtergrond geluid, als men t al hoort.
 
Zelf ben ik ook een keer filterend tussen de auto's gereden toen er plots ineens een deur werd open gegooid.
Scheelde niet veel of ik was er op de kopse kant tegenaan gereden. Daarom ben ik er altijd heel scherp op als ik tussen de auto's door rijd.
Op dat moment heb ik die klap maar net overleefd!

Welke alarmlichten??
Mijn FZ is van 1985. Toen hadden ze daar nog nooit van gehoord🥴
Jawel hoor. Mijn BMW uit 1984 heeft alarmlichten.

Neemt niet weg dat je ze in de file officieel niet mag gebruiken.
 
Officieel is file rijden ook alleen maar gedoogd :9

Ik ging er altijd maar van uit dat ik het in kader van veiligheid zo uitgelegd kreeg dat het bij een waarschuwing zou blijven.
 
Ik moet toch wel eerlijk zeggen dat ik normaal met een stille TDM (originele uitlaten) naar mijn werk rijd ipv mijn uitermate luide Vmax (open Doma pijpen) en eerlijk gezegd (in tegenspraak met mijn voorgaande amusant bedoelde bijdrage 8-) ) merk ik ook geen verschil in het tijdig opmerken van mijn aankomst in de file. Wel is het handig om een agressieve brul in de pijpen te hebben als er weer eens een zwakbegaafde automobilist(e) de middenstrook bezet houd, dan is een "ROAARRR" uit de Doma's meestal genoeg om het dwarsliggende koekblik snel aan de kant te doen gaan.
NB ik ben nog op zoek naar een paar DB Killers voor mijn Doma's.... Iemand een advies?
 
Ook een vriend van mij heeft zijn leven te danken aan het niet dragen van een gordel.
Hij is uit de auto geslingerd, op een paar schrammetjes na fysiek ongedeerd. De andere 3 inzittenden waren op slag dood.
Dat kan, maar er zijn er meer die hun leven te danken hebben aan het dragen van een gordel, dan andersom.
En ik rij dan weliswaar zonder gordel, maar ben mij terdege bewust dat het met gordel veiliger is.
Net zoals de gene die met pijngrenspijpen onderweg is, zich bewust is dat hij overlast veroorzaakt. En dan daarom maar een spreuk bedenkt (iets met mensenlevens) om de aandacht van het daadwerkelijke probleem af te leiden.
En wie kent er niet de opa, die sigaren rokend 128 is geworden? De ontelbare overlijdensadvertenties van 40 jarigen slaat de verstokte roker voor het eigen genot maar even over....

Uitzonderingen aanhalen om iets te vergoelijken is een heel zwak argument. Al klinkt het soms anders.
 
Ik moet toch wel eerlijk zeggen dat ik normaal met een stille TDM (originele uitlaten) naar mijn werk rijd ipv mijn uitermate luide Vmax (open Doma pijpen) en eerlijk gezegd (in tegenspraak met mijn voorgaande amusant bedoelde bijdrage 8-) ) merk ik ook geen verschil in het tijdig opmerken van mijn aankomst in de file. Wel is het handig om een agressieve brul in de pijpen te hebben als er weer eens een zwakbegaafde automobilist(e) de middenstrook bezet houd, dan is een "ROAARRR" uit de Doma's meestal genoeg om het dwarsliggende koekblik snel aan de kant te doen gaan.
NB ik ben nog op zoek naar een paar DB Killers voor mijn Doma's.... Iemand een advies?

Je zou ook op het kleine vierkante knopje kunnen drukken....., ook wel claxon genoemd. Dan hoef je tenminste geen lawaai te maken als de middenstrook vrij is :+
 
Ieder 50% aansprakelijk heb ik meegemaakt in 1994. :')
 
Alle schade vergoed heb ik een paar jaar geleden mee gemaakt (2017).
Ik was nog niet zo handig in 1994. O-)
De bewuste auto kwam ook uit de file om de invoegstrook nog even te verkrachten.
Met de kennis van nu.... ;) (officieel was het filerijden volgens de verzekering.. eigenlijk dus ook niet).
 
Terug
Bovenaan Onderaan