Motor te stil voor in de stad ?

blaasbeest

Die hard MF'er
31 mrt 2004
656
1
Den Haag
Sinds Juli dit jaar heb ik een nieuwe motor ,een Yamaha MT09. Orginele uitlaat best lekker eigenlijk om niet altijd herrie uit de pijp te hebben als je lekker aan het toeren bent. Medemens ook gelukkig in de desbetreffende populaire gebieden dus win win..... Toch niet helemaal is mijn ervaring.

Voorheen heb ik 10jr een Z1000 gehad met dubbele Bos dempers. Overmatig hard geluid wel vandaar dat ik nu eigenlijk ook wel soort van blij ben met een stille uitlaat ook ik word een dagje ouder heb ik gemerkt ;)

Nu valt mij 1 ding echt zwaar tegen en dat is dat ik mij niet helemaal meer veilig voel tijdens o.a woon werk verkeer in de stad. De afgelopen 2 maanden dat ik de motor nu heb heb ik al een aantal gevallen gehad onderweg dat fout af had kunnen lopen. Misschien deels te maken met mijn rijstijl ( tussen auto's door ivm file bij de stoplichten ) maar ik heb echt sterk het idee dat mensen slecht kijken waardoor ik in problemen kom. Situaties welke ik met de Z1000 niet had. De enige reden hiervan wat ik mij kan bedenken is dat de uitlaat uitermate stil is. Iedereen die mij ziet rijden zegt lijkt bijna wel electrisch ik hoorde je niet aankomen.

Ik zit aan diverse opties te denken wat te doen. Ik wil eigenlijk een stille motor houden maar natuurlijk niet mijn eigen leven in gevaar brengen. Andere uitlaat kopen ? Huidige aanpassen evt kijken of ik een vlinderklep erin kan maken zodat ik makkelijk kan switchen ?.....

Nu vraag ik mij af is dit ook jullie ervaring ?? Maakt een stillere motor het onveiliger in de grote steden ?
 
Precies,defensiever rijden bij akties zoals genoemd.Tussen files doorrijden is super alert zijn!:Y
 
Er zijn ook aftermarket uitlaten die luider zijn, maar niet aso-luid. :)
Ik zat eerder te denken om een 2e orginele uitlaat te kopen en die aan te passen zodat hij luider is , is ook weer stuk voordeliger dan nieuw uitlaatsysteem.
 
Ik heb vrijwel dezelfde motor (XSR900), en ik merk op buitenwegen dat de fietsers me vaak niet aan horen komen. Als ik even het gas wissel of terugschakel horen ze me wel. Tussen auto's doorrijden kun je beter helemaal niet doen, dat is toch geen motorrijden.
 
Vandaag nog een stuk tussen de files door gereden maar ik moet zeggen dat ze 150 meter voor me uit al ruimte voor me maakten 8-)
 

Bijlagen

  • pijp.jpg
    pijp.jpg
    451,5 KB · Weergaven: 21
Af gelopen weekend in de Eifel gereden ,tijdens de controle was mijn motor in orde. Maar zag dat verscheidene het haasje waren qua uitlaad geluid.
 
Minder vaak tussen de auto’s rijden is minder risico dat er iets fout gaat, een rekensommetje dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Nou dat is het dus , het is dat ik alert ben en er op tijd op kan anticiperen maar ik wil die momenten eigenlijk niet meemaken.

Maar dat is toch motorrijden?
Anticiperen, vooruit kijken.

Maar, als je verder vooruit kijkt, kun je soepeler reageren.
Dan voelt het in elk geval minder als reageren op dat soort situatie.
 
Ik heb vrijwel dezelfde motor (XSR900), en ik merk op buitenwegen dat de fietsers me vaak niet aan horen komen. Als ik even het gas wissel of terugschakel horen ze me wel. Tussen auto's doorrijden kun je beter helemaal niet doen, dat is toch geen motorrijden.

Voor een hele grote groep IS dat hun motorrijden, puur om sneller op het werk te kunnen zijn (of helemaal niet met een beetje pech).
 
Ik rij zelfs zonder uitlaat en nog horen ze mij niet aankomen :+

Maar wat @Zot zegt, defensief rijden en opletten, kan sowieso geen kwaad onafhankelijk van je uitlaat.
 
Ik denk echt niet dat het de uitlaat is die dat verschil maakt. In de auto hoor je een motor pas als hij voorbij is... te laat dus.

Ik zou eens kijken naar de zichtbaarheid van je koplamp. En zorgen dat je op zichtbare posities rijdt.
 
Als je puur opgemerkt wordt door je uitlaat geluid, dan is het tijd om wat aan je rijstijl te doen.

Zorg dat je te zien bent.

In de auto horen ze je echt niet, behalve als ze met het raam open rijden.

Ik beweeg me altijd door het verkeer en door juist anticiperen, vooruit kijken en defensief opstellen voorkom je dat je in de problemen komt.
 
Mijns inziens kan een motor zeker te stil zijn. Heb zelf op drie motoren een luidere uitlaat dan origineel. Mijn ervaring is dat er minder auto's zijn die mij proberen aan te rijden met een luidere uitlaat.

db
 
Als je hem niet hoort dan zie je hem toch aankomen,je moet altijd spiegels kijken in de auto en op de motor,zie je ook als de politie je achterop komt
 
Terug
Bovenaan Onderaan