Motor te stil voor in de stad ?

Gisteren zag ik een motorrijder nog file rijden op een ritspunt, dat is dan weer niet echt slim......
 
Dat kan, maar er zijn er meer die hun leven te danken hebben aan het dragen van een gordel, dan andersom.
En ik rij dan weliswaar zonder gordel, maar ben mij terdege bewust dat het met gordel veiliger is.
Net zoals de gene die met pijngrenspijpen onderweg is, zich bewust is dat hij overlast veroorzaakt. En dan daarom maar een spreuk bedenkt (iets met mensenlevens) om de aandacht van het daadwerkelijke probleem af te leiden.
En wie kent er niet de opa, die sigaren rokend 128 is geworden? De ontelbare overlijdensadvertenties van 40 jarigen slaat de verstokte roker voor het eigen genot maar even over....

Uitzonderingen aanhalen om iets te vergoelijken is een heel zwak argument. Al klinkt het soms anders.

Dat wilde ik net zeggen.
Sorry hoor. Maar wat een ontzettende stupide kortzichtigheid. Zo iemand die uit de auto wordt geslingerd en met een paar schrammen wegloopt. Heeft z'n leven niet te danken aan het niet dragen van zijn gordel. Hij heeft gewoon ongelooflijke strontmazzel.
Het is al jaren duidelijk dat het dragen van gordels bijdraagt aan de overlevingskansen.
Maar dit is geen gordel topic. Het gaat erom of loud pipes zinvol zijn. En mijn stelling obv ervaring met extra geluid(volume) in het verkeer is dat het niet of nauwelijks iets bijdraagt aan je eigen veiligheid.
 
Kortzichtig ben je zelf!!
In dit geval had hij met gordel om niet meer geleefd!
In de meeste gevallen zal een gordel je leven redden maar soms juist niet.
 
Laatst bewerkt:
Kortzichtig ben je zelf!!
In dit geval had hij met gordel om niet meer geleefd!
In de meeste gevallen zal een gordel je leven redden maar soms juist niet.
Je hebt 50% meer kans om een crash te overleven met een gordel, en 50% minder kans op zware verwondingen. Je hebt altijd uitzonderingen maar laatst was er ook weer een jongen die uit de auto geslingerd is na een botsing met een boom, cabine van de BMW was nog best oké dus met gordel had hij het misschien wel overleeft.

Ook tijdje geleden met rijlessen met de vrachtwagen, instructeur had geen gordel om. Zag wat laat dat een voetganger wou oversteken dus ik in de ho ankers, instructeur vliegt zowat door het raam. Daarna deed hij maar wel z'n gordel om. _O-
 
Ook tijdje geleden met rijlessen met de vrachtwagen, instructeur had geen gordel om. Zag wat laat dat een voetganger wou oversteken dus ik in de ho ankers, instructeur vliegt zowat door het raam. Daarna deed hij maar wel z'n gordel om. _O-
Mijn vriendin wilde zo haar ex vermoorden die irritant aan het blaten was op de bijrijderstoel.
Maar die ex had ook zijn gordel om. _O-
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
[dominee Gremdaat]
Lieve mensen, kent u de uitdrukking, Spijt dat je een voorbeeld hebt gekozen, die de eigenlijke discussie overstemt?
Houd u zich in dat geval niet stil, en roep luid: Motor te stil voor de stad !!!
[/dominee Gremdaat]

:+
 
Dat wilde ik net zeggen.
Sorry hoor. Maar wat een ontzettende stupide kortzichtigheid. Zo iemand die uit de auto wordt geslingerd en met een paar schrammen wegloopt. Heeft z'n leven niet te danken aan het niet dragen van zijn gordel. Hij heeft gewoon ongelooflijke strontmazzel.
Het is al jaren duidelijk dat het dragen van gordels bijdraagt aan de overlevingskansen.
Maar dit is geen gordel topic. Het gaat erom of loud pipes zinvol zijn. En mijn stelling obv ervaring met extra geluid(volume) in het verkeer is dat het niet of nauwelijks iets bijdraagt aan je eigen veiligheid.
Wat ik net zei....
 
Als je opgemerkt wil worden in het verkeer. Moet je gezien worden. Dat betekent o.a verlichting en plaats op de weg.
Daarbij moet je er van uitgaan dat idereen er op uit is om je omver te rijden. Jij moet dus ver vooruitkijken en anticiperen.
Als ambulance verpleegkundige zie ik dagelijks dat we niet worden opgemerkt. De chauffeur rijdt, bij spoedritten, ook niet in 1 lijn maar beweegt zich op zo'n manier dat hij in de spiegels van de voorganger verschijnt.beetje links. Beetje rechts. Op geluid wordt niet zo maar vertrouwd. Alleen van dichtbij helpt het geluid (sirenes) wel degelijk.
Zo rijdt ik ook op de motor. Niet in 1 lijn, maar dynamisch de hele rijstrook gebruiken.
Extra volume toevoegen aan je motor, maakt het niet veiliger. Natuurlijk zijn er verhalen van mensen die een (1) keer hun "leven hebben te danken" aan loud pipes. Maar meestal levert het alleen maar irritatie op en de winst is dus minimaal.
Mijn auto heeft goede geluidsisolatie en ik zit in mijn eentje, dus ik kan de muziek lekker hard zetten. Bluetooth van mijn telefoon. Een ambulance hoor ik van grote afstand aankomen doordat Flitsmeister al ruim van te voren geluid en beeld geeft.
Een motor met open pijp kan ik goed door de muziek heen horen als hij naast of voor me rijdt.
 
Mijn auto heeft goede geluidsisolatie en ik zit in mijn eentje, dus ik kan de muziek lekker hard zetten. Bluetooth van mijn telefoon. Een ambulance hoor ik van grote afstand aankomen doordat Flitsmeister al ruim van te voren geluid en beeld geeft.
Een motor met open pijp kan ik goed door de muziek heen horen als hij naast of voor me rijdt.

Als jij nog wat hoort over de muziek van jouw avatar staat ie niet hard genoeg...
 
Oke ik weet genoeg. Geluid gaat weinig extra bijdragen in veiligheid. Ik ga werken aan mijn zichtbaarheid. Verlichting opzich lijkt mij geen issue de MT09 geeft zat licht alleen wellicht te onopvallend kleurtje maargoed daar ga ik niet aan prutsen.
 
Nou ik heb vandaag mijn Doma megafoons laten voorzien van DB Killers door meneer Star Twin en hoewel ik nu geen indrukwekkende overdonderende rolling thunder meer ben in de nauwe straatjes van mijn pittoreske stadje heb ik toch een goed gevoel dat ik een stuk minder kans maak door de hermandad in de kraag gevat te worden. Dat, en mijn directe buren zijn nu gelukkiger als ik avonds laat thuis kom.
 
Officieel is file rijden ook alleen maar gedoogd :9

Ik ging er altijd maar van uit dat ik het in kader van veiligheid zo uitgelegd kreeg dat het bij een waarschuwing zou blijven.
Het was gewoon een examen vraag, je mag met max 10 km verschil tussen de file door rijden, als de file 40 of harder rijd dan weer invoegen.Links tussen de auto’s door.
 
Officieel is file rijden ook alleen maar gedoogd :9

Ik ging er altijd maar van uit dat ik het in kader van veiligheid zo uitgelegd kreeg dat het bij een waarschuwing zou blijven.
Het mag, punt...
Bij gedogen zou het officieel niet mogen...
Maar het mag gewoon, wel zijn er "spel regels" zodat het voor de verzekeringen makkelijk blijft mocht er wat gebeuren.

-Edit:
On topic:

Auto's etc zijn tegenwoordig zo geïsoleerd, die horen je loud pipes niet...


Daarnaast moet ik wel toegeven dat wat geluid uit je uitlaat wellicht wel helpt met voetgangers/fietsers...
Al is dat ook geen gegeven...

Zelf eens in een 30Km/zone gehad dat ik aan kwam rijden en er een vrouw met kind in de verte bij een oversteekplaats wilde oversteken.
Niks aan de hand, totdat zij mij zag op de motor, toen was het ineens handjes over de oren van het kind want "lawaai"...
Kind neemt dat over, moeder gaat vervolgens met 1 hand over haar eigen oor en houd kind met andere hand vast...
Mijn NC750X heeft gewoon nog de standaard uitlaat en andere mensen keken dat mens raar aan want mijn motor was amper boven de auto's te horen.
 
Laatst bewerkt:
On-voor-stel-baar hoeveel dat kleine stukkie pijp uitmaakt voor je geluid.
En toch..... wordt ik heen en weer geslingerd tussen het gevoel van spijt dat ik ik die prachtige lage roffel van de open doma's mis en het gevoel van rust dat ik bejaarden en kinderen niet meer de gordijnen injaag.
dbkiller.jpg
 
bij gevaar kun je je claxon gebruiken ......
je motorgeluid horen ze niet .
Kijken doen ze niet .

zo is het leven op de motor nou eenmaal ...
 
Ik denk echt niet dat het de uitlaat is die dat verschil maakt. In de auto hoor je een motor pas als hij voorbij is... te laat dus.

Ik zou eens kijken naar de zichtbaarheid van je koplamp. En zorgen dat je op zichtbare posities rijdt.
Een motor straalt vrij weinig geluid uit naar voren. Er is vrij weinig bandengeruis in tegenstelling tot een auto. Het meeste is hoorbaar achter de motor vanwege de uitlaten.
Daarbij komt nog de snelheid waarmee een motor nadert. Die is vaak hoger dan bij auto's. Ook in de stad en op bochtige landweggetjes. Als ik wel eens op de racefiets zit, dan valt het mij op dat ik de motor pas hoor als hij of zijn naast mij zit. Zeker bij wat wind is dat schrikken. Nu is het weer zo dat in de stad alle objecten rond de weg het uitlaatgeluid wel reflecteren en dan hoor je de motor wel aankomen. Daar heeft TS dus een punt, maar of je je populair maakt met al die herrie...
 
Terug
Bovenaan Onderaan