motor tegen rood binnen 5 minuten

q

Rookie
28 jul 2004
9
0
Almere
Naast een ander probleem wat ik eerder al aan heb gegeven (http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/70855/) heb ik nu nog een probleem.

Als ik mijn Yamaha Maxim X start en 5 minuten laat draaien met af en toe een beetje gas, zit deze binnen 5 minuten tegen rood aan. Ik vind dit erg snel, dacht dus dat mijn thermostaat kapot was en heb deze er dus uitgehaald om te kijken of het probleem hiermee vermindert zou worden. Dit blijkt helaas niet het geval. Mijn fan gaat gelukkig wel draaien als ik richting rood ga maar het lijkt me niet echt goed. Er zit genoeg koelvloeistof in de motor en deze is ook helemaal vervangen met nieuwe. Iemand een idee?

alvast bedankt
 
Als ik bijvoorbeeld in de stad rijd heb ik hetzelfde probleem, zeker als ik iemand achterop heb. Zodra ik weer begin te rijden is het probleem opgelost. Als het echter 30 graden is en ik moet lang in een stad rondrijden heb ik het idee dat het wel eens niet zo goed zou kunnen gaan. Of kan dit geen kwaad zolang mijn fan maar aanslaat?
 
Ik had vroeger een gpz900 die ook erg heet werd als ik langzaam reed, vooral met dit weer. Maar als de fan draaide bleef de temperatuur constant (tegen de 100°).

Ik heb wel gpz's gezien die een schakelaartje hadden om de fan aan en uit te kunnen zetten.
 
Ja.........maar waarom probeer je zoiets vraag ik me af?.........er zijn weinig slechtere dingen te bedenken die je je motor aan kunt doen dan onbelast zo snel mogelijk heet proberen te krijgen.
 
Het is meer om te testen waarom het gebeurd, en of het ook gebeurde als ik gewoon stil sta. Het probleem is dat hij het ook doet als ik in de stad rijd met iemand achterop. Het leek mij namelijk niet helemaal normaal.
 
kan flink wat kalkaanslag zijn in je koelsysteem. je hebt nog steeds idioten die er in de zomer gewoon kraanwater inflikkeren. bij mij hielp het flink om een uurtje rond te rijden met schoonmaak-azijn in het koelsysteem. er kwamen best wel brokken kalk uit.
 
Voor zover ik heb kunnen zien in de diverse slangen en onderdelen die ik uit elkaar heb kunnen halen is er geen sprake van kalkaanslag. De koelvloeistof loopt volgens mij wel rond want als ik de radiatordop ervan laat en dan mijn motor laat draaien zie ik beweging. Waterpomp heb ik nog niet gecontroleerd aangezien dit een aardig werk is, en ik redelijk zeker wil zijn dat dat dan ook het probleem zou moeten zijn. Maar ik denk dat het zo'n beetje het enige is wat er mis kan zijn.

Mijn motor rijdt trouwens 1:15 in km, dus ik denk niet dat het aan de zuinige afstelling ligt.
 
Ik had vroeger een gpz900 die ook erg heet werd als ik langzaam reed, vooral met dit weer. Maar als de fan draaide bleef de temperatuur constant (tegen de 100°).

Ik heb wel gpz's gezien die een schakelaartje hadden om de fan aan en uit te kunnen zetten.


Ik denk dat ik dan dit maar even moet gaan proberen. Het is een "leukere" optie dan waterpomp eruit gaan slopen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan