motor-temperatuur in de winter

Reetje

MF veteraan
4 feb 2002
1.853
37
Landgraaf
Het valt me op dat de temperatuurmeter van mijn AfricaTwin met dit weer nauwelijks iets aangeeft. Zelfs na een half uur rijden is er maar net verschil te zien tussen het contactslot aan of uit.

Nu heb ik bij auto's wel een gezien dat ze een gedeelte van de radiateur afplakken om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te brengen. Dit kan bij mijn fiets natuurlijk ook. Ik heb 2 radiateurs (links en rechts) en ik zou er een kunnen afplakken.

Kan dit kwaad? Hoe doen jullie dat , of let er niemand op de temperatuur?

Ik durf nl. niet te gassen als mijn temperatuurmeter zegt dat het eigenlijk nog niet kan. Ben ik nog gewend van mijn Alfa33, dat blok help je snel naar de haaien als je veel prestaties verlangt als de motor koud is.
 
Yep, radiateur of oliekoelers deels afplakken is een optie. Gewoon testen om te kijken hoeveel je af moet plakken. Moet je wel zeker weten dat je temp. meter het nog goed doet :P
 
Zeker niks afplakken!
Kijk je thermostaat na, en vervang deze indien nodig, deze behoort de temperatuur van je motor te regelen.

Groeten Paul.
Mooi verhaal Paul,dan is zeker nu ineens bij iedereen het thermostaat kapot.Bij alle 5 mijn fietsen,blijft de temp. ernstig laag!
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt,al blijkt dat het niet werkt met extreme kou/praktijk.(zo koud is het nog niet eens)
 
Mooi verhaal Paul,dan is zeker nu ineens bij iedereen het thermostaat kapot.Bij alle 5 mijn fietsen,blijft de temp. ernstig laag!
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt,al blijkt dat het niet werkt met extreme kou/praktijk.(zo koud is het nog niet eens)

En toch is het zo dat de thermostaat de temperatuur moet regelen, anders kun je hem er maar beter uitgooien, al dat overtollige gewicht wat dan toch nergens toe dient.

Paul.

PS: Suuk-6 met het sleutelen aan al jouw 5 fietsen :+
 
Zeker niks afplakken!
Kijk je thermostaat na, en vervang deze indien nodig, deze behoort de temperatuur van je motor te regelen.

Groeten Paul.
En hoe controleer ik de thermostaat? In kokend water hangen en kijken of ie 100 graden aangeeft?

De thermostaat heeft bij bepaalde temperaturen een bepaalde weestand. Nu heb ik 2 problemen.
1. Ik weet de waardes niet.
2. Hoe zorg ik ervoor dat mijn sensor (Ja RDZ, dit is een echte sensor) bij het controleren precies 60, 90, 110 graden is?
 
Nu ik het nog eens lees denk ik dat we het over 2 verschillende dingen hebben. Met thermostaat bedoel je denk ik niet de sensor van de koelvloeistoftemperatuurmeter. Of wel?
 
Nu ik het nog eens lees denk ik dat we het over 2 verschillende dingen hebben. Met thermostaat bedoel je denk ik niet de sensor van de koelvloeistoftemperatuurmeter. Of wel?

Nee, je thermostaat is een soort klep, die ervoor zorgt dat onder een bepaalde temperatuur je koelvloeistof niet (of slechts errug langzaam) door je radiateur loopt, waardoor je motor sneller op temperatuur komt.
Als je motor op een bepaalde temperatuur komt, dan gaat je thermostaat langzaam open, waardoor er meer koude en warme koelvloeistof met elkaar gemengd worden en door jouw motorblokje gestuurd worden.
Als de motor (erg) warm is, dan staat de thermostaat geheel open, waardoor alle koelvloeistof door de radiateur loopt voordat hij naar je motorblok teruggaat.
Je kunt dit testen door je thermostaat in een pannetje water te leggen, samen met een goede thermometer, en kijk bij welke temp. hij opent, en bij welke temp. hij volledig open staat, vergelijk dit met de fabrieksgegevens, en vervang indien nodig.

Paul.
 
En die thermostaat kan ik zeker vinden naast de pomp. Of bij de radiateur.

Nu weet ik weer waarom ik een olie-temperatuur-meter in wilde bouwen. Die geeft echt aan wanneer je blok warm is. Toch?
 
Mooi verhaal Paul,dan is zeker nu ineens bij iedereen het thermostaat kapot.Bij alle 5 mijn fietsen,blijft de temp. ernstig laag!
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt,al blijkt dat het niet werkt met extreme kou/praktijk.(zo koud is het nog niet eens)

Wat mij opvalt is dat de temperatuur meters met zo'n wijzer, dus echte meter... Erg laag blijven met deze temperaturen buiten, terwijl de Mille met display gewoon normaal op geeft. Goed, toegeven, 2 graden minder dan anders. 72 graden nu...

Kan het daar aan liggen misschien, dat de temperatuur meters niet correct functioneren in dit koude weer?
 
Als ik Paul goed begrijp dan kan het zo zijn dat bij deze temperaturen de thermostaatklep dicht blijft (zo goed als) waardoor je blok wel warm wordt. Er komt dan dus bijna geen warme koelvloeistof in de radiateur. Meestal geeft het metertje de koelvloeistof temperatuur aan. Als de sensor in de radiator zit is het dus logisch dat er maar weinig wordt aangegeven.
De sensor voor de olietemperatuur zit waarschijnlijk dichter bij het blok en de olie wordt wel warm. Dus ik denk dat jouw 72 graden de olietemperatuur is.
 
Wat mij opvalt is dat de temperatuur meters met zo'n wijzer, dus echte meter... Erg laag blijven met deze temperaturen buiten, terwijl de Mille met display gewoon normaal op geeft. Goed, toegeven, 2 graden minder dan anders. 72 graden nu...

Kan het daar aan liggen misschien, dat de temperatuur meters niet correct functioneren in dit koude weer?

:^
Mijn Mille gaf vandaag 76° graden. Normaal staat deze op 78°.
Toch wel een verschil met jouw Mille, Martin.
Verschilletje tussen 1999 en 2001 model?
 
:^
Mijn Mille gaf vandaag 76° graden. Normaal staat deze op 78°.
Toch wel een verschil met jouw Mille, Martin.
Verschilletje tussen 1999 en 2001 model?

Wisselt... Zomers 78 graden, nu het koud is 72 graden. normaal op 74 graden. Maar dit is op de snelweg. Daar buiten weet ik het eigenlijk niet zo. Bij drukte tussen de auto's door (fietspad en zo) dus echt snelheid onder de 30 km/u loopt het op tot in de 80 / 90 dacht ik?
 
Wisselt... Zomers 78 graden, nu het koud is 72 graden. normaal op 74 graden. Maar dit is op de snelweg. Daar buiten weet ik het eigenlijk niet zo. Bij drukte tussen de auto's door (fietspad en zo) dus echt snelheid onder de 30 km/u loopt het op tot in de 80 / 90 dacht ik?

Normaal altijd 78. Vandaag dus 76. (in dorpje met Hagasan achterop ook 82 gezien)
Zomers ook 78 (snelweg), maar bij flink doorgassen, stadswerk en file gaat ie omhoog, tot bij 95 de ventilatoren aanslaan. Afgelopen zomer ook wel eens +100 gezien.
Toch komt ie daarna snel terug tot 78
 
Plaatje blik, Rubber of warmte bestendig plastic voor beide radiatoren hangen dat je kan opschuiven dan is je motor de hele winter op juiste temperatuur. Dit deed men begin vorige eeuw ook al op de auto's en motoren. Bij moderne fietsen, vooral duc's, is het een must. Met een goedkope losse electronische buitenthermometer kan je alle temperaturen snel en simpel meten.
 
Die thermostaat zit die op alle fietsen? Ook op zo'n kleine 'oldie' ('89) als van mij.
Ik merk ook dat mijn de meter pas na een kwartier een beetje begint op te komen. En voor die tijd rij ik altijd vrij rustig. Normaal in de zomer komt die pas na min of 5 beetje op bedrijfstemp.
Nou had ik ook het idee dat die temp meter van de olie was ipv koelvloeistof, omdat de meter de in de koelvloeistof een plus draadje heeft en een draadje wat naar de fan loopt. Meer niet, dus ik d8 dat kan dan niet de meter aansturen ofwel?
 
Die thermostaat zit die op alle fietsen? Ook op zo'n kleine 'oldie' ('89) als van mij.
Ik merk ook dat mijn de meter pas na een kwartier een beetje begint op te komen. En voor die tijd rij ik altijd vrij rustig. Normaal in de zomer komt die pas na min of 5 beetje op bedrijfstemp.
Nou had ik ook het idee dat die temp meter van de olie was ipv koelvloeistof, omdat de meter de in de koelvloeistof een plus draadje heeft en een draadje wat naar de fan loopt. Meer niet, dus ik d8 dat kan dan niet de meter aansturen ofwel?
Kabel is combi en loopt via meter zodat fan gaat draaien bij een bepaalde max temp. zo te lezen is een stukje radiator afschermen bij jou een must. Koude motor is niet goed.
 
Kabel is combi en loopt via meter zodat fan gaat draaien bij een bepaalde max temp. zo te lezen is een stukje radiator afschermen bij jou een must. Koude motor is niet goed.
Hmm als ik in boekje kijk dat staat der letterlijk 'Shows Coolant temperature' Das dus temp van de koelvloeistof.

En als die boven de C komt staat der, dan is de motor warm genoeg.

naja ik zal je wijze tip maar aannemen en stuk karton :? er voor doen als ik maandag weer ga rijden
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt is dat de temperatuur meters met zo'n wijzer, dus echte meter... Erg laag blijven met deze temperaturen buiten, terwijl de Mille met display gewoon normaal op geeft. Goed, toegeven, 2 graden minder dan anders. 72 graden nu...

Kan het daar aan liggen misschien, dat de temperatuur meters niet correct functioneren in dit koude weer?

Als het nu door een meter of een display aangegeven wordt, dat mag niks uitmaken, de aflezing behoort gewoon te moeten kloppen., anders de meter ff ijken.

Paul.
 
Als ik Paul goed begrijp dan kan het zo zijn dat bij deze temperaturen de thermostaatklep dicht blijft (zo goed als) waardoor je blok wel warm wordt. Er komt dan dus bijna geen warme koelvloeistof in de radiateur. Meestal geeft het metertje de koelvloeistof temperatuur aan. Als de sensor in de radiator zit is het dus logisch dat er maar weinig wordt aangegeven.
De sensor voor de olietemperatuur zit waarschijnlijk dichter bij het blok en de olie wordt wel warm. Dus ik denk dat jouw 72 graden de olietemperatuur is.

Je hebt het vrij goed begrepen :}
Doch de sensor voor de temperatuurmeter zit meestal in het thermostaathuis
aan de "warme" zijde.
Dus wat de meter aangeeft behoort dan ook je actuele motor(koelvloeistof) temperatuur te zijn.

Paul.
 
Normaal altijd 78. Vandaag dus 76. (in dorpje met Hagasan achterop ook 82 gezien)
Zomers ook 78 (snelweg), maar bij flink doorgassen, stadswerk en file gaat ie omhoog, tot bij 95 de ventilatoren aanslaan. Afgelopen zomer ook wel eens +100 gezien.
Toch komt ie daarna snel terug tot 78

Dat heeft de mijne nooit gedaan, 96 is wel het meeste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan