motor-temperatuur in de winter

Reetje

MF veteraan
4 feb 2002
1.853
37
Landgraaf
Het valt me op dat de temperatuurmeter van mijn AfricaTwin met dit weer nauwelijks iets aangeeft. Zelfs na een half uur rijden is er maar net verschil te zien tussen het contactslot aan of uit.

Nu heb ik bij auto's wel een gezien dat ze een gedeelte van de radiateur afplakken om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te brengen. Dit kan bij mijn fiets natuurlijk ook. Ik heb 2 radiateurs (links en rechts) en ik zou er een kunnen afplakken.

Kan dit kwaad? Hoe doen jullie dat , of let er niemand op de temperatuur?

Ik durf nl. niet te gassen als mijn temperatuurmeter zegt dat het eigenlijk nog niet kan. Ben ik nog gewend van mijn Alfa33, dat blok help je snel naar de haaien als je veel prestaties verlangt als de motor koud is.
 
Vaag ik had vroeger een Honda Nighthawk en die werd wel degelijk warm in de winter. Alleen moet je hem eerst even wat langer/anders opwarmen (in stad rijden voor stoplichten enzo), en je stationair stand eventueel aanpassen.
Alleen ik heb wel eens een keer gehad dat het onder de 5 graden was en toen kwam er ijskoude slagregen en toen sloeg ie af bij stoplicht toen ik wat harder remde. Maar ach ik was zelf ook tot 0 graden gedaalt toen voor mijn gevoel ;)
 
geen idee. Misschien moeten we voor de brikken demontabele koelribben knutselen.

We hebben weer wat te doen deze winter :P .

Als de olie warm genoeg wordt dan is het goed.

Ja maar dat vind ik dus het probleem. Mijn olietempmetertje (in het carter) kan wel 60gr. aangeven tijdens normaal rijden (80). Maar als de olie uit het carter omhoog word gepompt naar de kop kan deze misschien wel 80 zijn als het bij de kop aankomt, rij je dan met te koude olie rond :?
 
Vaag ik had vroeger een Honda Nighthawk en die werd wel degelijk warm in de winter. Alleen moet je hem eerst even wat langer/anders opwarmen (in stad rijden voor stoplichten enzo), en je stationair stand eventueel aanpassen.
Alleen ik heb wel eens een keer gehad dat het onder de 5 graden was en toen kwam er ijskoude slagregen en toen sloeg ie af bij stoplicht toen ik wat harder remde. Maar ach ik was zelf ook tot 0 graden gedaalt toen voor mijn gevoel ;)

Iets langer warmdraaien doe ik zeker al. En een rondje standsverkeer werkt idd prima, maar na rustig 60..80 gereden te hebben is mijn motor weer koud (ik kan mijn hand niet lang tegen de koelribben aanleggen en het carter is gewoon warm genoeg om lekker je handen aan te warmen).
 
Op zondag 08 december 2002 17:43 schreef jkoehorst het volgende:We hebben weer wat te doen deze winter :P .Ja maar dat vind ik dus het probleem. Mijn olietempmetertje (in het carter) kan wel 60gr. aangeven tijdens normaal rijden (80). Maar als de olie uit het carter omhoog word gepompt naar de kop kan deze misschien wel 80 zijn als het bij de kop aankomt, rij je dan met te koude olie rond :?
Graag ff de eenheid erbij vermelden voor de duidelijkheid. De ene keer heb je het over 80km/h en dan over 80 gradenc. Moest het 3 keer lezen voor het begreep.

Volgens mij begint de olie zijn werk echt goed te doen vanaf 60 gradenc. geen probleem dus.
 
Graag ff de eenheid erbij vermelden voor de duidelijkheid. De ene keer heb je het over 80km/h en dan over 80 gradenc. Moest het 3 keer lezen voor het begreep.

Bedankt, ik zal er op letten.

Volgens mij begint de olie zijn werk echt goed te doen vanaf 60 gradenc. geen probleem dus.

Ik laat het ook maar zo, mocht het echt niet goed gaan koop ik wel weer een keer een nieuw brik voor een paar cent.
 
Luchtgekoelde motoren hebben gewoon wat meer toleranties overall. Daarom rijden die o.a meestal ook met wat dikkere olie dan de moderne sneller water koelbikes.
Water koel bikes hebben altijd een thermostaat en blijven dus redelijk constant op temperatuur in de winter.

Dus ook voor een lucht gekoelde motor is het zinnig om in de winter wat rijwind koude weg te halen (bijvoorbeeld door plaat voor blok tussen de frame buizen).
Motor wordt dan eerder warm en kan de goede temp. beter vasthouden want deze bikes hebben geen thermostaten en koelen bij -10 zo'n 40 graden meer af dan in de zomer bij + 30 en dezelfde rijwind.
 
Luchtgekoelde motoren hebben gewoon wat meer toleranties overall. Daarom rijden die o.a meestal ook met wat dikkere olie dan de moderne sneller water koelbikes.
Water koel bikes hebben altijd een thermostaat en blijven dus redelijk constant op temperatuur in de winter.

Dus ook voor een lucht gekoelde motor is het zinnig om in de winter wat rijwind koude weg te halen (bijvoorbeeld door plaat voor blok tussen de frame buizen).
Motor wordt dan eerder warm en kan de goede temp. beter vasthouden want deze bikes hebben geen thermostaten en koelen bij -10 zo'n 40 graden meer af dan in de zomer bij + 30 en dezelfde rijwind.

Ik zal eens proberen hoeveel verschil het maakt met een plaat voor het blok.

Vorige winter is de koppakking gaan lekken aan beide zijkanten, zou dit kunnen komen door de te sterke afkoeling van de rijwind? (in de zomer is het btw weer vanzelf dicht gaan zitten :) )
 
Ik zal eens proberen hoeveel verschil het maakt met een plaat voor het blok.

Vorige winter is de koppakking gaan lekken aan beide zijkanten, zou dit kunnen komen door de te sterke afkoeling van de rijwind? (in de zomer is het btw weer vanzelf dicht gaan zitten :) )

ik wil er ook een die zichzelf repareert :P
die van mij geeft trouwens gewoon twee ledjes aan van de vier net als in de zomer dus thermostaatje is wel goed.en ik kan lekker m`n handjes warmen aan de cilinders. ;)
 
Ik zal eens proberen hoeveel verschil het maakt met een plaat voor het blok.

Vorige winter is de koppakking gaan lekken aan beide zijkanten, zou dit kunnen komen door de te sterke afkoeling van de rijwind? (in de zomer is het btw weer vanzelf dicht gaan zitten :) )
Vreemd geval en zeker voor een GS550. Maar niets is onmogelijk het blijft aluminium. Bij plaatje proberen alleen koude rijwind weghalen en dus geen plaat direct tegen de koelribben monteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan