Motor Theorie halen

jelle2503

Rookie
8 okt 2009
28
0
Hallo allemaal,

ik heb gister een 3 uur Try the bike gehad voor 60 euro... na deze uitstekend verlopen 3 uur durende les (snelle slalom, halve draai links/rechts, achtje maken, langzame slalom in één les goed onder controle) gelijk pakket gekocht van 975 euro inclusief alles diezelfde middag nog.

Nu kreeg ik daar van de rijschool een boekwerk bij van Vekabest, dat groene boekwerk van 268 pagina's inclusief een E-learning sleutel om online examens te oefenen. Heel leuk en aardig, maar wat is er met die theorie gebeurt? Het is net een moreel appel. Alsof ons met het paplepeltje ingegoten wordt hoe wij ons precies wel even moeten gedragen in het verkeer en hoe wij moeten verantwoord en veilig moeten rijden op een motor. (een soort her-opvoeding van de overheid: zelfde als een Educatieve Maatregel Gedrag cursus) . Ik lig soms echt dubbel van de vragen die gesteld worden en de antwoorden die je erop kan geven.

Na 10/20 examens online te hebben gemaakt, heb ik redactie van Vekabest een e-mail gestuurd met daarin screenshots en uitleg van de vragen, nadat ik erachter kwam dat het gewoon niet slechter kan met de kwaliteit van sommige vragen en antwoorden... Kreeg gelijk een mail terug waarin het volgende stond:

Geachte, deze theorie-examens zijn afgestemd op het CBR theorie-examen. Wilt u slagen dan zou u toch ALLE theorie-examens moeten doorlopen. Wenst u dat niet dan moet u klachten neerleggen bij het CBR te Rijswijk.

Succes.
Ik maak hieruit op dat het gewoon dezelfde vragen zijn als die op het officiele examen.

Heb even toegevoegd een voorbeeld van een paar van die vragen:


Is er iemand die mij kan vertellen of zulkse vragen ook afgenomen worden op het CBR? Het lijkt me dat deze vragen / antwoorden niet echt voldoen aan CBR standaarden. Of wel?
Bovendien als ik foutloos een theorie-examen bij het CBR maak, kan ik 100 euro krijgen van Vekabest... maar lijkt me dat ze dit nooit weggeven, al helemaal niet als er zulkse vragen als dit tussenzitten
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het juist goed dat zulke vragen gesteld worden. Zo kun je écht tonen dat je inzicht hebt in het verkeer.

En je zal je er toch echt bij neer moeten leggen dat deze vragen gesteld worden... Als je gewoon de cd zo ongeveer uit je hoofd kent sta je niet meer voor verassingen tijdens het examen.
 
Hey Naam-genoot :+

True, sommige vragen zijn wat absurd. Het is gewoon indekken wat hier gebeurd. Bij elke situatie, zo gek als je maar kan bedenken, kunnen ze nu zeggen, tsja maar dit heb je wel gehad met je theorie. Hetzelfde als dat bij elke magnetron nu een gebruiksaanwijzing zit dat je er geen kat in moet stoppen omdat een keer iemand zo dom is geweest dat te proberen en toen nog dommer bezig ging door de fabrikant aan te klagen en nog te winnen ook.

Je hebt nu eenmaal deze regels te leren. Als je goed leert is het een eitje. En laat je vooral door de theorie niet afschrikken om te gaan motorrijden :N

Heel veel succes met je theorie en lessen en voor alle rijles gerelateerde vragen, kijk in het centraal rijlestopic *O*
 
Laatst bewerkt:
die 2de slaat wel nergens op vind ik, die heb ik ook niet in mijn examen gezien.
de andere kun je wel verwachten tijdens je examen dus zou ik ze toch maar goed leren.

heb 3 theorie examens gemaakt dus weet wel zo'n beetje nu wat ze vragen :+
 
knap hoor. binnen 1 dag een leerboek van 268 pagina's doornemen en opnemen in je geheugen. :?
dan commentaar gaan leveren op een instelling die dit soort leerstof maakt.
dan je eigen aanmelden op M-F, hier dit commentaar gaan rondstrooien, zonder je voor te stellen.

kortom jij komt er vast wel. jij ben zo goed. :} :} :}
zou gewoon aan cbr een rijbewijs vragen omdat het gewoon te simpel voor je is.
zonde van je 975€.

maar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dit is mijn mening.
wens je toch VEEL succes met lessen, leren en examens.
 
Ik heb examen gedaan voordat ze met inzichtsvragen begonnen en ik moet zeggen dat ik de vragen en het boekje van Vekabest wat taal betreft erg slecht vond.

De teksten waren inconsistent, onlogisch opgebouwd en er zaten spel- en grammaticafouten in. De vragen waren vaak ambigu. Je kunt mensen m.i. niet vragen om daaruit te gaan leren. De tekstkwaliteit was beneden alle peil.

En dan heb ik het nog niet over het soort vragen of de inhoud.

Maar van de huidige stof weet ik de kwaliteit niet.
 
Laatst bewerkt:
pff die motor theorie stelt geen zak voor wat je zegt, van de 10 er 8 geslaagd met amper 8 uur leren, maar toch lekker bedankt voor je cynische bericht graafie68, erg vriendelijk.. fijn dat je je frustraties van het dagelijks leven kan verlossen bij een nieuwkomer als mij.. op een forum.. flikker op uit mijn post lozer, waarom wou ik me trouwens voor willen stellen op een publiek forum.. ben hier niet om vrienden te maken. wist ook niet dat je graag close wil worden met mensen met schutnamen die je wellicht nooit zal ontmoeten.. (je moet wat als je geen ander sociaal leven heb)

get a life dude. im out.

wordt eitje mensen bedankt voor de wel vriendelijke berichtjes
 
Ik zou die vragen ook gewoon niet leren voor je theorie examen. Heb je helemaal niets aan, gewoon overslaan. O-)
 
Laatst bewerkt:
knap hoor. binnen 1 dag een leerboek van 268 pagina's doornemen en opnemen in je geheugen. :?
dan commentaar gaan leveren op een instelling die dit soort leerstof maakt.
dan je eigen aanmelden op M-F, hier dit commentaar gaan rondstrooien, zonder je voor te stellen.

kortom jij komt er vast wel. jij ben zo goed. :} :} :}
zou gewoon aan cbr een rijbewijs vragen omdat het gewoon te simpel voor je is.
zonde van je 975€.

maar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dit is mijn mening.
wens je toch VEEL succes met lessen, leren en examens.
met al het respect maar je bent hypocriet! je mening heeft niks te maken met de domme vragen die in het boek staan. geef nou toe dat de 3 vragen idioot zijn en sla je show over. heeft deze jongen niks aan!

je gaat mij niet vertellen dat stilstaan op een 80km voorrangsweg toegestaan is of dat iemand dat doet. bij vraag 3 hetzelfde.
 
pff die motor theorie stelt geen zak voor wat je zegt, van de 10 er 8 geslaagd met amper 8 uur leren, maar toch lekker bedankt voor je cynische bericht graafie68, erg vriendelijk.. fijn dat je je frustraties van het dagelijks leven kan verlossen bij een nieuwkomer als mij.. op een forum.. flikker op uit mijn post lozer, waarom wou ik me trouwens voor willen stellen op een publiek forum.. ben hier niet om vrienden te maken. wist ook niet dat je graag close wil worden met mensen met schutnamen die je wellicht nooit zal ontmoeten.. (je moet wat als je geen ander sociaal leven heb)

get a life dude. im out.

wordt eitje mensen bedankt voor de wel vriendelijke berichtjes

Kijk, ergens heb je een punt. Maar ik ben bang (ondanks dat je dit niet wilt) dat je hier geen vrienden mee gaat maken. Ik denk dat ik voor vele spreek als ik zeg dat dit forum vooral gezellig en informatief is. Er is hier een speciaal topic waar mensen zich voorstellen voor ze zich verder mengen in het gepost. Dat je dat niet wist geeft niets en normaal wordt je daar iets vriendelijker op gewezen. Aan de andere kant om binnen je eerste paar posts zo uit te vallen tegen iemand die je idd niet kent maakt jou ook niet populairder. Helemaal niet omdat je zijn argumenten tegen jou gebruikt als argumenten tegen hem (jij kent hem immers ook niet persoonlijk) en heb jij net zo weinig recht tot spreken. Ik denk dat het over grote merendeel hier eerder komt om vrienden te worden dan dat niet te worden.

Mijn advies, lees iets meer mee, voor je iedereen hier verrot scheldt. De kans dat je dan nog serieus advies krijgt op jou vragen is iets groter ;)
 
Ik heb examen gedaan voordat ze met inzichtsvragen begonnen en ik moet zeggen dat ik de vragen en het boekje van Vekabest wat taal betreft erg slecht vond.

De teksten waren inconsistent, onlogisch opgebouwd en er zaten spel- en grammaticafouten in. De vragen waren vaak ambigu. Je kunt mensen m.i. niet vragen om daaruit te gaan leren. De tekstkwaliteit was beneden alle peil.

En dan heb ik het nog niet over het soort vragen of de inhoud.

Maar van de huidige stof weet ik de kwaliteit niet.

Heb vorige week ook theorie gedaan, op het nippertje geslaagd, maar kan volkomen beamen wat je hier zegt over het boekje. Naast de slecht opgebouwde tekst en spelfouten, spreekt het zichzelf ook nog tegen.
Ik weet nu dus nog steeds niet of een persoon die loopt met een kruiwagen een voetganger of bestuurder is. Op de ene bladzijde staat bestuurder, notabene de volgende pagina spreekt duidelijk over een voetganger.

Toen ik dit vertelde tegen me instructeur, waar ik het boek van geleend heb, zei hij dat ik de eerste was die dit boek lastig vond om uit te leren.

Je zou haast denken dat het CBR de vragen met twijfelachtige antwoorden er alleen maar instopt om meer mensen te laten zakken.
 
pff die motor theorie stelt geen zak voor wat je zegt, van de 10 er 8 geslaagd met amper 8 uur leren, maar toch lekker bedankt voor je cynische bericht graafie68, erg vriendelijk.. fijn dat je je frustraties van het dagelijks leven kan verlossen bij een nieuwkomer als mij.. op een forum.. flikker op uit mijn post lozer, waarom wou ik me trouwens voor willen stellen op een publiek forum.. ben hier niet om vrienden te maken. wist ook niet dat je graag close wil worden met mensen met schutnamen die je wellicht nooit zal ontmoeten.. (je moet wat als je geen ander sociaal leven heb)

get a life dude. im out.

wordt eitje mensen bedankt voor de wel vriendelijke berichtjes

ik hoef ook geen vrienden met je te worden.
mijn punt is enkel, dat als je eenmaal op 't cbr zit en je kijkt is om je heen.
dan zie je zo'n 26 man/vrouw, die allemaal hetzelfde willen. hun theorie halen.
helaas gaat meer als de helft met lege handen naar huis.
examentraining is leuk. maar je leert niet waarom hetzo is.
doe je meer leren dan zal je zien dat als ze een vraag net even iets anders stellen, dat je dan lachend het juiste antwoord weet.
en geloof me, ik heb me hele kaartje vol.
elke keer weer zo'n KL#TE examen en steeds weer andere eisen.

kortom denk er niet te makkelijk over. we hebben het allemaal moeten halen.
succes ermee.

ps dit is echt gemeend.
nou even afzien is straks genieten :]
 
Zo zijn er ook vragen of je bijv een fietser rechts mag inhalen die links afslaat.

Ja dat mag wel, MITS er genoeg ruimte is (min. 1,5 meter volgens theorieboekje ofzoiets).
was dit op mijn examen nou net een oefenvraag, ik beantwoord met "nee" omdat op de foto lang geen 1,5 meter tussenruimte was volges mij. Zegt die examenator: ja sommigen van jullie hebben deze vraag overigens fout beantwoord, je mag gewoon iemand rechts inhalen!
ik was nog in discussie gegaan over die 1,5 meter tussenruimte, dat was er lang niet naar mijn mening, en die examinator wist nog niet eens over die regel. laat staan dat je het hebt over het feit of het wel genoeg ruimte is, op sommige fotos is het allemaal maar moeilijk inschatten.

En nog een voorbeeld:
"je rijd binnen bebouwde kom, met groot licht aan, mag dit?"
Tuuuuurlijk mag dat, als je maar niemand hindert!

maar wie zou hier nee op antwoorden? denk best veel mensen, want wanneer is er nou niemand binnen de bebouwde kom te vinden, zodat je ongestoord met groot licht kan rijden?


nog eentje dan maar vind het wel leuk:
situatie: "je rijdt op natte kinderkopjes"
vraag: "mag je met alleen je voorrem remmen?"

Tuurlijk mag dat!... dat je op je bek gaat dat maakt niet uit, het is niet verboden om alleen de voorrem te gebruiken hoor!


Geldklopperij zijn veel vragen !
 
Ik zie twee vragen, en bij allebei zijn alle antwoorden goed.
Slechte vragen dus.

Maar ik weet niet of dit de soort vragen zijn die tegenwoordig ook op het examen komen.

Ik had 12 jaar B, voordat ik A heb gehaald. Ik ben blij dat ik de theorie nog heb bestudeerd, want anders had ik het waarschijnlijk niet gehaald.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tip; Leer uit het boek.

Ik heb alle online vragen en examens van de e-learning website gestudeerd, en nadat ik gezakt was merkte ik dat ik gewoon de plaatjes en bijbehorende antwoorden uit mijn hoofd had geleerd.

Nadat ik het boek had bestudeerd ging het stukken beter.

Grtz.
 
ook antwoord C bij vraag C??? let op, we hebben het over een ONDERBROKEN gele streep!
hoho, niet te kritisch zijn he. TS is Vekabest aan het bashen, dus dan maken die paar lettertjes niet uit. Ze bedoelen natuurlijk ONonderbroken streep, dus ze zijn ook nog eens slordig. Prutsbedrijf! :')

@TS: jij komt er toch wel, dus zeg ik verder niks
 
Heb vorige week ook theorie gedaan, op het nippertje geslaagd, maar kan volkomen beamen wat je hier zegt over het boekje. Naast de slecht opgebouwde tekst en spelfouten, spreekt het zichzelf ook nog tegen.
Ik weet nu dus nog steeds niet of een persoon die loopt met een kruiwagen een voetganger of bestuurder is. Op de ene bladzijde staat bestuurder, notabene de volgende pagina spreekt duidelijk over een voetganger.

Toen ik dit vertelde tegen me instructeur, waar ik het boek van geleend heb, zei hij dat ik de eerste was die dit boek lastig vond om uit te leren.

Je zou haast denken dat het CBR de vragen met twijfelachtige antwoorden er alleen maar instopt om meer mensen te laten zakken.

Ik was in één keer geslaagd met 0 fout :+

De tekst in dat boekje riep bij mij meer vragen op dan het beantwoordde (dus je bent echt niet de enige). Voor bepaalde boeken is dat prima, maar voor leerboeken is het een slechte eigenschap.

(Ik produceer zelf teksten (beroepsmatig) en als ik zulke abominabele kwaliteit zou leveren, zou ik gauw zonder werk zitten.)

Wat het CBR met die inzichtsvragen wil bereiken, weet ik niet. Ze testen niet alleen je feitelijke kennis van de verkeersregels, maar ze voeden je ook op. Maar niet iedereen rijdt hetzelfde. Waar de een niet inhaalt en wacht voor een kruispunt, kan een ander nog prima inhalen en oversteken. Volgens mij zijn er altijd meerdere antwoorden te verdedigen. En dat moet je in een test nou juist voorkomen.
 
Het klopt dat er soms vage vragen zijn waar in praktijk inderdaad meerdere antwoorden goed zijn, heb een keer de vraag gehad, hoeveel m/s is 70km/h ongeveer, dus daar hoort een buffer te zitten. zij zeiden ongeveer 20m/s, ik 19, en het is officieel 19.4444 dus had ik met afronding gelijk.....

Maar bij vraag 3 van jou heb je zowieso geen gelijk, het gaat over onderbroken streep. Bij 2 heb je ook geen gelijk, want het gaat in de vraag over per ongeluk, en niet opeens.
En volgens mij mag je inderdaad niet parkeren maar wel stilstaan buiten de bebouwde kom op een voorrangsweg, en daar ging het om in vraag 1.

Lees nou maar eerst dat boek eens door, ik heb tzelfde en t is echt een goed hoor. Leer je miss nog eens iets
 
als ik jou was zou ik het boek goed leren, met alleen oefenexamens wordt het wel erg lastig. Het examen is echt wel pittig! Ik heb de oefenexamens gedaan geen probleem, daarna gelukkig nog het boek geleerd. Op het examen kwamen een aantal vragen naar voren die niet in de oefenexamens voorkwamen maar werd wel behandeld in het boek.

ik wens je in ieder geval heel succes!!
 
Als je het boek doorleest worden de (proef-)examens een stuk duidelijker.
Sowieso moet je 100% halen voor je kennis van borden, voorrangsregels etc...(dit is puur stampwerk).
Dus heb je een kleine buffer voor de inzichtvragen ;).

Succes in ieder geval!
 
Laatst bewerkt:
Jelle, ik krijg een beetje de indruk dat je zeurt om te gaan zeuren...
Voor dit geneuzel heb je zelfs speciaal een account aangemaakt. Kun je niet in Baggelhuizen gaan wonen, je zult je daar wel thuis voelen...

Tjah misschien wat voor de hand liggende vragen. Maar er zijn ook mensen die op hun 18e direct beginnen met een motorrijbewijs. Die weten misschien niet in bovenstaande situaties wat te doen. Dus ja, ik vind het ook overbodige vragen. Maar schrappen... nee!

En ja, zulke vragen krijg je tijdens je examen ook!
 
Ik vind de structuur in dat soort boekjes ook vaak warrig. Na het doorploeteren van zo'n boekje heb ik ook op wetten.overheid.nl gewoon even de betreffende wet erbij gepakt, daar staat het namelijk allemaal vrij helder in :)
 
Jelle, ik krijg een beetje de indruk dat je zeurt om te gaan zeuren...
Voor dit geneuzel heb je zelfs speciaal een account aangemaakt. Kun je niet in Baggelhuizen gaan wonen, je zult je daar wel thuis voelen...

Tjah misschien wat voor de hand liggende vragen. Maar er zijn ook mensen die op hun 18e direct beginnen met een motorrijbewijs. Die weten misschien niet in bovenstaande situaties wat te doen. Dus ja, ik vind het ook overbodige vragen. Maar schrappen... nee!

En ja, zulke vragen krijg je tijdens je examen ook!

*O* hiero :P

Sommige vragen zijn echt te logisch en te makkelijk, maar bij sommige heb ik ook wel eens dat ik t echt niet zou weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan