Motor TL - All risk verzekerd

wicked83

MF'er
17 apr 2007
192
0
Maasbracht
Nou, vorige week maandag gaan liggen in de Eifel. Sleutelbeenfractuur"tje" meegenomen en de kawa schade; kuip, versnelling, spiegel, knipperlicht en nog wat meuk. Helm tikje, pak kapot geknipt, laarsje afgeschaafd. Gelukkig all risk verzekerd (na twijfel om dit te doen bij een fiets van 98). Fiets toch nog (economisch) TL verklaard. Erg jammer maar uiteindelijk financieel iets gunstiger.
Na verschillende meningen en verhalen stel ik de vraag hier even (voor een objectieve mening; navraag bij de betrokken partijen zal resulteren in de gunst van de betreffende partij). Hoe gaat het nu vervolgens in zijn werk? De motor staat nu bij de dealer, ik krijg nog een bevestiging van de expert over de uitkering ed. Is de motor dan nu van de verzekering? Wordt de motor tegen opbod weer verkocht? Kan ik het "wrak" niet alsnog opkopen? (event. circuitfiets ;) )
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je enkel kunt kiezen: Uitbetalen of wrak terug.

Denk niet dat ze hem willen verkopen.

Nou, na nader inzien, kan misschien best handig zijn voor de verzekering om jou de fiets te geven tegen een lagere uitbetaling.
 
Misschien dat als je je verzekering ff belt, dat je een eenduidig antwoord krijgt :Z
 
Een expert gaat bepalen:
- Waarde voor schade
- Schade
- Waarde na schade (waarde wrak)

Voor het bepalen gaat hij/zij contact hebben met motorzaken en opkopers.
Als de fiets totall loss is, dan krijg jij van de verzekering de waarde voor schade - waarde vh wrak. Het wrak kan jij dan houden of verkopen aan de opkoper.

Ik heb het zelf wel eens gehad met een oude ducati. De kappen waren zo duur dat de fiets met een paar flinke krassen op de kuip totall loss was. Ik kreeg het verschil in waarde uitgekeerd en heb nog een aantal jaar (goedkoop) gereden op een motorfiets met krassen op de kuip.
 
eens met bovenstaande
dat is de te bewandelen weg.

denk er wel aan je pak helm en handschoenen/laarzen ook naast je motor te leggen zodat de expert dit in een keer kan bekijken
 
Laatst bewerkt:
Een expert gaat bepalen:
- Waarde voor schade
- Schade
- Waarde na schade (waarde wrak)

Voor het bepalen gaat hij/zij contact hebben met motorzaken en opkopers.
Als de fiets totall loss is, dan krijg jij van de verzekering de waarde voor schade - waarde vh wrak. Het wrak kan jij dan houden of verkopen aan de opkoper.

Ja, maar jij verkoopt het wrak niet aan de opkoper. Jij mag kiezen of je de schade plus het wrak wilt hebben of de waarde voor schade. Jij hoeft het dus niet zelf aan de opkoper te verkopen.
 
Ja, maar jij verkoopt het wrak niet aan de opkoper. Jij mag kiezen of je de schade plus het wrak wilt hebben of de waarde voor schade. Jij hoeft het dus niet zelf aan de opkoper te verkopen.


ik dacht dat het iets genuanceerder lag;

jij krijgt de getaxeerde waarde voor schade én de mogelijkheid het wrak tegen het hoogste bod (van opkopers) terug te kopen.
Het wrak wordt nl. bij uitkering van de getaxeerde waarde voor schade eigendom van de verzekeringsmaatschappij.
Indien jij de volledige getaxeerde waarde uitgekeerd wilt krijgen, gaat het wrak naar de opkoper die het hoogste bod heeft uitgebracht.
Dit is nl. de meest economische constructie voor de verzekeringsmaatschappij.

het is (economisch) TL zodra het schadebedrag de hoogte van de getaxeerde waarde overschrijd, en je krijgt nooit meer dan de getaxeerde waarde voor schade uitgekeerd.
Daarom is het zo belangrijk zaken als staat van onderhoud en diverse extra's aan te tonen bij de waardebepaling indien je van mening bent dat jouw motor voor schade in duidelijk betere staat was en daarom een hogere waarde had dan de gemiddelde motor van hetzelfde type en bouwjaar

Succes ;)
 
Laatst bewerkt:
Paar weken geleden heb ik mijn motor ook economisch total loss gereden.
Dit is bepaald aan de hand van de nieuwe onderdelen. Vervolgens heeft de schade expert drie dagen biedingen afgewacht van opkopers,

Echter heeft men maar 1001 euro geboden op het restant. Ik ben niet akkoord gegaan met dit bod (iom dealer en omdat ik weet dat hij meer waard was).

Mijn motor was aan de hand van een taxatie rapport verzekerd. Ik zou dus de waarde van de taxatie vangen. Ik heb dus nu mijn taxatie waarde min de 1001 euro terug gekregen. Motor is van mij (inmiddels niet meer maar ingeruild }) ).
 
Rwijfel ook nog steeds. Heb mijn fireblade nu wa+ verzekerd.. Is toch best een hap geld als je hem op zijn kant legt. Door dit soort berichten neig ik altijd maar even de knmv te mailen om hem om te zetten in een allrisk polis. :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan