motor total loss, wrak houden of laten opkopen?

Er is prive plots iets anders bijgekomen waardoor de keuze een stuk makkelijker is geworden. Toedeloe dan maar. Heb van je genoten zolang het duurde Fazertje. Topfietsje.
 
Er is prive plots iets anders bijgekomen waardoor de keuze een stuk makkelijker is geworden. Toedeloe dan maar. Heb van je genoten zolang het duurde Fazertje. Topfietsje.
vrouw meegelezen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ohhhh :P , ik dacht dat hij er nog 250 voor kreeg!

ja verkoop em dan maar snel, die 1350 aan stukken krijg je zo maar niet bijeen. -O-
Nee, hij krijgt sowieso die 1600-250 = 1350 van de verzekering. En dan heeft TS de keuze om de TL fiets voor 250 aan een opkoper te verkopen, voor wat meer aan iemand anders of voor € ???? in onderdelen aan Jan, Piet en Klaas.
 
Als je thuis moet blijven voor een koper is dat toch niet per definitie verloren tijd? Je kan in die tijd best je auto wassen...

Ik krijg al de kriebels als ik thuis moet blijven omdat de postbode kan komen. Ik wil graag over mijn eigen tijd kunnen beslissen en bijvoorbeeld spontaan op de motor kunnen springen als het weer ok is en ik daar zin in heb.
 
Ik heb ooit de ambitie opgevat om hierin te gaan zitten beunen. Immers, een motor is in onderdelen altijd meer waard dan heel, zeggen ze vaak.
Om een beetje goed voorbereid te zijn heb ik fanatiek zitten opschrijven wat elk onderdeel op zou leveren. Een mooi lijstje. Bij het bepalen van de prijzen ging ik echter niet uit van de bedragen die demontagebedrijven vroegen. Die hebben allerlei marges om rekening mee te houden. Personeel, opslag, verzekeringen, noem het op. Laten we ook niet vergeten dat er nog een stukje ruimte is voor afdingen.
Als een onderdeel dus voor 200 euro aangeboden werd, dan zette ik hem op mijn lijstje voor zo'n 125 euro. Dan ben ik het onderdeel relatief snel kwijt en zou ik nog steeds winst moeten kunnen maken vond ik.

Na een lange lijst gemaakt te hebben kwam ik echter niet op winst uit. Zelfs als ik tot op het laatste schroefje alles kwijt zou raken zou ik ongeveer quitte draaien. Goed ik zet de prijs misschien wel laag, maar wat ik vooral leerde was dat het allemaal niet zo interessant is als particulier. Ja, je maakt met wat geduld vast wat geld, maar het is niet gigantisch en het was mij persoonlijk de moeite niet waard.

Voor demontagebedrijven is dat anders. Als je 10% winst maakt op een motor, dan maak je op een motor van 5.000 euro misscchien 500 euro winst, maar op jouw motor van 250 euro maar 25 euro. Geen vetpot, ik kan er m'n huur niet eens van betalen. Een demontagebedrijf verkoopt echter niet 1 fiets, of 10, maar die verkoopt er misschien wel 200 op jaarbasis. Dan is een winstmarge van maar 10% een hele hoop. Daar kun je een bedrijf op laten draaien. Dan kun je producten ook langer laten liggen.


Vanzelfsprekend heb ik er niet veel mee gedaan verder. Ja er zijn wel manieren waarop je de bedragen iets hoger kunt krijgen, maar het was me allemaal nog steeds teveel werk. Dat is dus de keuze die je maakt, als je toch een garagebox hebt die je niet gebruikt, en je hebt het geld en de tijd om 5 fietsen uit elkaar te halen en te hebben liggen, ja dan kun je best wat leuks verdienen.

Mocht ik een keer tegen een interessante schadefiets aanlopen, dan zal ik er nog eens over nadenken, maar ik snap in ieder geval heel goed dat jou 250 euro geboden werd.
 
Mijn constructie gaat geheid werken. Je neemt de dagwaarde en met dat geld koop je je eigen motor weer op. Dan ga je weer een ongeluk maken met dezelfde motor en dan krijg je dus weer de dagwaarde!

Als de verzekering dit eenmaal doorheeft, dan houdt het wel op. Maar dan kan je alsnog je motor opkopen en aan weer aan jezelf verkopen voor het dubbele. Dit vereist wel een gespleten persoonlijkheid en een beetje doorzettingsvermogen.
 
Mijn constructie gaat geheid werken. Je neemt de dagwaarde en met dat geld koop je je eigen motor weer op. Dan ga je weer een ongeluk maken met dezelfde motor en dan krijg je dus weer de dagwaarde!

Als de verzekering dit eenmaal doorheeft, dan houdt het wel op. Maar dan kan je alsnog je motor opkopen en aan weer aan jezelf verkopen voor het dubbele. Dit vereist wel een gespleten persoonlijkheid en een beetje doorzettingsvermogen.
Verzekeraars kunnen dit theoretisch oneindig vaak doen.
En dat doen ze ook :)

Maar let wel dat de dagwaarde op dat moment weer 250 euro is, en niet opeens weer meer :)

Tenzij je gaat sleutelen, de motor in een andere staat brengt. Met dus kosten er aan.
 
Maar is er dan geen kans dat het wrak alsnog onbedoeld op de weg komt? Dan bedoel ik dat een creatieve handelaar er weer nieuw blik en een andere teller op zet en dan weer te koop zet?

Persoonlijk zou ik dan willen dat het wrak zonder kenteken verkocht zou worden.
 
Maar is er dan geen kans dat het wrak alsnog onbedoeld op de weg komt? Dan bedoel ik dat een creatieve handelaar er weer nieuw blik en een andere teller op zet en dan weer te koop zet?

Persoonlijk zou ik dan willen dat het wrak zonder kenteken verkocht zou worden.
Hoezo onbedoeld?
Als de motor 5 jaar jonger was geweest was hij gewoon gerepareerd. Nu, omdat de dagwaarde lager is zou dat niet meer kunnen?
Total loss is een economische afweging.
 
Maar is er dan geen kans dat het wrak alsnog onbedoeld op de weg komt? Dan bedoel ik dat een creatieve handelaar er weer nieuw blik en een andere teller op zet en dan weer te koop zet?

Persoonlijk zou ik dan willen dat het wrak zonder kenteken verkocht zou worden.
Dat maakt verzekeringen niet uit. Die verkopen gerust een frame met kenteken goed wetende dat er groot kans is dat dit gebruikt wordt om een gestolen motor om te katten. "Kans dat die gestolen motor bij ons verzekerd is is vrij klein, frame+kenteken levert meer op" '(
 
Total loss is een economische afweging.

Dat kan, maar dat hoeft niet. Aangezien een opkoper nog maar 250 euro wil geven zou het ook heel goed om een technisch total loss kunnen gaan waarbij de motor aan het verkeer wordt onttrokken (als in, kenteken ingenomen). Voor een motorfiets die nog de weg op mag heeft een opkoper meestal meer over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan