motor total loss, wrak houden of laten opkopen?

Martell deze motoren worden gekocht door onderdelenshops. En als je ziet dat:

buddy: 75
Achterwiel: 150
Achterlamp: 50
uitlaat: 75

Kun je van die 250 als handelaar al heel snel winst gaan maken. Dus snap het verder wel. Neig ook naar die 250 pakken, maar twijfel omdat het kijkend naar de kosten van die paar onderdelen die in 3 boutjes los zijn wel erg weinig is.

Je vergeet de tank als deze nog goed is.. en de velgen met band als die ook nog ok zijn.


Als je geen zin hebt om te slopen, kun je ook de koper zelf de onderdelen van je motor laten slopen. Van dat gedeelte dat je dus nietl zelf wilt slopen. Net als bij de autosloop vroeger. Of je verkoopt het restant zelf ook door voor hen die daar wel brood in zien.
 
Laatst bewerkt:
En zeg dat je dan met moeite 350 euro weet te krijgen voor de spullen. Dan heb je 'maar' 100 euro verdient, terwijl het je uren aan sleutelen, mailen, onderhandelen, thuisblijven, etc. heeft gekost.

Is dat die 100 euro waard? Is het dan niet goedkoper om bijvoorbeeld een paar uurtjes over te werken? Bij wijze van voorbeeld dan hè?

Ik werk liever 6 uurtjes over in een periode van een aantal weken, dan mij in de ergernis te moeten storten met het aan de man brengen van de onderdelen.
 
Zoek uit wat je minimaal voor de onderdelen denkt te kunnen vangen.

Bedenk wat het je aan tijd kost per onderdeel om het te verkopen.

Maak dan de volgende som; Onderdelenprijs - ((uren x netto inkomenperuur))+250)=...
 
En zeg dat je dan met moeite 350 euro weet te krijgen voor de spullen. Dan heb je 'maar' 100 euro verdient, terwijl het je uren aan sleutelen, mailen, onderhandelen, thuisblijven, etc. heeft gekost.

Is dat die 100 euro waard? Is het dan niet goedkoper om bijvoorbeeld een paar uurtjes over te werken? Bij wijze van voorbeeld dan hè?

Ik werk liever 6 uurtjes over in een periode van een aantal weken, dan mij in de ergernis te moeten storten met het aan de man brengen van de onderdelen.

Ja en, dat doe je toch op momenten dat je anders voor de 6de keer naar de dvd box van lost zit te gapen?

Rare berekeningen hier allemaal, uurprijs? je gaat er toch niet voor thuis blijven van je werk?

Ik snap best dat je er voor 250 vanaf wil; maar voor mensen die graag sleutelen... in het slechtste geval heb je de hele motor uiteen gehaald, en er niets van kunnen verkopen.

In dat geval heb je in ieder geval heel veel sleutel plezier gehad zonder het risico te lopen dat je je rijdende motor onklaar maakt... :z
 
Laatst bewerkt:
Ja en, dat doe je toch op momenten dat je anders voor de 6de keer naar de dvd box van lost zit te gapen?

Rare berekeningen hier allemaal, uurprijs? je gaat er toch niet voor thuis blijven van je werk?

Ik snap best dat je er voor 250 vanaf wil; maar voor mensen die graag sleutelen... in het slechtste geval heb je de hele motor uiteen gehaald, en er niets van kunnen verkopen.

In dat geval heb je in ieder geval heel veel sleutel plezier gehad zonder het risico te lopen dat je je rijdende motor onklaar maakt... :z

Nee, dat zal bij mij op momenten moeten gebeuren, waar ik anders tijd had besteed aan het wassen van de auto's of onderhoud aan de tuin/huis.

Je zal voor sommige personen thuis moeten blijven omdat ze langs willen komen. Of ze nu wel of niet komen opdagen. Dat is weldegelijk verloren tijd.

En al die tijd die ik er dan in steek om die troep bij sjacheraars aan de man te brengen, had ik ook een 2 avonden in de week een uurtje langer kunnen blijven zitten op kantoor en had ik in een maand tijd flink meer verdiend dan die 100 euro.
 
En zeg dat je dan met moeite 350 euro weet te krijgen voor de spullen. Dan heb je 'maar' 100 euro verdient, terwijl het je uren aan sleutelen, mailen, onderhandelen, thuisblijven, etc. heeft gekost.

Is dat die 100 euro waard? Is het dan niet goedkoper om bijvoorbeeld een paar uurtjes over te werken? Bij wijze van voorbeeld dan hè?

Ik werk liever 6 uurtjes over in een periode van een aantal weken, dan mij in de ergernis te moeten storten met het aan de man brengen van de onderdelen.

Uren die je anders nutteloos hier op MF had doorgebracht..

De vraag is meer: vind je het leuk om die motor uit elkaar te slopen en het te verkopen? En heb je de ruimte om een en ander op te slaan? Als het een ergernis is, begin je er niet eens aan.

Als het antwoord daar 'Ja!' is, is slopen en zelf verkopen interessant.
Als het antwoord daar 'Nee 'is,is slopen en zelf verkopen niet interessant.
 
Uren die je anders nutteloos hier op MF had doorgebracht..

De vraag is meer: vind je het leuk om die motor uit elkaar te slopen en het te verkopen? En heb je de ruimte om een en ander op te slaan? Als het een ergernis is, begin je er niet eens aan.

Als het antwoord daar 'Ja!' is, is slopen en zelf verkopen interessant.
Als het antwoord daar 'Nee 'is,is slopen en zelf verkopen niet interessant.

Nutteloos op MF? Je hebt niet gelezen wat ik schreef hè?
Het sleutelen zelf is het leukste uiteraard.

Maar ik denk dat als je de tiende gelukszoeker de deur wijst, dat de meesten denken "had ik maar die 250 euro gepakt".
 
Rare berekeningen hier allemaal, uurprijs? je gaat er toch niet voor thuis blijven van je werk?

Nee, maar je zou in die tijd die je er aan besteed ook bij kunnen klussen dan wel overwerken. En dat levert je uiteindelijk meer op dan dat wrak in onderdelen verkopen. Dat is allemaal niet relevant als je het leuk vindt om een motor te slopen en met Marktplaatskopers te bakkeleien. Maar als je dat niet leuk vindt moet je die tijd die je er in steekt wel vergelijken met andere vormen van betaalde arbeid. Ik denk dat bv. bollen pellen je al meer oplevert.
 
Ja.

Motoren van die leeftijd zijn bijna niks meer waard. Marktplaats staat er vol mee.

Vraagprijzen van 1600 euro betekent dat de verkoper mazzel heeft als het voor 1250 dit jaar nog de deur uit gaat.

Als ik een motor opkoop, komt er altijd een grote onderhoudsbeurt+vast nog wel iets anders zoals bijv remschijven, banden, accu etc.

Houd ik praktisch gezien 200 euro aan over voor verkoop (nog even afgezien van de kosten tussen inkoop en verkoop in, zoals verzekering en zo).

Kapotte motoren hoef ik echt niet. Is gewoon niet te doen, zakelijk gezien.
Voor een liefhebber of handige particulier misschien wel.

Maar waarom een defecte van 250 kopen, terwijl je een rijdende voor 500 kunt kopen? Kijk voor de grap maar eens wat een nieuwe binnenpoot kost (+keerringen en olie).

Een particulier kan natuurlijk proberen een tweedehands vorkje te scoren, en hopen dat daar dan weer niet teveel putjes in zitten en dat de keerringen niet verrot zijn en de olie niet al 14 jaar oud is.

Voor een bedrijf is dat niet echt werkbaar :)


Je wilt NIET weten , hoe vaak die voorvork-olie NOOIT ververst wordt ,
( komt 'r dan gelijkend een riool-lucht uit )
Poten lekken dan op zeker met die verzuurde troep
 
Ik mijn heb "wrak" destijds gewoon weggedaan voor wat de opkoper ervoor gaf. Had geen zin in verder gedoe, zo simpel was het.
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar je zou in die tijd die je er aan besteed ook bij kunnen klussen dan wel overwerken. En dat levert je uiteindelijk meer op dan dat wrak in onderdelen verkopen. Dat is allemaal niet relevant als je het leuk vindt om een motor te slopen en met Marktplaatskopers te bakkeleien. Maar als je dat niet leuk vindt moet je die tijd die je er in steekt wel vergelijken met andere vormen van betaalde arbeid. Ik denk dat bv. bollen pellen je al meer oplevert.

Bijklussen is niet (altijd) legaal en overwerk kan niet iedereen doen.

Of laten we het anders zeggen, betaald overwerk... :+
 
Laatst bewerkt:
Als je je inkomsten maar netjes opgeeft bij de belasting!
Dat maakt het niet legaal.
Dat zou alleen inhouden dat je aan belastingverplichting hebt voldaan (in NL is ook illegaal verkregen inkomen onderwerp van belasting).

Tot zover het verschil tussen illegaal en belastingplichtig.
 
Maar.. even duidelijkheid: Krijg je nou EN de dagwaarde EN kun je kiezen tussen onderdelen verkopen zelf of op laten kopen?

Want dan is het al ander verhaal.. denk ik..
Of snap ik het niet?

Zelf zou ik 'm uit elkaar halen.. Maar ik vind het ook wel leuk om te klussen en te slopen, en heb simpel gereedschap.. En vind het altijd leuk om er van te leren..
Onderdelen verkopen is wel lastig inderdaad, maar ooit kom je er wel van af en anders breng je het laatste kratje naar een sloop onderdelen inkoper voor een tientje..
 
Dat maakt het niet legaal.
Dat zou alleen inhouden dat je aan belastingverplichting hebt voldaan (in NL is ook illegaal verkregen inkomen onderwerp van belasting).

Tot zover het verschil tussen illegaal en belastingplichtig.


d'r is over dat ouwe ding al zat belasting betaald ,.....
...'t moet ergens een keer over wezen ;)
 
Maar.. even duidelijkheid: Krijg je nou EN de dagwaarde EN kun je kiezen tussen onderdelen verkopen zelf of op laten kopen?

Hij zal de dagwaarde krijgen minus 250 euro, omdat die opkoper 250 euro biedt. Dan heb je de keus die 250 euro te accepteren om aan de dagwaarde te komen, of de motor terug te krijgen als je denkt er zelf meer aan te hebben.
 
Dat maakt het niet legaal.
Dat zou alleen inhouden dat je aan belastingverplichting hebt voldaan (in NL is ook illegaal verkregen inkomen onderwerp van belasting).

Tot zover het verschil tussen illegaal en belastingplichtig.
Vind het nog niet echt uitgelegd... als je nou de buurvrouw helpt met haar belastingformulier en je vraagt daar een tientje voor, en die geef je netjes op, wat is er dan nog illegaal?
 
Ik denk dat Martell meer verwijst naar zaken als het beginnen van een wietplantage. Ook als je de inkomsten daarvan opgeeft aan de belasting, blijft het nog steeds illegaal.
 
Ik denk dat Martell meer verwijst naar zaken als het beginnen van een wietplantage. Ook als je de inkomsten daarvan opgeeft aan de belasting, blijft het nog steeds illegaal.
Precies.

Het is off topic, daar niet van.
Maar om af te ronden: belasting afdragen maakt iets niet per definitie niet meer illegaal.

Om richting topic te komen:
De vraag is in hoeverre het demonteren van een motorfiets en onderdelen te koop aanbieden valt onder hobby, zomaar, of bedrijfsmatig bezig zijn.

Ik denk dat 1 motor niet zo'n probleem zal zijn, maar twee of meer?

Maar goed, het ging om gering bedrag volgens sommigen, dat een opkoper betaald. Ik leg uit welk kostenplaatje die opkoper mogelijk heeft :)

Een particulier die in eigen beheer sloopt, zal een compleet ander kostenplaatje hebben, dat staat vast :Y
 
Ik heb nog een leuke optie. Zet er een schommelvork in en een zijspan aan. Enorme pret en de basis heb je al. :} :}
 
Tsja, daar moet je tijd, zin en ruimte voor hebben. En vervolgens hopen dat je het verkoopt. Voor mij zo dit een typisch gevalletje "weg ermee" zijn.

Ik had ooit een gare motorscooter die ik in onderdelen ging verkopen. Frame en blok waren zo weg. De rest van die troep is bijna allemaal de container in gegaan. En dat heeft me een partij tijd gekost om te demonteren, op marktplaats te adverteren, een miljoen domme telefoontjes in gebrekkig Nederlands beantwoorden..... Achteraf had ik dat ding veel beter als rijdende opknapper kunnen verkopen. Leermomentje.
 
Hij zal de dagwaarde krijgen minus 250 euro, omdat die opkoper 250 euro biedt. Dan heb je de keus die 250 euro te accepteren om aan de dagwaarde te komen, of de motor terug te krijgen als je denkt er zelf meer aan te hebben.


ohhhh :P , ik dacht dat hij er nog 250 voor kreeg!

ja verkoop em dan maar snel, die 1350 aan stukken krijg je zo maar niet bijeen. -O-
 
Nee, dat zal bij mij op momenten moeten gebeuren, waar ik anders tijd had besteed aan het wassen van de auto's of onderhoud aan de tuin/huis.

Je zal voor sommige personen thuis moeten blijven omdat ze langs willen komen. Of ze nu wel of niet komen opdagen. Dat is weldegelijk verloren tijd.

En al die tijd die ik er dan in steek om die troep bij sjacheraars aan de man te brengen, had ik ook een 2 avonden in de week een uurtje langer kunnen blijven zitten op kantoor en had ik in een maand tijd flink meer verdiend dan die 100 euro.

Als je thuis moet blijven voor een koper is dat toch niet per definitie verloren tijd? Je kan in die tijd best je auto wassen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan