Motor trailer achter motor

Nico Base

MF'er
22 aug 2012
40
0
Beste allen,

Even een raar vraagje.

Mag ik een kleine motor trailer trekken met mijn motor?

Dit om met motor en trailer achteraan naar mijn werk (kantoor) te rijden +- 60km van huis om dan van daaruit met de motor op diezelfde trailer achter een firma wagen naar mijn werk site in buitenland te rijden.
Zodanig heb ik daar ook leuk vervoer.

Veel dank alvast,

Nico
 
Volgens mij mag je een aanhanger van maximaal 1 meter bij 1 meter trekken. Ook mag de afstand van achteras van de motor tot de as van de kar niet langer dan 2,5m zijn.
 
en je mag maar maximaal de helfd van je motor zijn gewicht trekken.

Dus als je een dikke goldwing hebt van 300kg, zou je net een lichte crosser mogen trekken :P
 
Beste allen,

Even een raar vraagje.

Mag ik een kleine motor trailer trekken met mijn motor?

Dit om met motor en trailer achteraan naar mijn werk (kantoor) te rijden +- 60km van huis om dan van daaruit met de motor op diezelfde trailer achter een firma wagen naar mijn werk site in buitenland te rijden.
Zodanig heb ik daar ook leuk vervoer.

Veel dank alvast,

Nico



Als je al met een auto van de firma, naar het buitenland moet rijden... Mag je (eventueel in je eigen tijd) dan niet even met de auto v.d. baas langs huis om de motor/trailer op te halen?
60 km klinkt in dit verband als een klein stukje om.
 
Als je al met een auto van de firma, naar het buitenland moet rijden... Mag je (eventueel in je eigen tijd) dan niet even met de auto v.d. baas langs huis om de motor/trailer op te halen?
60 km klinkt in dit verband als een klein stukje om.

:^

Dit is nu toch wel te regelen om even met de camionette van het werk de avond ervoor naar huis te rijden en de motor dan al aan te pikken?
 
Er was bij de buren iemand die dat jarenlang gedaan heeft, met een trialmotortje achter zijn chopper.
 
magnabagger zeker (sorry, weet z'n gewone naam/andere nicks niet)

Voor TS: nee dat mag niet, de aanhanger (inclusief lading) achter een motorfiets mag niet hoger zijn als 1 meter en niet langer als 2.5m (of was het nu 2m?), gemeten vanaf de achteras van de motor. Gewichtsbeperking weet ik zo niet meer, maar max 50% van het eigen gewicht zoals eerder geopperd klinkt aannemelijk.
 
Zou het even opzoeken bij de RDW, aanhangerbesluit is volgens mij net dit jaar veranderd.
Was 1 meter breed en 2.50 lang vanaf de achteras.
 
Regeling voertuigen
Geldend op 10-03-2012

Artikel 5.15.6
1.
Aanhangwagens mogen:

a. niet breder zijn dan 2,00 m

b. niet hoger zijn dan 1,00 m.

2.
In afwijking van het eerste lid, onderdeel a, mogen aanhangwagens achter een bromfiets op twee wielen niet breder zijn dan 1,00 m

Lid 1 en 2: visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten, waarbij artikel 5.1a.1 van toepassing is.

Artikel 5.18.19
1. Lading van motorfietsen op 2 wielen mag niet meer dan 0,20 m buiten elke zijkant van het voertuig uitsteken.

2. Aanhangwagens achter motorfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:

•a. de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 2,00 m;
•b. de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;
•c. de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende motorfiets;
•d. de afstand van de achteras van de trekkende motorfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,50 m.
 
magnabagger zeker (sorry, weet z'n gewone naam/andere nicks niet)

Voor TS: nee dat mag niet, de aanhanger (inclusief lading) achter een motorfiets mag niet hoger zijn als 1 meter en niet langer als 2.5m (of was het nu 2m?), gemeten vanaf de achteras van de motor. Gewichtsbeperking weet ik zo niet meer, maar max 50% van het eigen gewicht zoals eerder geopperd klinkt aannemelijk.


deze combi?:
7405_8321_1046543671.jpg


Da's qua gewicht op de aanhanger natuurlijk wat anders dan een straatfiets.
 
Laatst bewerkt:
Regeling voertuigen
Geldend op 10-03-2012

Artikel 5.15.6
1.
Aanhangwagens mogen:

a. niet breder zijn dan 2,00 m

b. niet hoger zijn dan 1,00 m.

2.
In afwijking van het eerste lid, onderdeel a, mogen aanhangwagens achter een bromfiets op twee wielen niet breder zijn dan 1,00 m

Lid 1 en 2: visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten, waarbij artikel 5.1a.1 van toepassing is.

Artikel 5.18.19
1. Lading van motorfietsen op 2 wielen mag niet meer dan 0,20 m buiten elke zijkant van het voertuig uitsteken.

2. Aanhangwagens achter motorfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:

•a. de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 2,00 m;
•b. de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;
•c. de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende motorfiets;
•d. de afstand van de achteras van de trekkende motorfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,50 m.

Mijn 1982 Yamaha XV920 Virago weegt +- 240kg.
Hoop dus dat de klaine aanhanger minder dan 120 kg weegt.
Denk het wel.
Lengte is iets meer dan de moto (lengte van moto: 2.25m) zelf op foto te zien. (moet de aanhanger namelijk nog aankopen). Zal dus net iets langer zijn dan 2.5m, maar ga ik niet van wakker liggen.
Ok nee, hier ben ik even fout geweest. Is 2.5m tussen achteras moto en as van aanhanger. Denk wel dat dit geen 2.5m gaat zijn.
Ik dacht van achteras moto tot helemaal de achterkant van de aanhanger.
Komt wel in orde denk ik dan.
Dus hij mag 2m breed zijn als ik het goed versta?
Denk niet dat hij 2m breed is. Maar je weet nooit.
Zal de maten ervan ook eens opvragen dus.

Ja ik kan firma wagen ophalen. Maar die in NL ophalen om naar Belgie te rijden en dan terug is beetje van het gekke te veel.
Dan kan ik hem beter achter mijn eigen wagen hangen en de dag zelf naar NL rijden.

Alvast heel veel dank voor de vele reacties.

Nico
 
Laatst bewerkt:
Klopt, is meer dan 1 meter. Met lading inbegrepen.
Bij mij gaat deze nooit hoger zijn dan die 1m.
Gaat ledig getrokken worden achter mijn motor aan .

Voorwiel dwars zetten?
Heb maar 2 wielen op de trailer en staan beide in het midden. :-)

En nee, blijkbaar is de 2.5m toch gemeten tot aan de achterkant van de aaanhangwagen!!!
En niet tot aan de wiel as van de aanhangwagen. Aiai.
Dan is die op de foto mijn gedacht ook een beetje te lang. Ik weet van niks, heb het niet gezien. :-)



Thanks,
 
Let erop dat bij een gewone aanhanger de koppeling vaak vast zit. Achter een zijspan is dit prima te doen omdat die in de bocht rechtop blijft. Met een solo motor merk je dit en is het handiger om een koppeling te hebben die in de bochten mee kan draaien.
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Deze zal ik dan nog moeten aanpassen uiteraard.

Enig idee waar ik deze kan kopen?
Of hoe ik dit zelf kan oplossen?

Bedankt
 
Let erop dat bij een gewone aanhanger de koppeling vaak vast zit. Achter een zijspan is dit prima te doen omdat die in de bocht rechtop blijft. Met een solo motor merk je dit en is het handiger om een koppeling te hebben die in de bochten mee kan draaien.


Koppeling van mijn aanhanger zit ook vast. Ik kom zowat met mijn stepjes aan de grond als ik de bocht neem. Aanhanger gaat probleemloos meachter me aan.
Het is wel handiger een draaiende koppeling maar absoluut geen noodzaak.
 
Ha, dan zal ik het eerst eens proberen hee.

Is een chopper/cruiser niet echt om diep mee in de bochten te gaan liggen.

Veel dank,

Nico
 
Iemand een idee waar ik een trekhaak systeem kan vinden voor op mijn 1982 Yamaha XV920 Virago?

Veel dank,
 
Ha, dan zal ik het eerst eens proberen hee.

Is een chopper/cruiser niet echt om diep mee in de bochten te gaan liggen.

Veel dank,

Nico

Nico ik heb een honda shadow vt 1100. Is d8 ik een chopper.
Er zijn bedrijfjes (en wat particulieren) die een trekhaak maken. Of je er zo 1 van het schap kan kopen weet ik niet.
Laten maken kost je zeker 1 week.
 
Een week wachten is geen probleem.
Enig idee van de prijs?

Ga deze vraag naar trekhaak ook nog een keer afzonderlijk posten om hier meer reactie op te krijgen.

Alvast super bedankt,

Nico
 
Terug
Bovenaan Onderaan