Motor trekt bij handen los naar links

YamahaLevi

Die hard MF'er
7 jan 2014
656
54
Almelo
Goedemorgen MF-ers,

Ik wil toch even mijn zorgen met jullie delen. Mijn motor trekt wanneer ik mijn handen los laat naar links toe. Met het rijden zelf merk ik hier helemaal niks van. Ik hoop niet dat ik denk dat het is een krom frame? Hoe is dit te zien of te merken?
 
Je weet dat je met je lichaamsgewicht je motor kan sturen? Misschien iets gaan verzitten, dan gaat hij weer rechtdoor.
Waarom zou er iets mis zijn met je motor? Meer aanwijzingen dat er iets niet in orde is ?
 
Motor met kettingaandrijving? Kijk even na of je achterwiel er wel helemaal recht in staat. En dan niet enkel de streepjes op je achterbrug gebruiken, dat is slechts een indicatie.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Waar zou het frame krom van kunnen zijn. Is er ooit schade mee gereden?

Wegdek loopt meestal schuin naar rechts maar liep het wegdek niet schuin af naar links waar je hebt getest?
Hoe is de slijtage van de voorband?
Span eens een touwtje van achterband naar via je voorband en weer terug naar je achterband met je stuur recht. Staan je wielen nu recht achter elkaar?
Is je balhoofdlager versleten?
 
Als je er met rijden geen last van hebt is het toch prima?
Pas als je het dorp niet meer uit kunt en alleen maar rondjes rijdt door de zelfde straten dan zal ik mij zorgen gaan maken
 
Laatst bewerkt:
Ik zie wel eens op de snelweg van die toermotoren waar men dan scheef op zit en de motor dus constant scheef rijdt.
Zou me niets verbazen dat je banden hierdoor ook scheef slijten en het lijkt alsof je motor naar een kant trekt.
 
Als je bang bent voor een krom frame => even bij een garage langs gaan en laten checken. ;)
Mijn ZRX had er ook last van. Nieuwe banden hebben het 'probleem' opgelost. Kan nu rustig m'n handen van het stuur halen en 't ding gaat gewoon rechtdoor.
 
Hoi,

Waar zou het frame krom van kunnen zijn. Is er ooit schade mee gereden?

Ja, vanaf de buitenkant geen ernstige schade, maar dat zegt nog niets.




Wegdek loopt meestal schuin naar rechts maar liep het wegdek niet schuin af naar links waar je hebt getest?

Ik heb ik dit op verschillende wegen geprobeerd en het resultaat blijft gelijk.

Hoe is de slijtage van de voorband?

Sinds 800km nieuw, dus van die loopt nog mooi rond.

Span eens een touwtje van achterband naar via je voorband en weer terug naar je achterband met je stuur recht. Staan je wielen nu recht achter elkaar?

Ga ik vanavond gelijk even testen.


Is je balhoofdlager versleten?
Hoe kan ik dit zien? :$
 
Als je bang bent voor een krom frame => even bij een garage langs gaan en laten checken. ;)
Mijn ZRX had er ook last van. Nieuwe banden hebben het 'probleem' opgelost. Kan nu rustig m'n handen van het stuur halen en 't ding gaat gewoon rechtdoor.

Ik wil zelf eerst nog proberen wat dingen uit te sluiten. Zitten namelijk voor en achter net nieuwe banden op en het probleem is er nog.
 

Balhoofdlager kan je niet zien maar wel voelen. Er zijn meerder methoden. Een is je motor met het voorwiel tegen een muur of paaltje zetten en dan tegen het stuur duwen. Je mag dan geen speling voelen.

Het kan ook zijn dat het lager niet meer rond is. / Ergen een kuiltje is uitgesleten. Dit test je door de motor op de middenbok te zetten iemand de achterkant naar beneden te laten drukken en dan het stuur langzaam van links naar rechts te draaien en omgekeerd. Dit moet soepel en gelijkmatig gaan.

Heb je geen middenbok dan kan het ook maar is iets lastiger en heeft meer risico dus ook met iemand er bij tegen het omvallen.

Je gaat links van je motor staan die op de zijstandaard staat en in de eerste versnelling. Knijp nu de voorrem in en trek de motor schuin naar achter naar je toe zodat de motor op zijn achterwiel en de zijstandaard balanceerd. Dan ook het stuur langzaam van links naar rechts te draaien en omgekeerd. Dit moet soepel en gelijkmatig gaan.
 
Heel stom, maar is de voorvork wel recht. De poten hoeven niet krom te zijn om de vork te torderen, zodat het stuur eniszins scheef staat. Dat heeft niet tot gevolg dat hij meteen maar naar links trekt maar het kan er wel aan toevoegen
 
Heel stom, maar is de voorvork wel recht. De poten hoeven niet krom te zijn om de vork te torderen, zodat het stuur eniszins scheef staat. Dat heeft niet tot gevolg dat hij meteen maar naar links trekt maar het kan er wel aan toevoegen
Onderste kroonplaatbouten losmaken, vork een paar keer inveren, en de bouten weer vastzetten. Dan zou het weg moeten zijn als ze alleen maar getordeerd zijn.
 
Je weet dat je met je lichaamsgewicht je motor kan sturen? Misschien iets gaan verzitten, dan gaat hij weer rechtdoor.
Waarom zou er iets mis zijn met je motor? Meer aanwijzingen dat er iets niet in orde is ?
Heb nog steeds niet kunnen lezen WAAROM de topic starter denkt dat er iets mis is met de motor ?
Zijn er aanwijzingen dat er iets niet goed is. De vermelde truck met het touwtje al gedaan? En ?
Of lees je alleen wat je wil lezen ?
 
Laatst bewerkt:
Heel stom, maar is de voorvork wel recht. De poten hoeven niet krom te zijn om de vork te torderen, zodat het stuur eniszins scheef staat. Dat heeft niet tot gevolg dat hij meteen maar naar links trekt maar het kan er wel aan toevoegen

Mijn zwager heeft een soortgelijk probleem, 2e hands wiel gekocht met een kromme vooras, andere as erin en opgelost.
 
Contactslot, tankdop, achterlicht moeten in lijn staan met het hart van de achterband.
Meen je dat nou??? dat is toch veel te grof, het gaat om mm's.

Er is een methode om het achterwiel uit te lijnen, bijna zoals met het touwtje eerder is omschreven.

Je moet een rei met twee evenlange staafjes hebben die je op de rim van de achtervelg zet, dan meet je met een recht stuur (wanneer staat dat recht) de afstand naar de voorpoot en dat doe je ook aan de andere kant naar de andere voorpoot. Die afstand moet gelijk zijn. Het beste is om naar het balhoofd te meten maar dat is pas echt een k*tklus, voor de vrouwen een kl**te klus. Ik denk trouwens niet dat de stand van het achterwiel veel invloed heeft op het naar links of rechts trekken, binnen de marges denkende
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen MF-ers,

Ik wil toch even mijn zorgen met jullie delen. Mijn motor trekt wanneer ik mijn handen los laat naar links toe. Met het rijden zelf merk ik hier helemaal niks van. Ik hoop niet dat ik denk dat het is een krom frame? Hoe is dit te zien of te merken?

Je hebt dus geen probleem *D

Tenzij je graag met losse handen rijdt.
En dan nog... wat is naar links trekken ? Loslaten en na 100 meter 1 meter opzij, of na 10 meter sta je dwars op straat ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan