Motor trekt naar links

Globetrekker

Banned User
29 apr 2006
733
1
Hallo, weet iemand hoe dit kan? Heb een Bandit 1200 uit 2003 en als ik mijn stuur loslaat trekt de motor vrij abrupt naar links, op elke weg die ik rijd. Ligt dus niet aan het soort weg. Het is bij elke snelheid.

Ben er een keertje mee onderuit geschoven met ongeveer 30km/h op een rotonde door olie, maar de motor is nergens tegenop geklapt en had de trek naar links ook niet na de schuiver. Het is pas sinds een paar 1000km. Iemand een idee?
 
Hoe lijn je de wielen uit dan? Ik ben niet echt heel technisch. Wat is de beste manier om het te zien of het wiel er recht in staat? De kettingset is 4000km oud en bij het monteren van de kettingset hebben ze zo'n laser gebruikt om te kijken of het achterwiel recht zit? Of is dit ergens anders voor?
 
full


Je wiel staat dan zo (overdreven natuurlijk).

Stel doormiddel van de boutjes het wiel weer recht.
 
Oke, maar ik neem aan dat het wiel dan goed staat als het met laser gechecked is?

En hoe doe je dat dan met schuifmaat?

Als het niet aan de stand van het achterwiel ligt, waar ligt het dan aan?

En om het wiel zoals je hebt getekend goed te krijgen moet je dus aan het linker boutje draaien? Dan komt de linkerkant vd as naar achteren en komt het wiel dus reecht?
 
Heb je niet van die streepjes op je achterbrug staan? Daar kan je aan zien of je wiel er recht in zit.

Zo niet, schuifmaat. Links en rechts van je band moet evenveel ruimte tussen je achterbrug en velg zitten.


Oh en ik kan het verkeerd hebben, maar haal ik nu uit je postings hier dat je nog nooit zelf je ketting gespannen hebt of tenminste niet de laatste paar duizend km??? Kijk daar dan eerst maar eens na. Als je erop zit moet je een 1,5cm speling hebben.
 
Je kan dit soort klussen beter even onder begeleiding doen.

Dus ff vragen aan een mede motorrijder in de buurt met een beetje technische kennis je laten inwijden in het sleutelen.


En nee niet alles kun je uit boekies halen.
 
Heb je niet van die streepjes op je achterbrug staan? Daar kan je aan zien of je wiel er recht in zit.
Hier ben ik het mee eens :)

Zo niet, schuifmaat. Links en rechts van je band moet evenveel ruimte tussen je achterbrug en velg zitten.

...
En hier ben ik het niet mee eens :P .
Ik zou er niet op vertrouwen dat de achterbrug symetrsich is. De achterbrug aan de kant van de ketting loopt vaak wijder uit van wege het kettingwiel. Waardoor je juist je wiel er scheef in zou kunnen zetten. Misschien is bij een Bandit niet het geval, maar let er op :) .

Je begrijpt dat deze wijsheid uit eigen ervaring is ontstaan :X
 
Heb je niet van die streepjes op je achterbrug staan? Daar kan je aan zien of je wiel er recht in zit.

Zo niet, schuifmaat. Links en rechts van je band moet evenveel ruimte tussen je achterbrug en velg zitten.


Oh en ik kan het verkeerd hebben, maar haal ik nu uit je postings hier dat je nog nooit zelf je ketting gespannen hebt of tenminste niet de laatste paar duizend km??? Kijk daar dan eerst maar eens na. Als je erop zit moet je een 1,5cm speling hebben.
Wel streepjes en die staan goed. Maar zijn niet echt nauwkeurig denk ik. Ik span wel zelf m'n ketting hoor. Maar de kettingset is nu 4000km oud en die heb ik Sabra laten monteren en die hebben dus ook wel het achterwiel recht erin gezet mag ik aannemen.
 
Zit er 'n middenbok onder je fiets?
Dan moet je je moeren v.d. balhoofdplaten even iets losmaken en kijken(voelen dus) of de poten zich "zetten'.
Misschien dat ze door de glijer 'n beetje onder spanning erin zitten.

Maar ...pas sinds 'n paar duizend km? 'n paar duizend?
Is het niet gewoon tijd voor 'n nieuwe voorband?
Je rijdt al 'n paar duizend km zo?
Gevaarlijke gek. _O- 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het elke keer als de banden verder versleten raken. Vaak slijten ze aan de rechterkant sneller(afritten, klaverbladen etc. Dit resulteerd er bij mijn motor is dat hij naar links gaat trekken. Heb me er de eerste paar keer over verbaast maar met nieuwe banden is het over.
 
Hallo, weet iemand hoe dit kan? Heb een Bandit 1200 uit 2003 en als ik mijn stuur loslaat trekt de motor vrij abrupt naar links, op elke weg die ik rijd. Ligt dus niet aan het soort weg. Het is bij elke snelheid.

Ben er een keertje mee onderuit geschoven met ongeveer 30km/h op een rotonde door olie, maar de motor is nergens tegenop geklapt en had de trek naar links ook niet na de schuiver. Het is pas sinds een paar 1000km. Iemand een idee?

Stuurpen krom of getordeerd.

Door slijtage van je voorwiel is het erger geworden en merk je het nu pas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan