motor trekt naar links

jopietc

MF'er
2 feb 2008
32
0
Vraagje, heb onlangs een nieuwe motor gekocht waar ik zeer tevreden over ben alleen ben gewend bij een lange rit wel eens het stuur los te laten en even te strekken maar dan wil hij meteen naar links en moet tegen sturen met mijn lichaam. Het is een vraag voordat ik terug naar mijn dealer.

GR. John
 
Als de weg vlak is lijkt mij dat niet normaal en met nieuw bedoel je ook echt nieuw?Gewoon teruggaan lijkt me of laat een ander er eens op ryden om te kijken of hij hetzelfde voelt.
 
Wat is het voor fiets? Bij motoren met de krukas in de lengterichting (BMW, Moto Guzzi, Goldwing of vergelijkbare fietsen) hoeft dit niet te betekenen dat er iets scheef of krom is. Dat komt doordat hij op de motor afremt en hierdoor het gyroscopisch effect van de krukas verdraait. Dit vas vroeger sterker aanwezig, tegenwoordig worden balans-assen toegepast om dit effect te compenseren.

Als je een - zoals veruit de meeste moderne motoren - dwarsgeplaatst lijnblok hebt (of een V-blok met de krukas dwars op de rijrichting) komt dit kanteleffect niet voor. In dit geval is er dus ergens iets mis in de afstelling of het rijwielgedeelte en moet je zeker terug naar de dealer.


En Luckysan, die Engelsen hebben nog nooit een motor op de markt gebracht met het bovengenoemde kanteleffect. Of als ik in jouw denkwijze verder redeneer: Als het een rode fiets is, moet je 'm gewoon over spuiten. Dan leert-ie dat socialistische gedoe wel af. :Z
 
Laatst bewerkt:
Wat is het voor fiets? Bij motoren met de krukas in de lengterichting (BMW, Moto Guzzi, Goldwing of vergelijkbare fietsen) hoeft dit niet te betekenen dat er iets scheef of krom is. Dat komt doordat hij op de motor afremt en hierdoor het gyroscopisch effect van de krukas verdraait. Dit vas vroeger sterker aanwezig, tegenwoordig worden balans-assen toegepast om dit effect te compenseren.

Als je een - zoals veruit de meeste moderne motoren - dwarsgeplaatst lijnblok hebt (of een V-blok met de krukas dwars op de rijrichting) komt dit kanteleffect niet voor. In dit geval is er dus ergens iets mis in de afstelling of het rijwielgedeelte en moet je zeker terug naar de dealer.


En Luckysan, die Engelsen hebben nog nooit een motor op de markt gebracht met het bovengenoemde kanteleffect. Of als ik in jouw denkwijze verder redeneer: Als het een rode fiets is, moet je 'm gewoon over spuiten. Dan leert-ie dat socialistische gedoe wel af. :Z

_O- _O- _O- _O-

je weet toch zwarte zijn sneller :+
 
Hallo heren,

Het gaat over een triumph streettriple, en is dus nieuw uit fabriek.

GR. John

kijk nou heb ik meer info.

wanneer heb je voor het laatst je bandenspanning gecontroleerd.

Misschien is een voorvorkpoot wel niet goed gevuld, en wat al gezegt is staat je achterwiel wel recht, stuurgewicht zijn ze gelijk.

Zou even terug gaan naar dealer en het daar vragen misschien hebben hun en pas klaren oplossing voor je.

(en ik zei toch hij is voor links rijden gemaakt :+ )
 
Mijn Mille trok ook wat naar rechts als ik mijn handen los liet, maar dat bleek domweg door de uitlaatdemper te komen die aan de rechterkant zat en vrij zwaar is. Nu, met een veel lichtere titanium demper erop is het weg. Misschien bij jou ook zoiets?
 
1) Kaarsrechte balk langs je achterwiel drukken/klemmen tegen de band aan die naar voren voorbij je voorwiel loopt en dan kijken of de ruimte tussen de balk en je voorwiel links en rechts afwijken, zo ja dan zit je achterband er niet goed in. Of de balk recht is checken op een rechte vloer en dan de balk draaien en kijk dan of 1 vd zijdes hoger stata tov de vloer of langs een kozijn

2) Als je hem op de achterbok zet en je draait ah wiel dan kun je vaak ook zien of die er recht in zit. Dit kun je deels aan je ketting zien en voelen want dan draait je achterwiel niet lekker en loopt je ketting niet recht over je achtertandwiel rad. Tenzij het blok er scheef inzit maar dit kan haast niet.

3) de voorpoten kunnen niet gelijk staan en er steekt 1 poot iets meer uit tov je bovenste schetsplaat

4) de onderste schetsplaat is niet recht (dit gebeurt vaak na een aanrijding)
5) een vd voor poten is krom (ook na aan rijding)
6) olie is niet gelijk gevuld in de poten
7) balhoofdsmoer zit veels te los waardoor je stuur letterlijk omvalt als die van voren gelifd is maar dan gaat je voor partij ook klapperen als je remt

Persoonlijk denk ik met een nieuwe motor dat je awiel er niet recht in zit (zie punt 1 of 2) of de poten zitten niet gelijk doorgestoken t.o.v. je bovenste schetsplaat. zie punt 3 of punt 7 balhoofdsmoer zit veels te los. maar kun je checken door te remmen of door je voorkant te liften en dan beide veer poten naar je toe trekken en van je af. zit daar speling in dan zit die te los. En daar moet je niet te lang mee door rijden want dat is minder goed voor je balhoofdslagers/schalen.

Als je stuur loslaat moet die gewoon recht door gaan , vraag anders aan nickname 203mph die heeft ook zon speedtriple of het hoort dat die trekt naar 1 kant.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan