Motor: trillend stuur en vochtige voorvork..kopen?

Ranjaman

MF'er
4 jul 2002
164
0
enschede
hoi

Ik wil een nieuwe motor kopen. kheb niet een groot budget dus kwam ik deze tegen:
Yamaha fz750
bouwjaar '87
tellerstand: 50k

ik heb een testritje gemaakt, alles leek in orde... een echte bocht heb ik nog niet kunnen nemen, dus ik weet niet of ie lekker stuurt.

als ik bij en snelheid van 50km/h met losse handen rijdt is de motor stabiel en rijdt kaarsrecht door. echter bij een snelheid van 80km/h gaat het stuur hevig trillen als ik het stuur loslaat. als ik het stuur vasthoud is er niks te merken.

de eigenaar verteld dat het komt door en ouder niet uitgebalanceerde voorband.

verder lijkt de oliekering van de voorvork te lekken, deze is vochtig bovenaan (vettig).

zou dit een goeie koop zijn? en zo niet, wat zouden de consequenties van de gebreken zijn?

bvd, vriendelijke groeten,

Arjan
 
Flink afdingen. Als de prijs ernaar is/wordt, heb je misschien een leuke motor. Keerringetjes zijn te vervangen, dat kan niet het grootste probleem zijn. Met een low-budget motor zul je meestal wel iets hebben. Wat vragen ze ervoor?
 
Dat trillen, kan de voorband zijn, kan ook je lager zijn, kan ook nog gekker,....
Een oude voorband is ook niet echt bevoordelijk voor je rijgedrag,..

Keerring in je voorvork is een uurtje werk en een nieuwe keerring van een paar euro, je poot kan echter beschadigd zijn, en dan blijf je ze vervangen...
Haal het plasticje er ff af en kijk hoeveel olie eronder ligt,..

Ik zou het niet doen,..
 
trillen zat bij mij in de voorband. vreemd afgesleten. nieuwe band erop en trillingsvrij.

als die vork echt vochtig is zijn de keerringen rot. niet echt schokkend hoor. is een redelijk betaalbare reparatie. die voorband kost meer.
 
voor het zelfde geld is het de wiellager voor, zijn de voorpoten krom (en lekken ze daarom zo vaak, en nieuwe rubbertjes erop en over een maand ben je weer net zo ver).

ik zou hem niet kopen..

bovendien vind ik voor een FZ750 de kilometerstand voor zo'n oude fiets behoorlijk verdacht.
dat de huidige eigenaar al niet de moeite neemt om deze gebreken te fixen doet mij vertellen dat er wel eens iets meer aan de hand zou kunnen zijn.
 
voor het zelfde geld is het de wiellager voor, zijn de voorpoten krom (en lekken ze daarom zo vaak, en nieuwe rubbertjes erop en over een maand ben je weer net zo ver).

ik zou hem niet kopen..

bovendien vind ik voor een FZ750 de kilometerstand voor zo'n oude fiets behoorlijk verdacht.
dat de huidige eigenaar al niet de moeite neemt om deze gebreken te fixen doet mij vertellen dat er wel eens iets meer aan de hand zou kunnen zijn.

...daar moet ik je dan ook wel weer gelijk in geven. Tja, het blijft ALTIJD een gok, tweedehands kopen. En vooral dit soort "oudjes" en in deze prijsklasse.
 
FZ's zijn goede motoren. Het vervangen van vorkolie + keeringen kost je 100 euro.
Het trillen of pendelen in het stuur is het gevolg van versleten banden. Ook het balhoofd lager zal wel versleten zijn. Voor 1000 euro een goede koop. reken nog 600 euro voor banden en achterstallig onderhoud en je rijd voor een prikkie een goede motor.
 
Trillen van stuur als je het bij 80 km/h loslaat is niet onoverkomelijk.

Heb ik ook op de VFR als de voorband niet meer top is, nieuwe voorband > weer ok, enkele duizend km verder is het er weer.

Oplossingen telkens nieuwe voorbanden leggen of stuurdemper monteren (geen van beide echt goedkope oplossingen).

Maar ja nu je het probleem kent kan je je er toch op instellen, doe ik ook, het is toch niet zo dat hij altijd trilt.

Lekkende vorkpoten zou ik wel goed nakijken.
 
Ik heb met veel plezier mijn fz gereden :-)

keeringetjes is het probleem niet , bandje moet ook te overkomen zijn .

knijp de rem eens in en kijk of je grote speling voelt als je hem op en neer duwt

doe dat ook met het voorwiel , effe naar links en rechts trekken .

lagers vervangen is ook maar een klein karwijtje .
 
Terug
Bovenaan Onderaan