Motor trilt om de zoveel meter (met regelmaat)

18 nov 2020
11
16
Rotterdam
Hi motorrijders en motorliefhebbers,

Klaar voor iets vreemds?

Ik rij op een Suzuki VS1400 en vanaf de 80 km/u is goed merkbaar dat de motor flink trilt.
Echter is dit trillen maar voor een aantal meter/seconden, daarna stopt het, daarna trilt hij weer, dan stopt het weer.
Dit doet hij met regelmaat. Dus als ik sneller ga rijden dan gebeurt hetzelfde maar dan op een hoger tempo.

Stel dat ik 80 km/u rij, zo'n 22 meter per seconde, gebeurt er ongeveer 2 seconden niks, dan 2 seconden trillen enz enz...
Ik kan niets bedenken dat in mijn motor zit dat 2 seconden doet over een slag.
Ik kan ook niet precies voelen waar het vandaan komt aangezien de hele motor trilt. Ik voel het in m'n zadel maar ook in m'n stuur.

Kunnen jullie iets bedenken?

Groetjes, Lars
 
Hoeft nog niet iets te zijn wat een slag van 2 sec maakt, het kan ook een frequentie zijn.
ik zou als eerste:
wiel lagers (plus balhoofd)
velgen (deuk / slag)
banden rond/ovaal/slijtage
remschijf
en zo verder...
Meten vraag wel vaak het juiste gereedschap, trillen kan door iets klein zijn wat je met het blote oog niet direct ziet.

ps ook je cardan heeft onderhoud/olie nodig, heb je de motor al lang? onderhoud altijd gedaan/laten doen. Is het trillen plots gekomen of al vanaf aanschaf?
En het kan natuurlijk ook nog door het motorblok zelf komen! loopt hij wel netjes, misschien anders een monteur even laten kijken voor een diagnose!
 
Laatst bewerkt:
Ik zie veel suggesties gerelateerd aan dingen die best vaak ronddraaien en niet 'dan wel en dan niet'. Dus ik zou het zelf niet direct zoeken bij zaken die met het wiel meedraaien. Dan zou je namelijk een continue trilling voelen.
 
Ik zie veel suggesties gerelateerd aan dingen die best vaak ronddraaien en niet 'dan wel en dan niet'. Dus ik zou het zelf niet direct zoeken bij zaken die met het wiel meedraaien. Dan zou je namelijk een continue trilling voelen.
hangt volledig af van de frequentie, ook iets dat continu draait kan een op en neergaande frekwentie hebben afhankelijk van allerlei factoren
 
Kunnen jullie iets bedenken?
Luister Geurt: je moet niet blindelings dingen aannemen maar uit gaan sluiten

Ten eerste: Gaat het met het toerental mee of met de snelheid... ik denk met de snelheid.

1) Keerteje doortrekken, koppeling inknijpen motor uit. Is het weg??? ligt het aan het lopende deel, (nokkenasketting/aandrijving) maar dat zal niet
2) Hetzelfde, maar dan in zijn twee doortrekken, voorzichtig in zijn vrij tikken, motor uit, koppeling los: Is het weg??? Kan het aan het primaire tandwiel / koppelingshuis liggen, de koppeling staat immers stil, de helft van de versnellingsbak ook
3) Is het er nog, dam moet je het in je cardan gaan zoeken...

de frequentie waarmee het komt en gaat is verklaarbaar: Alle overbrengingen worden zo gekozen datr er een hele grote terugkeerinterval bewerkstelligd wordt. bij tandwielverhoudingen zoals 13/113 hebben die tandwielen 1496 omwentelingen voordat dezelfde tanden elkaar weer terugzien, bij 30 / 120 ziet het 30 tands tandwiel iedere 4 omwektelingen dezelfde tanden van det 120 tands tandwiel en dat kan op mekaar in gaan slijten met voelbaar resultaat. Dat kan in de koppeling of in het cardan gebeuren... Doe er je voordeel mee
 
Ik heb hetzelfde bij mijn auto. c.a. 1 seconde rust en dan weer een "rilling". Ik voel het als ik de versnellingspook aanraak. Ik ga er vanuit dat het de injectie is die pendelt tussen rijk/arm mengsel. Auto uit 1995.

Geen idee of ik gelijk heb of dat jouw intruder uberhaupt injectie heeft.

Ook heb ik wel eens een trilling gehad die kwam doordat een kruiskoppeling in een cardanas versleten was (wederom: auto). Dat was echter geen regelmatige trilling maar die kwam en ging. Een cardanas heeft jouw Intruder dan weer wel...
 
Luister Geurt: je moet niet blindelings dingen aannemen maar uit gaan sluiten

Ten eerste: Gaat het met het toerental mee of met de snelheid... ik denk met de snelheid.

1) Keerteje doortrekken, koppeling inknijpen motor uit. Is het weg??? ligt het aan het lopende deel, (nokkenasketting/aandrijving) maar dat zal niet
2) Hetzelfde, maar dan in zijn twee doortrekken, voorzichtig in zijn vrij tikken, motor uit, koppeling los: Is het weg??? Kan het aan het primaire tandwiel / koppelingshuis liggen, de koppeling staat immers stil, de helft van de versnellingsbak ook
3) Is het er nog, dam moet je het in je cardan gaan zoeken...

de frequentie waarmee het komt en gaat is verklaarbaar: Alle overbrengingen worden zo gekozen datr er een hele grote terugkeerinterval bewerkstelligd wordt. bij tandwielverhoudingen zoals 13/113 hebben die tandwielen 1496 omwentelingen voordat dezelfde tanden elkaar weer terugzien, bij 30 / 120 ziet het 30 tands tandwiel iedere 4 omwektelingen dezelfde tanden van det 120 tands tandwiel en dat kan op mekaar in gaan slijten met voelbaar resultaat. Dat kan in de koppeling of in het cardan gebeuren... Doe er je voordeel mee

Ik sluit me hier helemaal bij aan, keurig uitgelegd Rob. Thanks.
De klacht klinkt mij ook verdacht veel om richting de cardan te zoeken.
Makkelijk te controleren; tap de cardan maar eens af (liefst warm) en trek maar eens een magneet door de afgetapte olie; die zal niet liegen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan