Motor tunen wat is er mogelijk

3 feb 2015
6
0
Ik vroeg mij af wat voor mogelijkheden er zijn om je motor te tunen. Ik heb een Honda VFR 800, wat kun je hiermee laten doen en wat wordt aangeraden. Ik wil wel graag serieuze winst.

Vorig jaar heb ik mijn Renault Megane laten tunen bij Proline, en hoewel ik echt tevreden ben over dat resultaat heb ik mij wel voorgenomen om in de toekomst toch meer voor de echte serieuze winsten te gaan, ook als dat wat duurder is.

Ik kwam deze site tegen http://unlimitedbiketuning.nl/ , maar weet echt niet wat wijsheid is op motorgebied. Ik kom hier ook niet echt veel info over tegen op google. Wat zijn jullie ervaringen en tips?
 
full
 
Je gaat hierop antwoorden ''dat heb ik niet gevraagd'',
Maar het correcte antwoord op je vraag is ''een 1000 kopen''. Tenzij je gigantisch veel geld teveel hebt en je absoluut een unieke vfr wil natuurlijk. ;)
 
Begin met de snelste motor aan te schaffen die je je kan veroorloven.
Hoeft zeker geen kapitaal te kosten, en kost zeker minder als een huidige motor sneller maken.

Busa's .. de oudere zijn goed te betalen.
Of neem een X 1000cc sportfiets.. geen semi tour/sport wat je nu hebt.

Besluit daarna of je nog sneller wilt, niet eerder.


De gemiddelde motor is gewoon al snel, zeker de huidige sport en supersport generatie.
Daarvoor zijn ze al aan alle kanten door de fabriek gekriebeld en gekieteld .

Natuurlijk kan je nog sneller.. maar of je er nut bij hebt.. ( kosten vs prestatie winst .. ) is heel wat anders.


Aangepaste vering kan een goeie investering zijn, krijg je een *nieuwe* motor van terug,
misschien kan je het daar in zoeken als je dan toch geld naar je vfr wilt gooien ?
 
Ik vind altijd dat de meeste mensen dit veel te economisch bekijken.
Tunen van voertuigen waarbij dat geen enkel nut heeft en waarbij je "net zo goed model X of Y kan kopen" wordt al sinds jaar en dag gedaan omdat:

Mensen dat nu eenmaal leuk vinden!
 
Een motor laten tunen doe je eigenlijk 9 van de 10 keer omdat je wilt dat hij wat lekkerder loopt. Dus ook bij het vervangen van je uitlaat.
Bij een auto is het ook meestal zinloos, tenzij je een turbo hebt. Dan verhogen ze de druk(en andere parameters die relevant zijn) waardoor je snel meer vermogen hebt.
 
ok, dan nu serieus.

Zuiger inkorten uitlaat en spoelpoorten vijlen of een dikke 70 erop met expansie pijp en natuurlijk een 19 mm carb.
 
Ik vroeg mij af wat voor mogelijkheden er zijn om je motor te tunen. Ik heb een Honda VFR 800, wat kun je hiermee laten doen en wat wordt aangeraden. Ik wil wel graag serieuze winst.

Vorig jaar heb ik mijn Renault Megane laten tunen bij Proline, en hoewel ik echt tevreden ben over dat resultaat heb ik mij wel voorgenomen om in de toekomst toch meer voor de echte serieuze winsten te gaan, ook als dat wat duurder is.

Ik kwam deze site tegen http://unlimitedbiketuning.nl/ , maar weet echt niet wat wijsheid is op motorgebied. Ik kom hier ook niet echt veel info over tegen op google. Wat zijn jullie ervaringen en tips?

- Turbo
- Supercharger
- Nitor of Water/Methanol injectie

- Compressie verhogen
- kleppen vergroten
- kop flowen
- aangepaste nokkenassen (meer lift ed.)
- roterende massa verlagen
- Berekende uitlaat
- Berekend inlaat kanaal
- Injectie aanpassen
- Ontstekingsmapping aanpassen
- etc.
- etc.

Je kan jezelf hier allemaal over inlezen, of gewoon naar een tuningsbedrijf brengen en dokken.

Ikzelf zou je adviseren er een leuk uitlaatje onder te hangen, er zeker van zijn dat de motor gezond is en dan de voortrein, vering en frame laten verbeteren, heb je IMHO veel meer aan en heb je een leuk platform op op te leren sturen (echt sturen).
Maar doe vooral wat je zelf wilt *D
 
Als je echt serieus wil tunen dan ook kijken naar airbox en lengte/vorm inlaatkelken.

Op die VFR800 zit ook tandwiel aangedreven nokkenas aandrijving toch? Mooi, meest precieze aandrijving mogelijk. Op de tandwielen zitten een tal van spanners die het geluid dempen van de aandrijving, kost vermogen en zijn voor de rest nutteloos, eraf met die zooi.

Motor tunen kost een vermogen, qua kosten kan je beter het gewicht verlagen, dan lever je ook niet in op betrouwbaarheid en heb je minder gewicht om af te remmen. Effe een paar maanden op strak dieet en je bent zo al een paar kilo lichter.
 
Vfr verkopen en iets anders terug kopen. Heb je die top gear-aflevering wel eens gezien over het tunen van auto's? Bottom line is dat je speciale redenen moet hebben om te willen tunen aangezien het in veel gevallen weggegooid geld is.

Verder zijn er goede tips gegeven in dit topic: nieuw uitlaatsysteem erop en goed laten afstellen op de testbank. Dat levert misschien geen grote bak pk's op, maar zorgt er wel voor dat je motor lekkerder draait. Andere goede investering die je kunt overwegen is de vering. 20 kilo afvallen zal ook goed werken, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan