Motor tunen wat is er mogelijk

3 feb 2015
6
0
Ik vroeg mij af wat voor mogelijkheden er zijn om je motor te tunen. Ik heb een Honda VFR 800, wat kun je hiermee laten doen en wat wordt aangeraden. Ik wil wel graag serieuze winst.

Vorig jaar heb ik mijn Renault Megane laten tunen bij Proline, en hoewel ik echt tevreden ben over dat resultaat heb ik mij wel voorgenomen om in de toekomst toch meer voor de echte serieuze winsten te gaan, ook als dat wat duurder is.

Ik kwam deze site tegen http://unlimitedbiketuning.nl/ , maar weet echt niet wat wijsheid is op motorgebied. Ik kom hier ook niet echt veel info over tegen op google. Wat zijn jullie ervaringen en tips?
 
Volgens mij ben je voor een 15 pk al gauw tegen de 3000€ kwijt. Lijkt mij persoonlijk zonde. Als je je vfr in ruil en de €3000 bijleggen kun je al gauw een 1000 kopen met veel meer pk's.

Als je graag de vfr wil behouden zal ik er een leuke demper op zetten misschien iets groter tandwiel achter
 
laatst aanwezig: vrijdag 15 april 2016 13:03 (2 dagen, 7 uren en 46 minuten geleden)

vfr1200-2.jpg
 
hoewel ik echt tevreden ben over dat resultaat heb ik mij wel voorgenomen om in de toekomst toch meer voor de echte serieuze winsten te gaan, ook als dat wat duurder is.

Qua verbouwen aan het blok zelf zijn er vrij weinig mogelijkheden over
Die Japanners weten aardig goed het maximum uit de CC's te halen
Dunner koppakkinkje, injectiecomputer, goede uitlaat geven je wel een paar % winst op het totaal, maar dan houd het wel op
De enige echte winsten zijn een turbo en NOS er op schroeven, DAT zal je een 10-tal PK's geven

Uiteraard zal je dan flink wat moeten verbouwen/verstevigen om er voor te zorgen dat je fiets die vermogenssprong ook volhoud
Het nadeel van het uiterste uit je voertuig trekken is dat je automatisch gaat inleveren op betrouwbaarheid
Complete rebuilds na 20K zullen geaccepteerd moeten worden

Vervolgens alles carbon/titanium wat ook maar mogelijk is om het gewicht te verlagen
en een paar betere remmen om al dat geweld ook weer te stoppen en klaar ben je

...en nog steeds niet beter af als een moderne Supersport
 
Qua verbouwen aan het blok zelf zijn er vrij weinig mogelijkheden over
Die Japanners weten aardig goed het maximum uit de CC's te halen
Dunner koppakkinkje, injectiecomputer, goede uitlaat geven je wel een paar % winst op het totaal, maar dan houd het wel op
De enige echte winsten zijn een turbo en NOS er op schroeven, DAT zal je een 10-tal PK's geven

waar haal je zulke wijsheden ? in de action ?
een VFR800 heeft in het beste geval 110pk. zonder turbo en NOS is daar "gemakkelijk" 150pk en meer uit te pleuren met traditionele tuning, als je er maar genoeg geld in stopt. 50cc meer dan een gixxer 750 zal wel volstaan om minstens hetzelfde vermogen eruit te halen.
 
Qua verbouwen aan het blok zelf zijn er vrij weinig mogelijkheden over
Die Japanners weten aardig goed het maximum uit de CC's te halen
Dunner koppakkinkje, injectiecomputer, goede uitlaat geven je wel een paar % winst op het totaal, maar dan houd het wel op
De enige echte winsten zijn een turbo en NOS er op schroeven, DAT zal je een 10-tal PK's geven

Uiteraard zal je dan flink wat moeten verbouwen/verstevigen om er voor te zorgen dat je fiets die vermogenssprong ook volhoud
Het nadeel van het uiterste uit je voertuig trekken is dat je automatisch gaat inleveren op betrouwbaarheid
Complete rebuilds na 20K zullen geaccepteerd moeten worden

Er zijn mechanische blowers op VFR 800's gebouwd, je zit zo op 160 a 180 pk.

Vervolgens alles carbon/titanium wat ook maar mogelijk is om het gewicht te verlagen
en een paar betere remmen om al dat geweld ook weer te stoppen en klaar ben je

...en nog steeds niet beter af als een moderne Supersport
 
nou we zijn er uit, het mag geld kosten, dus je haalt het motorblok uit dit afzichtelijke ding :

$_12.JPG


in die ouderwetse rotkleuren :r

en dan breng je hem voor een rooitje of 3 weg naar tony scott of je zoekt op wie hier geboden heeft :

Honda RC30 TUNED BY THE LEGENDARY TONY SCOTT SSTC DEPOSIT TAKEN | eBay

das ook een vfr dus dat past best.

ben je voor 30 rooitjes klaar en heb je nog steeds een mooie vfr :)

en dan de kwickwaks vd action *O*
 
Laatst bewerkt:
waar haal je zulke wijsheden ? in de action ?
een VFR800 heeft in het beste geval 110pk. zonder turbo en NOS is daar "gemakkelijk" 150pk en meer uit te pleuren met traditionele tuning, als je er maar genoeg geld in stopt. 50cc meer dan een gixxer 750 zal wel volstaan om minstens hetzelfde vermogen eruit te halen.

....Want het blok van een GSXR is met precies hetzelfde idee en materiaal ontworpen

Nou success!
Ga jij maar het standaard vermogen van een VFR met 50% verhogen met traditioneel 'huis tuin en keuken tuningsspul'
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties, had er niet zoveel verwacht.

Ik ben wel gehecht aan mijn huidige motor, vandaar dat ik deze graag zou willen tunen dacht ik. Dus ik zal komende week eens even jullie voorstellen bekijken.

Maar wat het meeste wordt voorgesteld is inderdaad het overdenken waard. Als ik meer power wil, moet ik wellicht toch een racebak (erbij :P) kopen. Geld groeit me niet op de rug...
 
Tjonge wat zijn mensen toch behulpzaam en onvoorspelbaar.

Op gebied van v4 is er maar 1 racy alternatief denk ik, de Aprilia 1300. Als het toch de Vfr moet zijn.. Behalve de gewone hardware zal een hoger toerental vast noodzaak zijn. De vraag is gaat dat met het oem spul of moet er een duur standalone systeem op, met veel parameters en dus een berg dyno time.
 
Jouw VFR 800 heeft koppel zat. En het is een sport/toer motor.

De meesten die iets getuned hebben aan de VFR800 hebben een aantal dingen veranderd:

- Sportdemper
- ander luchtfilter (K&N)
- Powercommander 3
- Dynojet bank test en hiermee mapping laten maken voor de Powercommander 3

Verder zijn er wat die gewicht van de VFR afhalen door het CBS remsysteem zodanig aan te passen dat achterrem en voorrem gescheiden te bedienen zijn. Dit zou aardig wat kilo's schelen.

Ik ben van mening dat het CBS remsysteem van nut is, vanwege de veiligheid. CBS komt in de buurt van ABS. Het is niet hetzelfde maar de motor remt sneller met CBS en is stabieler. De kans op wiel blokkeren is kleiner indien het CBS remsysteem op je motor zit.

Je kan beter naar de fitnessclub gaan en zorgen dat je 5 kilo afvalt. Dat scheelt ook brandstof.

Wat wil je met tunen bereiken ? Wil je zuiniger rijden en dat de rijdbaarheid beter wordt, of wil je meer topsnelheid en meer koppel ?

De rijdbaarheid verbeteren is realistisch bij het tunen van je VFR. Die paar extra "PK" winst die je zou kunnen behalen met tunen zul je in de praktijk niet merken denk ik. Dat zal meer tussen je oren zitten.

Laat je niet van de wijs brengen door de reacties om je VFR in te ruilen. De VFR800 is een ontzettend betrouwbare en goede all-rounder waar je echt wel sportief mee kan rijden als je wil.
Veel degelijker dan supersport motoren als je lange afstanden rijdt. En je kan met een volle tank veel langer doorrijden. Trekkracht genoeg met een VFR800 !
 
Ook zal een paar optimalisatie stappen ,door her programeren met wat voor systeem dan ook ,de motor enorm veranderen.Misschien heb je er maar 15pk bij,maar als dat over zijn gehele toerenbereik is ,dan is dat echt heel veel.

Op de ouderwetse manier (goede sproeier en naalden ,en onsteking iets vervroegen ,einddempertje met iets minder weerstand)gaf al heel veel plezier!
Met hedendaagse computer tuning is nog heel veel meer mogelijk.Wat nog grotere stappen van verbetering geeft .
Dus ik zou altijd mijn motor laten afstellen,en dan niet door de brommer boer op de hoek,of een maatje met een paar schroevendraaiers.Maar iemand als Ruud frederiks .Die zal je motor voor een paar 100E echt verbeteren!
 
Hi Bastian,

Een dergelijke vraag neerleggen op een forum zorgt in de regel niet dat je er erg wijzer van wordt. Er zijn hier op het forum wel mensen die er iets van weten, maar als je een echt zinnig antwoord wilt kun je beter je licht kunt opsteken bij de pro's i.p.v. (met alle respect) de fanatieke amateur.
Doe een bel-rondje met Ten Kate motoren, Paul Ritzen Motoren en Jan Smit Power Parts. Het gaat je namelijk serieus geld kosten en dit zijn de mannen die het echt weten.
Ik weet het iig niet (zeker);)

Suc6

Grt. Rob.
 
Yup, op een fiets gebouwd voor 110pk kun je er dan voor kiezen om niks te verstevigen, er zal vast wel een marge van overengineering zijn toegepast
Of het slim is of goed op de lange termijn is een 2e

Gebouwd op een fiets met een blok, dat flink overbemeten is en dus best wel wat kan hebben. Wil je flink hoger, dan die 160 pk, dan moet er meer gebeuren, maar een blower en dan 160 pk gaat goed bij een VFR.
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik ook voorstander van opboren (wat snel zal stoppen), of een turbo of compressor.

Je zou onderdelen van Kawasaki's H2R kunnen bestellen (of wachten tot de eerste zich om een boom vouwt), deze fiets heeft een compressor die - uiteraard- is ontwikkeld met motorfietsen in het achterhoofd.
 
Laatst bewerkt:
Als je bij tunen in jouw geval denkt aan vermogenswinst meer dan zo'n 20% op het bestaande blok en cilinderinhoud, kom je op een turbo of supercharger. (NOS even buiten beschouwing gelaten)
Zonder motorische aanpassingen blijven ook hier de mogelijkheden beperkt. Een in basis sterk blok zal bij een goede afstelling 4 tot misschien 6 psi druk nog wel aan kunnen met goede brandstof, daarboven niet meer. Tenminste je compressieverhouding moet dan omlaag.
A&A Performance leverde een volledige kit, plug and play zonder inwendige motorveranderingen die blijkbaar goed functioneerde. Intussen zijn ze ermee gestopt. De kleine Rotrex C15 centrifugaalcompressor die ze gebruikten wordt vaak voor motoren gebruikt. Een kant klare kit voor een VFR is voor zover ik weet niet meer leverbaar. Wel te maken, natuurlijk.
 
Hi Bastian,

Een dergelijke vraag neerleggen op een forum zorgt in de regel niet dat je er erg wijzer van wordt.

:Y

Koppen flowen, compressie verhogen,andere nokkenassen, grotere kleppen, sterkere klepveren, krukas balanceren, ....
dat noem ik tunen.
Of wat denken diegene die het houden bij drukvoeding of ''ander uitlaatje en pc'' dat ze in de racerij doen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan