Motor twee keer overschrijven

Als de motor "verkocht" is, dan is het toch geen contractbreuk? In de algemene voorwaarden staat dat de resterende premie terugbetaald wordt bij verkoop van de motor. Zeg nou dat ik de motor voor het al dan niet symbolische bedrag van 1 euro koop van hem en hem daarna met winst weer terug verkoop voor 2 euro? Heb ik er toch een eurootje mee verdiend als "tussenhandelaar"!

Waar zit hem dan het wettelijke probleem? Daar is toch juridisch geen speld tussen te krijgen? Niet iedere financiële of materiële transactie hoef je toch te verantwoorden aan de één of andere instantie?

Helaas gaat die beredenering niet geheel op.
De motor is vast wel meer waard dan € 1,-.
Als je 'm dus voor een veel lager bedrag verkoopt dan dat ie waard is in het vrije verkeer, dan heb je kans dat het als een schenking wordt gezien en daar moet je schenkingsrecht over betalen.
Mar goed, maak van die ene euro een reeel bedrag en er is weinig aan de hand, hoewel op de zelfde dag ver- en terugkopen ...??
 
Laatst bewerkt:
Ik kan zo snel in de rechtspraak niets terugvinden, maar dat kan ook met mijn zoekkunsten te maken hebben.
 
Helaas gaat die beredenering niet geheel op.
De motor is vast wel meer waard dan € 1,-.
Als je 'm dus voor een veel lager bedrag verkoopt dan dat ie waard is in het vrije verkeer, dan heb je kans dat het als een schenking wordt gezien en daar moet je schenkingsrecht over betalen.
Mar goed, maak van die ene euro een reeel bedrag en er is weinig aan de hand, hoewel op de zelfde dag ver- en terugkopen ...??


Lijkt me niet. Sommige overheidsgebouwen zijn ook verkocht voor € 1,- (met de voorwaarde in het contract dat het onderhouden moest worden en geen andere bestemming mocht krijgen etc.).
En iets verkopen, voor welk bedrag dan ook is geen schenking.

Misschien kreeg de eigenaar gewoon erge honger en wilde hij 1 euro voor de euro knaller van de McDonald's?
 
Lijkt me niet. Sommige overheidsgebouwen zijn ook verkocht voor € 1,- (met de voorwaarde in het contract dat het onderhouden moest worden en geen andere bestemming mocht krijgen etc.).
En iets verkopen, voor welk bedrag dan ook is geen schenking.

Misschien kreeg de eigenaar gewoon erge honger en wilde hij 1 euro voor de euro knaller van de McDonald's?
Ik weet wel 100% zeker, dat het bij een verkoop van een woning niet zo geldt... Hangt denk ik af van de reele waarde van het goed. Als dat over de waarde van een gift is, dan hapt de belastingdienst.

De belastingdienst ziet dit rechtstreeks, vanwege de overdracht. Hetzelfde geldt voor een woning. Vandaar dat ze daar echt wel allert op zijn. Overheidsgebouwen zijn net wat anders. Dat is namelijk indirect al van de belastingdienst en overheid enzo...
 
Tja, de wegen van de belastingdienst zijn ondoorgrondelijk... O-)...


Ze gaan als jij niets kunt overleggen uit van een geschatte waarde enzo. Maar misschien dat het voor motoren niet zo is. Daarom zeg ik ook alleen, dat ik het zeker weet van een woning. Daar heb je taxatiewaardes voor enzo.
 
Nou we hebben het er vandaag maar op gewaagd, de motor is binnen 2 minuten heen en weer overgeschreven, de dame bij het postkantoor begreep ook precies wat we bedoelden en had het al vaker gedaan.

Wat er verder gebeurt zien we dan wel weer, als we er niks meer over horen, dan horen jullie er ook niks meer over :X *O*
 
Bijkomend voordeel: de politie mag nooit een motor in beslag nemen die niet op jouw naam staat (of hebben ze die regel eidenlijke aangepast). Ze kunnen dan hooguit een forse boete uitdelen.
Daarom hebben bekenden van mij hier in Twente elkaars motor op naam staan :9

Volgens mij is dat onzin. De exacte regel weet ik niet, en waar het staat ook niet. Lijkt mij dat deze regel niet meer bestaat. Dan zouden ook bedrijfsauto's, Leaseauto's, vrachtwagens van een transportbedrijf e.d. niet in beslag genomen kunnen worden. Voor het normale strafrecht kan je alles wat met een zaak te maken heeft in beslag nemen, zonder dat je het in beslag neemt onder de eigenaar. Misschien is dit in de wegenverkeerswet anders maar dat weet ik niet zeker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan