Motor uit 2002 Kawasaki 636 valt 's winters uit

dk-boz

Rookie
26 feb 2008
3
0
Weelde
Betere motor bekende,

Ik heb sinds november een motor en ik gebruik me zx-6r 636 om naar me werk te komen.
Dat houd in dat ik afgelopen 2 maanden ook moest rijden met temperaturen onder de 5 tot -5.

Ik heb een zx-6r 636 uit 2002.

Probleem:
Nu is er als het kouder is dan 5grade dat me motor uitvalt zodra ik de kopelling inknijp. Hij kan ook slecht snelheid vasthouden. En als ik wil inhalen en me gas even 2cm extra opendraai zakt de motor eerst helemaal in voor hij zijn vermogen weer oppakt.
Vooral als het mistig is heeft hij er last van.
Boven de 5 graden rijd hij perfect en heb ik nergens last van.

De DEALER kan niks vinden en die zegt:
"wegens de milieu overwegingen word de benzine steeds slechter. En omdat ik geen cabs. verwarming heb dat de cab. bevriest. Omdat de motor de verbrandingslucht van voor de motor haalt en dus steen koud is. Nu moet ik "V-power"(of iets dergelijks) tanken en een mengsel bijvoegen in de winter"

Mijn theorieën waren:
*Brandstoftank be- en ontlucht slecht. (maar dan zou hij er altijd last van moeten hebben)
*Choke langer gebruiken (Maar de shok is alleen om te starten en het werkt ook niet hem langer aan te laten)(rijd ook niet lekker)
*vervuilde filters (moet ook boven de 5 grade last van hebben lijkt me)

Dus conclusie is dat ik denk dat me DEALER gelijk heeft en dat het een bevroren cab is.
Wat denken jullie ervan? Staan meer topic's met dit soort klachten alleen daar gaat het steeds over de choke en het afstelen van de motor. Dus vroeg me af of dat dit misschien ook het probleem is bij de rest.

Kost samengevat:

Probleem:
Onder de 5 graden en bij mis is het erger.
Motor valt uit bij het inknijpen van de koppelling.

Dealer zegt:
Bevroren cab...

DEALERS OPLOSSING:
Cab verwarmen door een gloeilampje er in te bouwen
V-pouwer (of iets dergelijks) tanken
 
Laatst bewerkt:
Als mn blok op temperatuur kan komen heb ik nergens last van.
mn blok komt alleen op temperatuur als ik dan t kartonnetje voor de rad zet. (carbs worden warm door blokwarmte waarschijnlijk)

Als ik met zulk rotweer rij zonder kartonnetje, heb ik na een aantal km (snelweg) last van carb icing, omdat er zo veel koude lucht overal langs stroomt, dat er carb icing kan voorkomen. Kan het blokje zelf wat warmte vasthouden heb ik nergens last van en loopt t als een zonnetje
andere uitleg kan ik er zelf ook niet aan geven

De verdampende benzine is de boosdoener, niet de inkomende lucht

Ik heb 2 zx10's-zonder-r gehad en die hadden allebei GEEN last van briezende carburateurs. altans: niet dat het me opviel. Ik had er voor het eerst last van met de ZZR1100. Zou het liggen aan die luchtinlaat aan de voorkant? (RAM of hoe je het ook noemt)
 
Zo te horen heb jij idd gewoon bevriezende carbs. Dit kan onder de 5 graden al gebeuren.

Ik vind het heel raar dat jou ZX6R geen carb verwarming zou hebben.
Mijn 1997 blok heeft dat namenlijk wel!

V-power is absoluut geen oplossing, en kloten met toevoegingen ook niet echt. Wordt soms iets beter, maar het is duur, kan andere problemen veroorzaaken, en het hoeft de problemen helemaal niet op te lossen

Het lampje in de airbox werkt ook niet kan ik uit ervaring vertellen. ik had er 2 x 60 watt in zitten, maakte niets uit.

Waar ik als ik jou was eens naar zou gaan kijken is of je de carbs van een ander ZX6R model kan monteren. het 1997 model heeft namenlijk wel carb verwarming. misschien het 1998-1999 model ook wel. De carbs kan je misschien wel zo 1 op 1 uitwisselen omdat er vanaf de buitenkant gezien weinig verschil in het blok zit. Op een gegeven moment krijgen de ZX6R carbs wel wat extra elektronica zoals fuel cut off valves en een throtle possition sensor. ik weet niet hoe het 89-99 model en het 2000-2002 model daar in verschillen. Verder een kwesttie van ff opnieuw afstellen en daar zou je wel eens een mooie oplossing kunnen hebben.

Ook zou ik eerst even uitzoeken of er wel echt geen carb verwarming op zit. Vind het namenlijk toch een beetje raar. Misschien zit het er wel op maar heeft de vorige eigenaar het er vanaf gesloopt, of is het gewoon kapot.

m'n '98 zx6 die ik had, had ondanks carbverwarming, nog steeds last van carb icing.

---------------------------------------
van motorvision.nl

Winterbenzine?
Ja er bestaat echt zoiets als winterbenzine.
Brandstoffabrikanten zorgen 's winters voor speciaal voor die weersomstandigheden aangepaste winterbenzine . 's Winters zijn een gemakkelijke koude start en een niet te lange warmdraaifase belangrijk. In winterbenzine zitten daarom extra veel lichte fracties.

Houd dat in dat er ook zoiets is als Zomerbenzine?
Ja er is ook zoiets als zomerbenzine.
Brandstoffabrikanten zorgen 's zomers voor speciaal voor die hogere temperaturen aangepaste benzine. Zomerbenzine is minder vluchtig en blijft langer vloeibaar, waardoor een vaporlock (zie vorige MotorVision-tip) minder snel ontstaat.

Winterbenzine en Icecarbing
Bij verdamping van een vloeistof (water van precies 0 graden even niet meerekenen) wordt energie aan de omgeving onttrokken. Door de snellere verdamping van Winterbenzine koelt je carburateur harder af en kan er eerder Icecarbing optreden.
Bij Icecarbing ontstaan er ijsdeeltjes in de koude vochtige lucht in een carburateur, met als gevolg dat je motor niet goed meer loopt.
Oplossingen hiervoor zijn o.a.

  • Euro 98 of Shell Pura (nu Vpower) i.p.v. Euro 95 tanken, omdat deze niet wijzigen van samenstelling in de wintermaanden.
  • Voor-verwarmen van de luchttoevoer door een lampje in je luchtfilter te monteren

    LET OP:
    Ram Air luchtinlaten werken niet meer goed als je er gaten in maakt (om draadjes naar lampjes in je luchtfilter door te voeren).
    Zorg er voor dat de lampjes uitgaan als je je contact uit zet. (Start anders de volgende dag zo moeilijk met die lege accu.)
    Zorg er voor dat het allemaal goed vast zit. Met een lampje in je carburateur zal je motor nog slechter lopen.

  • Verwarmingsetje monteren op je carburateur.
  • Je carburateurs afdekken / beschermen tegen rijwind, waardoor deze minder af zullen koelen.
  • Luchttoevoer en de luchtsnelheid beperken, waardoor de lucht meer kans heeft om op te warmen aan je motorblok.
  • Je radiator afdekken, waardoor je blok minder gekoeld wordt en dus sneller is opgewarmd.
  • Brandstoftoevoegingen die Icecarbing moeten voorkomen.
  • N.B. Met een injectiemotor heb je vanwege het ontbreken van carburateurs natuurlijk geen last van Icecarbing.
 
Ik heb 2 zx10's-zonder-r gehad en die hadden allebei GEEN last van briezende carburateurs. altans: niet dat het me opviel. Ik had er voor het eerst last van met de ZZR1100. Zou het liggen aan die luchtinlaat aan de voorkant? (RAM of hoe je het ook noemt)
Nope... die ZXR van mij heeft GEEN Ramair maar wel carbicing.
Kan wel liggen aan de plek waar de lucht de airbox binnekomt en/of de plaatsing van de carbs
 
Terug
Bovenaan Onderaan