Motor uit 2002 Kawasaki 636 valt 's winters uit

dk-boz

Rookie
26 feb 2008
3
0
Weelde
Betere motor bekende,

Ik heb sinds november een motor en ik gebruik me zx-6r 636 om naar me werk te komen.
Dat houd in dat ik afgelopen 2 maanden ook moest rijden met temperaturen onder de 5 tot -5.

Ik heb een zx-6r 636 uit 2002.

Probleem:
Nu is er als het kouder is dan 5grade dat me motor uitvalt zodra ik de kopelling inknijp. Hij kan ook slecht snelheid vasthouden. En als ik wil inhalen en me gas even 2cm extra opendraai zakt de motor eerst helemaal in voor hij zijn vermogen weer oppakt.
Vooral als het mistig is heeft hij er last van.
Boven de 5 graden rijd hij perfect en heb ik nergens last van.

De DEALER kan niks vinden en die zegt:
"wegens de milieu overwegingen word de benzine steeds slechter. En omdat ik geen cabs. verwarming heb dat de cab. bevriest. Omdat de motor de verbrandingslucht van voor de motor haalt en dus steen koud is. Nu moet ik "V-power"(of iets dergelijks) tanken en een mengsel bijvoegen in de winter"

Mijn theorieën waren:
*Brandstoftank be- en ontlucht slecht. (maar dan zou hij er altijd last van moeten hebben)
*Choke langer gebruiken (Maar de shok is alleen om te starten en het werkt ook niet hem langer aan te laten)(rijd ook niet lekker)
*vervuilde filters (moet ook boven de 5 grade last van hebben lijkt me)

Dus conclusie is dat ik denk dat me DEALER gelijk heeft en dat het een bevroren cab is.
Wat denken jullie ervan? Staan meer topic's met dit soort klachten alleen daar gaat het steeds over de choke en het afstelen van de motor. Dus vroeg me af of dat dit misschien ook het probleem is bij de rest.

Kost samengevat:

Probleem:
Onder de 5 graden en bij mis is het erger.
Motor valt uit bij het inknijpen van de koppelling.

Dealer zegt:
Bevroren cab...

DEALERS OPLOSSING:
Cab verwarmen door een gloeilampje er in te bouwen
V-pouwer (of iets dergelijks) tanken
 
Laatst bewerkt:
Volgens Google:

485113800-1.jpg


:?

~[edit] Zal wel een mooi geluidje uitkomen :+
 
Laatst bewerkt:
Jaja leuk hoor alleen hier word ik niet wijzer van :P

Mat het betreft een zx-6r uit 2002 :P Geloof ik want ik ben niet zo heel goed met type's

Want je hebt 'm pas 3 maanden. :X ;)

En laat die V(erspillings) Power maar lekker staan.

Voor de rest denk ik ook aan bevroren carbs.
Misschien dat er andere 636 berijders je verder kunnen helpen want met carbs heb ik niet veel ervaring.
:N

Succes...
 
Dealer mag je wel geloven hoor, maar de specialist op de barkruk weer niet, die weten alles beter en daarom zitten ze ook op de barkruk.
Je geeft al aan dat het met mist heel erg is, en kawa is gewoon heel gevoelig op dit gebied.
Er zit std een verwarmingsetje op en deze werkt door verwarming door het koelwater.
Kijk of deze waterleiding die aan de zijkant van de carburateurs zitten niet verstopt zitten, verder anders met een de icer ( forte 2) proberen.
 
bevroren carburateurs lijkt het idd op.
euro 98 tanken helpt IETS, maar lost het niet helemaal op.
tip die ik in het bandit-topic kreeg: per volle tank +/- 150 ml Spiritus toevoegen.
wat ik van het fenomeen begrepen heb is dat er ijsafzetting op de gasnaalden ontstaat, dát zorgt ervoor dat de motor zo slecht gaat lopen, maar door die spiritus zou het water minder snel bevriezen.
heb het zelf nog niet geprobeert omdat de temperaturen alweer dalen, maar ik ga het zéker proberen zodra het weer wat kouder wordt, durf dat wel aan...
 
Laatst bewerkt:
bevroren carburateurs lijkt het idd op.
euro 98 tanken helpt IETS, maar lost het niet helemaal op.
tip die ik in het bandit-topic kreeg: per volle tank +/- 150 ml Spiritus toevoegen.
wat ik van het fenomeen begrepen heb is dat er ijsafzetting op de gasnaalden ontstaat, dát zorgt ervoor dat de motor zo slecht gaat lopen, maar door die spiritus zou het water minder snel bevriezen.
heb het zelf nog niet geprobeert omdat de temperaturen alweer dalen, maar ik ga het zéker proberen zodra het weer wat kouder wordt, durf dat wel aan...

beslist geen spiritus ingooien dan krijg weer allerlei andere problemen
daar zit 15 a 20 % water in
 
Laatst bewerkt:
Dit is een klote probleem ja. Mijn vorige motor, een ZZR1100, had daar ook vreselijk last van. Juist inderdaad met temperaturen zo net boven nul (0 to 8 graden bij mij). Onder de nul heb je trouwens geen problemen omdat de lucht dan veel droger is.

Het slechte nieuws: ik heb het nooit opgelost. Ook die gloeilamp in de airbox deed het voor mij niet. Ja dan duurde het wat langer voordat het gebeurde......

Het positieve nieuws: de temperaturen lopen alweer op, nog even en je bent er er maaaaaaaaanden van verlost.


Ik ben er inmiddels vanaf want nu heb ik injectie dus geen carb om te bevriezen...
 
'Motor uit 2002 Yamaha 636 valt 's winters uit' > 'Motor uit 2002 Kawasaki 636 valt 's winters uit'

Bedankt voor het veranderen. Dacht er vanochtend aan toen ik na me werk reed ik dacht "ow sh** ik heb yamaha getyped in plaats van kawa haha"

Maar zo te zien aan de reactie's ben ik heel blij dat ik niet de enige ben en dat jullie me verzekeren dat de temperatuur al weer oploopt :P

Iedereen heel erg bedankt en zal de volgende motor wel zonder cab nemen.

PS. reden van yamaha was dat dat me vorige motor was en ik die maar 2 weken heb gehad :'( (reden zeg ik niet |( ) dus af en toe verspreek/vertype ik me.

En voor de mensen die oplossingen weten!!! roep maar!!!
Gloeilampje was geen optie las ik en Spiritus ook niet.
Wel een optie 98 of V-power (kassa, maargoed is maar een paar maanden)
 
Heb er zelf ook last van, precies bij de zelfde temperaturen en weersomstandigheden als jij. Ik heb daarom een flesje forte bij me. Deze zorgt ervoor dat er geen carbicing op treed. Bij mij is het voldoende om een half flesje per tank beurt bij te voegen.

FORTE

succes
 
bevroren carburateurs lijkt het idd op.
euro 98 tanken helpt IETS, maar lost het niet helemaal op.
tip die ik in het bandit-topic kreeg: per volle tank +/- 150 ml Spiritus toevoegen.
wat ik van het fenomeen begrepen heb is dat er ijsafzetting op de gasnaalden ontstaat, dát zorgt ervoor dat de motor zo slecht gaat lopen, maar door die spiritus zou het water minder snel bevriezen.
heb het zelf nog niet geprobeert omdat de temperaturen alweer dalen, maar ik ga het zéker proberen zodra het weer wat kouder wordt, durf dat wel aan...
Ho, GEEN gewone huishoud-brandspiritus want daar zit 15% water in dus extra ijs; je moet alcohol 99% hebben ofzo, niet goedkoop want weghalen van dat water is een duur proces en of het wat helpt blijft afwachten.
 
Is typisch een bevroren carbs probleem en heb ik met m'n ZXR 750 ook last van.
Een simpele oplossing is bij de automaterialenzaak een verwarmingselement van een spiegel kopen (zo'n sticker) en die in je luchtfilterhuis plakken.
Aansluiten op je accu met een schakelaartje en een zekering ertussen.
Een lampje kan ook maar die gaan nog wel eens stuk en dat zie je niet zo makkelijk.
Het probleem kan zich voordoen tussen de 0 en 8 graden met een hoge luchtvochtigheid.
 
Heb er zelf ook last van, precies bij de zelfde temperaturen en weersomstandigheden als jij. Ik heb daarom een flesje forte bij me. Deze zorgt ervoor dat er geen carbicing op treed. Bij mij is het voldoende om een half flesje per tank beurt bij te voegen.

FORTE

succes
Misschien kan iemand uitleggen waarom een brandstoftoevoeging zou helpen tegen icing, aangezien dit optreedt als gevolg van vocht in de lucht?
 
Ho, GEEN gewone huishoud-brandspiritus want daar zit 15% water in dus extra ijs; je moet alcohol 99% hebben ofzo, niet goedkoop want weghalen van dat water is een duur proces en of het wat helpt blijft afwachten.


Neeeeej spiritus is goedkopen dan pure alcohol vooral omdat de alcohol zoals dat heet "gedenatureerd" is. Dan is het niet meer geschikt voor concumptie en daarom wordt er geen alcohol-accijns in rekening gebracht.

Lees maar een hier: "Denaturatie wordt bijvoorbeeld toegepast op alcohol. Te denken valt bijvoorbeeld aan spiritus, een product dat voornamelijk als brandstof of reinigingsmiddel gebruikt wordt. Aan alcohol wordt, om het voor menselijke consumptie onbruikbaar te maken, ten minste 15% methanol, een giftige stof, en een blauwe kleurstof toegevoegd. Over alcohol dat voor menselijke consumptie ongeschikt is gemaakt, is geen accijns verschuldigd."
 
omdat de stromende brandstof warmte onttrekt aan de lucht, in zulke mate, dat er bevriezing op kan treden... en vocht in de lucht kristalliseert dan ;)

De verdampende benzine onttrekt warmte aan de lucht.
Om te verdampen heb je warmte nodig.
In die mate dat de meegezogen lucht wel 10 graden kan afkoelen.

Hoe vochtiger de lucht hoe groter het effect.
Hoe meer benzine langsstroomt en dus verdampt hoe groter het effect.
Daarom kan het dat zelfs al bij 10°C en mistig weer er carb-icing optreedt
Zeker als je carbs open en bloot hangen waar ze weinig warmte vangen van je blok.

Hoe kouder de lucht is hoe minder vocht ie kan bevatten.
Daarom dat bij vriesweer je geen carb-icing kan hebben.

Bevroren vocht betekent ijskristallen in de fijnere carb kanaaltjes. En dat is niet zo best.

Brandstoftoevoeging KAN het stolpunt van water (ijsvorming) ietwat verlagen, zodat vocht slechts ijs wordt bij een paar graden onder nul. Net voldoende om de temperatuursdaling van de verdampende benzine op te vangen. Zout & antivries verlagen ook het stolpunt van water ...

Bij plots optredende carb-icing helpt het geen moer oim gas te geven. Omdat je in feite geen gas geeft, maar LUCHT. Zo vererger je alleen maar het probleem.
Een beetje choke geven daarentegen helpt wel: want dan verklein je de verhouding lucht/benzine, heb je dus een grotere benzine stroom, die de al mindere ijsvorming tegen gaat. Maar ook niet teveel choke, want dan verzuipt ie.


[me="Wullebolle"]is GEEN voorstander om zout of antivries in je tank te gooien ;)[/me]
 
Zo te horen heb jij idd gewoon bevriezende carbs. Dit kan onder de 5 graden al gebeuren.

Ik vind het heel raar dat jou ZX6R geen carb verwarming zou hebben.
Mijn 1997 blok heeft dat namenlijk wel!

V-power is absoluut geen oplossing, en kloten met toevoegingen ook niet echt. Wordt soms iets beter, maar het is duur, kan andere problemen veroorzaaken, en het hoeft de problemen helemaal niet op te lossen

Het lampje in de airbox werkt ook niet kan ik uit ervaring vertellen. ik had er 2 x 60 watt in zitten, maakte niets uit.

Waar ik als ik jou was eens naar zou gaan kijken is of je de carbs van een ander ZX6R model kan monteren. het 1997 model heeft namenlijk wel carb verwarming. misschien het 1998-1999 model ook wel. De carbs kan je misschien wel zo 1 op 1 uitwisselen omdat er vanaf de buitenkant gezien weinig verschil in het blok zit. Op een gegeven moment krijgen de ZX6R carbs wel wat extra elektronica zoals fuel cut off valves en een throtle possition sensor. ik weet niet hoe het 89-99 model en het 2000-2002 model daar in verschillen. Verder een kwesttie van ff opnieuw afstellen en daar zou je wel eens een mooie oplossing kunnen hebben.

Ook zou ik eerst even uitzoeken of er wel echt geen carb verwarming op zit. Vind het namenlijk toch een beetje raar. Misschien zit het er wel op maar heeft de vorige eigenaar het er vanaf gesloopt, of is het gewoon kapot.
 

Dat bedoelde ik, maar wilde er niet zoveel woorden aan verspillen ;)


Een kartonnetje voor de rad werkt ook in de zin van: blok komt op temperatuur, dus de carbs ook.
Heb ook last gehad van carbicing, keek naar temp meter... nog steeds onder bedrijfstemperatuur (ook na 20km rijden). Alleen zodra het mooier weer wordt mag t kartonnetje weer weg, wordt ie te warm :+
 
Dat bedoelde ik, maar wilde er niet zoveel woorden aan verspillen ;)


Een kartonnetje voor de rad werkt ook in de zin van: blok komt op temperatuur, dus de carbs ook.
Heb ook last gehad van carbicing, keek naar temp meter... nog steeds onder bedrijfstemperatuur (ook na 20km rijden). Alleen zodra het mooier weer wordt mag t kartonnetje weer weg, wordt ie te warm :+

ik vraag mij af of dat voor zijn motor gaat werken. De carbs zitten buiten het blok. en zullen afhankenlijk van de opnouw van de hele motor veel of weinig warmte mee pikken. Hoe minder warmte in de carbs hoe beter als je naar preformance kijkt, en dat is toch wel een beetje hoe die dingen ontworpen worden. Daarnaast heeft de 2002 ZX6R ramair. Dat betekend dat je door dat trucje met een kartonnetje de ingelaten lucht niet verwarmt, en daar ligt nou juist de truck.
 
Als mn blok op temperatuur kan komen heb ik nergens last van.
mn blok komt alleen op temperatuur als ik dan t kartonnetje voor de rad zet. (carbs worden warm door blokwarmte waarschijnlijk)

Als ik met zulk rotweer rij zonder kartonnetje, heb ik na een aantal km (snelweg) last van carb icing, omdat er zo veel koude lucht overal langs stroomt, dat er carb icing kan voorkomen. Kan het blokje zelf wat warmte vasthouden heb ik nergens last van en loopt t als een zonnetje
andere uitleg kan ik er zelf ook niet aan geven

De verdampende benzine is de boosdoener, niet de inkomende lucht
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan