Motor uitgeleend en nu schade

gasguzzler

Die hard MF'er
6 jun 2012
290
0
langerak doetinchem
Van de zomer mijn 2e motor uitgeleend voor een weekendje duitsland.
Maar diegene heeft het welgeteld 1 km volgehouden.
Op de eerste rotonde onderuit, met precies het blok op de vluchtheuvel natuurlijk.
Nu is dus het frame krom. Blok gescheurd. Uitlaat daar ook stuk en de verdere glij schade.
Dacht dat we alles goed besproken hadden qua afhandeling.
Maar totale stilte van zijn kant.
Nu is het wel een oudere motor, maar hoe ga ik dit oplossen?
 
Als het mijn motor was ?

Hem net zo lang met de onderdelen om de oren slaan ( letterlijk ) tot er centen over
de brug komen zoals afgesproken..



Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit de beste methode is :)



Aansprakelijk stellen , kan je zelf doen , of , als je hem hebt ,
via je rechtsbijstand verzekering.

Hoe lastig dat ligt ( uitlenen motorvoertuig ) , geen flauw idee eigenlijk.
 
Indien hij niet reageert moet je hem in gebreke stellen. Je doet dat door hem een aangetekend schrijven te sturen waarin je hem aansprakelijk stelt voor de schade.
 
heb je iets op papier staan? nee? Dan is het jouw woord tegen het zijne.
Oftewel, je hebt een mondelinge overeenkomst dat hij de schade vergoed zodra hij de motor kapot maakt. Deze overeenkomst is bindend.

Wanneer je dit echter voor de rechter zou laten komen, dan kan hij dit ontkennen.
Bewijs dan maar eens wat jullie precies overeen gekomen zijn, dit lukt je nooit.
Oftewel, hij zal niks MOETEN betalen.

Dit is de officiële route volgens mij, ik heb geen rechten gestudeerd, dus als iemand het beter weet, vooral zeggen!

Onofficieel zijn er zat mogelijkheden om je geld te krijgen, welke in meer of mindere mate ten koste gaan van de "vriendschap"... :+
 
Dat is erg vervelend....

Die stilte vanaf de andere kant geeft geen goed gevoel.
Ik denk dat je de dialoog vanaf jou zijde moet opzoeken.
Heb je al een raming van hoeveel de reparatie moet gaan kosten?

Die zou ik met hem delen en hem voorleggen of het via jou kanaal gerepareerd moet worden of dat hij nog een ander voorstel heeft.
 
Heel vervelend maar zoals gezegd als er niets op papier staat dan houd het gauw op .
Denk dat het uiteindelijk wordt dat je je verlies moet nemen en dit beschouwen als een leermoment (wel een dure) . Blijkbaar heeft de tegenpartij geen geld ?
 
Ik zou voorstellen om:
-de waarde van de motor terug te betalen
-gelijkaardige motor kopen voor jou ter vervanging.
Want als je zegt oudere motor, denk ik direct total loss.
 
Maar totale stilte van zijn kant.
Bel hem eens op. Misschien is hij wel aan alle kanten fondsen aan het werven om de schade te vergoeden en durft hij je niet onder ogen te komen voordat hij het rond heeft. Kan me voorstellen dat de lener niet omkomt in het geld, anders hoef je geen motor te lenen.

Heeft hij al te kennen gegeven dat hij niet wil betalen?
 
Weet je waar die woont, ik zou langsgaan.
Opzoeken op media.

Weet niet wat jullie afspraken waren maar ik zou koste wat kost zorgen dat ie ging betalen.
 
Je motor en je vrouw leen je niet uit.

Het kan prima, maar je moet wel heel duidelijke afspraken maken.

Maar goed, ik zou mijn motor ook alleen maar aan hele goede vrienden meegeven. Dan mag je er vanuit gaan dat het goed komt!
 
Laatst bewerkt:
Qua verzekering kan je hier zoizo niets mee, je motor valt ten alle tijden onder de verzekering van de motor zelf, een eventuele algemene WA van je vriend zal altijd naar die verzekering wijzen en de verzekering van je motor zelf betaald alleen bij all-risk.
Vraag me niet hoe ik dit weet... -O-
 
Zelf heb ik ooit ook een motor geleend... onderdeel van de afspraak ook dat de teruggang in verzekeringspremie vergoed zou worden indien daar verschil in zou ontstaan door eventuele schade en het beroep op de allriskverzekering.

Het kan wel... maar inderdaad... hele heldere afspraken maken is een must.
(en dan nog vond ik het verschrikkelijk, maar het was even niet anders).
 
Ik heb zoiets 2 keer meegemaakt. Eén keer reed iemand mijn bromscooter overhoop. Dat is uiteindelijk opgelost door de schade te laten taxeren (€666,00, bedrag was makkelijk te onthouden). Eerst heb ik er vriendelijk om gevraagd, toen dringend, toen dreigend en 2 weken daarn werd ik betaald.

Een andere keer reed ik op andermans motorscooter. Daar was wel een tegenpartij, maar we zijn het niet eens over de schuldvraag. Dat loopt nog. Maar die motorscooter waar ik op reed was van een kennis, en wat er gebeurt gebeurt er, die wordt gewoon weer gerepareerd. Alleen hoop ik dat ik dat niet hoef te betalen ;)

Als er geen tegenpartij is, en de motor is niet allrisk verzekerd, dan draagt iedereen zijn eigen schade. Juridisch gezien heb jij géén claim op de tegenpartij.

Hoe dat zit als er een mondelinge overeenkomst was over eventuele schade weet ik niet. Ik zou het vriendelijk vragen, dan dringend vragen en daarna een officiële brief sturen. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, zou je die kunnen vragen je te helpen. Als je die niet hebt, zou je kunnen kijken of er één is die je kan helpen op basis van no cure, no pay of een vergelijkbare constructie.
 
In het burgerlijk wetboek staat dat iemand die iets leent van een ander 'er voor moet zorgen als een goede vader'. Lijkt me duidelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan