Motor uitlenen, beste manier om risico's uit te sluiten / ve

sodeknetters

MF veteraan
In memoriam
18 jan 2011
2.401
2
Schiedam
Ok, het scenario is als volgt:

Ik heb 2 motoren en een vriend wil mijn 2e motor graag lenen voor een motorweekendje naar het buitenland (binnen EU). De duur van het gebruik zal 4 dagen zijn. Ik hoef hier geen vergoeding voor, maar wil ook geen risico's lopen.

De risico's die ik wil uitsluiten:
- schade aan de motor zelf, zonder dat het de vraag is of de verzekering de echte schade wel dekt (dagwaarde etc. Het is een oud hok maar zit aardig wat kosten en werk in)

- schade aan anderen, waardoor no claim korting in gevaar zou komen

- aansprakelijkheid voor verkeersovertredingen

De mogelijke ideeën die ik al had:
1) een schriftelijke overeenkomst (vergelijkbaar met huurcontract) voor de aansprakelijkheid voor boetes etc. De motor wordt gewaardeerd op bedrag X. Schade lager dan X te herstellen op kosten van de lener, schade hoger dan X = lener betaalt X aan mij.

Alle risico's komen dan bij de lener te liggen. Voor grote schades aan derden (letsel!) Is het waarschijnlijk niet waterdicht genoeg/moet toch mijn eigen verzekering aangesproken worden.

2) Een specifiek op deze situatie toegespitste verzekering zoals Clixx voor auto's. Zover ik kan zien moet die nog uitgevonden worden voor motoren maar het zou een ideale oplossing zijn.

3) Motor op papier verkopen en voor de duur van het gebruik overschrijven. Koopprijs bedrag X, betaling met een week uitstel. Onbeschadigd terug binnen een week = terug overschrijven op mijn naam en klaar. Relatief veel rompslomp en kosten, maar juridisch erg duidelijk en zeker.


VRAGEN
- kun je een motor verzekeren die niet op je eigen naam staat? Eendagsverzekering uitgesloten want dekking te kort etc
- zie ik nog iets over het hoofd?
 
Heb geen antwoord op je vraag maar wat doe je als er motorisch iets defect gaat? Je riskeert een welles-nietes spelletje. Vriend kan zeggen ja stuk gegaan door slecht onderhoud/slijtage en jij kan weer wijzen dat het eventueel door z'n rijgedrag komt of iets.

Van lenen komt wenen.
 
Ok, het scenario is als volgt:

Ik heb 2 motoren en een vriend wil mijn 2e motor graag lenen voor een motorweekendje naar het buitenland (binnen EU). De duur van het gebruik zal 4 dagen zijn. Ik hoef hier geen vergoeding voor, maar wil ook geen risico's lopen.

De risico's die ik wil uitsluiten:
- schade aan de motor zelf, zonder dat het de vraag is of de verzekering de echte schade wel dekt (dagwaarde etc. Het is een oud hok maar zit aardig wat kosten en werk in)

- schade aan anderen, waardoor no claim korting in gevaar zou komen

- aansprakelijkheid voor verkeersovertredingen

De mogelijke ideeën die ik al had:
1) een schriftelijke overeenkomst (vergelijkbaar met huurcontract) voor de aansprakelijkheid voor boetes etc. De motor wordt gewaardeerd op bedrag X. Schade lager dan X te herstellen op kosten van de lener, schade hoger dan X = lener betaalt X aan mij.

Alle risico's komen dan bij de lener te liggen. Voor grote schades aan derden (letsel!) Is het waarschijnlijk niet waterdicht genoeg/moet toch mijn eigen verzekering aangesproken worden.

2) Een specifiek op deze situatie toegespitste verzekering zoals Clixx voor auto's. Zover ik kan zien moet die nog uitgevonden worden voor motoren maar het zou een ideale oplossing zijn.

3) Motor op papier verkopen en voor de duur van het gebruik overschrijven. Koopprijs bedrag X, betaling met een week uitstel. Onbeschadigd terug binnen een week = terug overschrijven op mijn naam en klaar. Relatief veel rompslomp en kosten, maar juridisch erg duidelijk en zeker.


VRAGEN
A) - kun je een motor verzekeren die niet op je eigen naam staat? Eendagsverzekering uitgesloten want dekking te kort etc
B) - zie ik nog iets over het hoofd?

A). Ja. Heb ik destijds ook gedaan bij de motor van mijn ex. Zij verzekerd rijden op mijn schadevrije jaren.
B). Vast wel. :+
 
ik zou ook voor zo'n optie kiezen als motorshare. het geld wat het oplevert aan huur kan je hem desnoods onder de tafel terug geven als je er echt niks voor wilt hebben. je dekt daarmee eigenlijk al jouw risico's af en je weet ook zeker dat er genoeg geld aan de andere kant is om eventuele schade te vergoeden. afspreken met iemand dat hij je schadeloos stelt is leuk totdat het op betalen aan komt en er is niet genoeg geld aanwezig. dat gaat ten koste van de vriendschap en dat is niet in geld uit te drukken.
 
Nooit doen ,daar komt alleen maar ellende van,ik kan daar wel een paar voorbeelden van
opnoemen.Laat hem maar zelf een motor huren of kopen.
 
Ga je zelf ook mee en kan je tegen je vriend zeggen dat ie wat normaler moet rijden op de openbare weg of is hij niet voor reden vatbaar en gebruikt ie de weg als een circuit? Of, wat verwacht je van het gebruik...
Wat voor een persoon is het?
De een gaat netjes om met spullen van een ander en de ander die behandeld alles wat ie krijgt als grof vuil.

Neem even contact op met je eigen verzekering,
dan weet je meteen wat wel/niet gedekt is en of je dat af kan dekken per schriftelijke overeenkomst.

Daarnaast, als je vriend kosten maakt op jouw motor... (lees schade, bekeuringen / whatever)
en hij wil ze niet betalen is het geen vriend, dan is het jammer van het leergeld.
Ik heb van mijn vrienden een auto voor langere tijd kunnen lenen, na m'n ongeluk, met een simpel bruikleenovereenkomst.
Heb 1 bekeuring gehad voor te hard rijden, niet mokken en dokken.


Over de gehele situatie, waarbij jij voor de kosten gedekt zou zijn....
Jij leent je motor uit, hij krijgt een dodelijk ongeluk, en toen?
 
Het is ook een kwestie van vertrouwen. Je weet waarschijnlijk wat voor type mens je vriend is.

Ik heb een aantal jaren terug een lang weekend een praktisch nieuwe harley van een vriend meegekregen (had een weekend toeren georganiseerd en daags ervoor ging het ontstekingsdeel defect)en daar mondeling goede afspraken over gemaakt.

Verzekering deel kwam bij evt. schade voor zijn rekening. Wel zou ik evt. No-claim compenseren.

Dat weekend ging vlekkeloos.
 
Laatst bewerkt:
Om problemen achteraf te voorkomen zou ik mbt punt3 toch eerst centjes willen vangen voor overschrijven.
Wettelijk is hij na overschrijven eigenaar en niet jij.
 
En het mooie van iets als Motoshare is dat het een 'echte' huurovereenkomst is, zodat hij op z'n beurt weer een huurmotor polis af kan sluiten voor die paar dagen. Heb ik ook gedaan de laatste paar keer dat ik een auto of motor huurde, en scheelt een hoop gedoe. (en geld, want je hoeft eigen risico niet af te kopen, en die keer dat ik daadwerkelijk schade had had ik het geld terug op m'n rekening voordat ik uberhaubt de brief binnen had dat ik het terug zou krijgen).

Voor 6 euro per dag een no-brainer vind ik.

Wellicht wel handig om even met je eigen verzekering te checken of Motoshare binnen hun voorwaarden mag.
 
Om problemen achteraf te voorkomen zou ik mbt punt3 toch eerst centjes willen vangen voor overschrijven.
Wettelijk is hij na overschrijven eigenaar en niet jij.

Is dat zo? Op het papieren kentekenbewijs staat heel duidelijk dat dit niet zo is. Op het pasje weet ik dit niet. Misschien is dit onlangs gewijzigd.
 
En het mooie van iets als Motoshare is dat het een 'echte' huurovereenkomst is, zodat hij op z'n beurt weer een huurmotor polis af kan sluiten voor die paar dagen. Heb ik ook gedaan de laatste paar keer dat ik een auto of motor huurde, en scheelt een hoop gedoe. (en geld, want je hoeft eigen risico niet af te kopen, en die keer dat ik daadwerkelijk schade had had ik het geld terug op m'n rekening voordat ik uberhaubt de brief binnen had dat ik het terug zou krijgen).

Voor 6 euro per dag een no-brainer vind ik.

Wellicht wel handig om even met je eigen verzekering te checken of Motoshare binnen hun voorwaarden mag.


dat is niet nodig, omdat ten tijden dat de motor verhuurt is, deze onder de verzekering van motoshare valt en je eigen verzekering niet van toepassing is.

dus het maakt niet uit wat er met je motor gebeurt maar dat is allemaal afgedekt door de motoshare verzekering
(volgens hun site.... ;) )
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een scooter geleend voor paar uur, netjes mee gedaan tot mn maat zei dat ik hem kapot had gemaakt en moest betalen...we zijn geen vrienden meer ;)

Risico's op schade uitsluiten is sleutels in je zak houden.

Ik leen geen voertuigen meer van anderen en leen ze ook niet meer uit, juist om elke mogelijkheid van gezeik te voorkomen.

Je kennis kan toch gewoon een motor huren? dan is er geen enkel risico voor jou op schade/derving/diefstal etc etc.
 
dat is niet nodig, omdat ten tijden dat de motor verhuurt is, deze onder de verzekering van motoshare valt en je eigen verzekering niet van toepassing is.

dus het maakt niet uit wat er met je motor gebeurt maar dat is allemaal afgedekt door de motoshare verzekering
(volgens hun site.... ;) )

Dat kan, ik heb geen ervaring met Motoshare. Maar ik zou het zelf toch ook even nazoeken, voor hetzelfde geld beschouwt de verzekering het als reden om de verzekering te ontbinden, waar je dan achterkomt als je ze zelf een keer nodig hebt. Verzekeringen hebben nog wel eens de neiging om snode uitwegen te vinden als ze niet willen betalen...
 
het is maar net hoe goed ken je een vriend,
bij uit lenen leer je wel je vrienden kennen,en dat kan soms duur,
zijn,dan blijkt in eens die vriend geen vriend te zijn.
het is soms knap moeilijk om nee te zegen tegen een (vriend )
echte vrienden zijn zeldzaam,en die spelen niet mooi weer met jou,
spullen,
wil je risico uit sluiten leen dan niet uit,
 
Laatst bewerkt:
Dat kan, ik heb geen ervaring met Motoshare. Maar ik zou het zelf toch ook even nazoeken, voor hetzelfde geld beschouwt de verzekering het als reden om de verzekering te ontbinden, waar je dan achterkomt als je ze zelf een keer nodig hebt. Verzekeringen hebben nog wel eens de neiging om snode uitwegen te vinden als ze niet willen betalen...

hoe dan?
in het geval van schade: verzekering van motoshare. jou verzekering heeft er niks mee te maken en zal er dus ook niks van horen. indien ze er wat van horen maakt het niet uit want hun hoeven het niet te betalen. (of ze doen ook de verzekering van motoshare...)

diefstal: dekt motoshare, jij zal je motor af moeten melden omdat hij niet meer in je bezit is, en ze hoeven niet te betalen omdat motorshare het dekt, dus het maakt hun niet uit.

je kan alleen geen schade door verhuur bij je eigen verzekeraar claimen, maar daar is die motor share masterpolis voor.

ik zie geen reden voor een verzekeraar om jou buiten te werken als je je motor verhuurt en dan de verzekering via motorshare laat lopen. :)
 
Laatst bewerkt:
Nooit doen ,daar komt alleen maar ellende van,ik kan daar wel een paar voorbeelden van
opnoemen.Laat hem maar zelf een motor huren of kopen.


Inderdaad nooit uitlenen` want dat is de beste garantie op naderhand oorlog …

Net wat hier boven geopperd word , dan koopt ie er maar een,
om die evt weer verkopen na de trip ..
 
Door schade en schande wordt men wijs.....


Wie kwam met het idee? "

Jij? "oh je gaat een weekendje weg? Dan kun je evt wel...."
Hij? "zeg, jij hebt toch 2 motoren?"


in het geval JIJ: motoshare
in het geval HIJ: motorshare+borg voor eigen risico op jouw rekening.


Bizar dat jouw vriend hier niet ZELF mee komt. Vriend zei je toch?
 
verkopen en terug kopen is het veiligst, maar ik leen dagelijks motoren uit en heb nooit gezeik.
 
Ik heb mijn motoren vaak genoeg uitgeleend aan vrienden en geleend van (goede) vrienden. Zelfs een half jaar een motor voor de deur gehad voor gebruik op basis van vertrouwen zonder compensatie. Tot nu toe altijd goed gedaan en je leert wat je aan elkaar hebt. Die betreffende motoren zijn ook gebruiksvoorwerpen en geen museumstukken. Als er wel wat mis zou zijn gegaan, zou de oplossing in goed vertrouwen zijn uitonderhandeld.

Dit zou ik niet bij alle vrienden en alle motoren hetzelfde hebben aangepakt trouwens. Ik zou nooit een gloednieuw pk-monster aan de neef van de buurman uitlenen, of een vriend van een vriend waar je al een beetje raar op kijkt (mensenkennis).
 
Ik zou mijn motor alleen uitlenen aan iemand waarbij ik zeker weet dat dit soort overeenkomsten niet nodig zijn. Zijn er niet veel :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Terug
Bovenaan Onderaan