Motor uitlenen, beste manier om risico's uit te sluiten / ve

Wat een geneuzel allemaal. Leen het uit zonder bullshit of helemaal niet. Om nou een hele schriftelijke overeenkomst op te stellen voor een paar dagen. Bespaar dan die hoofdpijn.
Als je al twijfels hebt dan vertrouw je diegene niet.
Zoals hierboven genoemd laat hem dan maar een motor huren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Man man man, dat uitlenen ook altijd. Als mensen iets willen dan moeten ze het zelf maar regelen/kopen. Van uitlenen aan bekenden krijg je vroeg of laat alleen maar ellende, waar begin je aan. Laat hem lekker via de reguliere weg een motor huren dan zijn jullie allebei blij, hij een motorfiets voor 4 dagen en jij geen zorgen. Mocht dat teveel kosten dan moet diegene zich eens achter ze oren krabben of motorrijden wel wat voor hem is.

Optie 3 is helemaal een lachertje. Als ik de volgende koper van jou motorfiets zou zijn dan zou ik serieus twijfels krijgen. Ik wil altijd een fiets met zo min mogelijk eigenaren. En als iemand met een verhuurverhaal op de proppen komt dan geloof ik er geen barst van.
 
Volgens mij is de motor niet eens verzekerd als er iemand anders oprijdt dan de verzekerde eigenaar , zo werd mij het uitgelegd .
3 jaar geleden voor mijn zoon geïnformeerd bij verschillende verzekeraars voor zijn motorverzekering , werd 18 eerste motor en dan eventueel op mijn naam de motor en kreeg overal te horen dat dit niet mag , ik kon het doen maar bij een eventueel ongeluk serieuze problemen kunnen zijn bij uitkeren , dus zelf kunt betalen , bij all risk .
Kreeg overal het zelfde antwoord .
Dus zou eerst informeren bij je verzekeraar .
 
Hangt m.i nogal van de staat van de motor af. Ik heb best eens een brik uitgeleend zonder gezeur achteraf, prima, gewoon op basis van goed fatsoen. Maar als je erg zuinig op je spullen bent, beter van niet. Niet iedereen is even voorzichtig met spullen, en sommigen nog minder met spullen van een ander.
 
Volgens mij is de motor niet eens verzekerd als er iemand anders oprijdt dan de verzekerde eigenaar , zo werd mij het uitgelegd .
3 jaar geleden voor mijn zoon geïnformeerd bij verschillende verzekeraars voor zijn motorverzekering , werd 18 eerste motor en dan eventueel op mijn naam de motor en kreeg overal te horen dat dit niet mag , ik kon het doen maar bij een eventueel ongeluk serieuze problemen kunnen zijn bij uitkeren , dus zelf kunt betalen , bij all risk .
Kreeg overal het zelfde antwoord .
Dus zou eerst informeren bij je verzekeraar .

Dit geldt voor de situatie waarin je zoon de regelmatige bestuurder van de motor is, dan moet de verzekering op zijn naam/profiel afgesloten worden.
Als hij incidenteel een keer op jouw motor rijdt is er niets aan de hand als ie schade maakt.
En wie gaat het bewijzen dat je zoon structureel op jouw motor rijdt ?
 
Garanties bestáán niet in het leven. Vertrouwen is de enige, en tegelijkertijd de beste garantie. Als het 'fout gaat' kun je vanuit die positie heel mooi de relatie verder zien ontwikkelen. En dat is voor mij het belangrijkste.

1. Als je het niet vertrouwt ... klaar, niet uitlenen.
2. Als je het wel vertrouwt ... ook klaar, lekker uitlenen.

Just my two cents though ... *D
 
Wat een geneuzel allemaal. Leen het uit zonder bullshit of helemaal niet. Om nou een hele schriftelijke overeenkomst op te stellen voor een paar dagen. Bespaar dan die hoofdpijn.
Als je al twijfels hebt dan vertrouw je diegene niet.
Zoals hierboven genoemd laat hem dan maar een motor huren.
:^ als je iemand niet met je fiets vertrouwd dan moet je 'm niet uitlenen. Hij kan ook via het eerder genoemde motoshare een fiets van een ander huren, heb jij er geen last van. :)
 
Wat is het financiële risico dat jij loopt? En is hij bereidt dat te dekken in het ergste geval? Dat is volgens mij alles wat je moet weten.
 
Mijn 1e gedachte was ook Motorshare.

Mijn overbuurman verhuurt op deze manier zelfs zijn Harley aan wild-vreemden.
Wat hij de huurder in rekening brengt kan hij natuurlijk zelf overeenkomen.
Maw bij die maat van jou is het gratis. Echter zijn wel de risico's afgedekt!

Bijkomend voordeel is ook, dat bij schade, motorische ellende alles duidelijk is.
Komt ook niet de vriendschap bij evt. een twistpunt in gevaar!
 
Laatst bewerkt:
Het feit dat je hier zo moeilijk over nadenkt betekend dat je het niet moet doen.

Ik heb mijn XT nog wel eens uitgeleend aan vrienden waarvan ik zeker weet dat ze fatsoenlijk rijden en fatsoenlijk met mijn spullen om gaan.

Verder leen ik een voertuig nooit uit. Komt alleen maar gezeik van als het mis gaat.
Ook precies de reden dat ik voertuigen ook nooit zomaar leen.
 
Het feit dat je hier zo moeilijk over nadenkt betekend dat je het niet moet doen.

Ik heb mijn XT nog wel eens uitgeleend aan vrienden waarvan ik zeker weet dat ze fatsoenlijk rijden en fatsoenlijk met mijn spullen om gaan.

Verder leen ik een voertuig nooit uit. Komt alleen maar gezeik van als het mis gaat.
Ook precies de reden dat ik voertuigen ook nooit zomaar leen.
Zelfs je beste vriend die altijd netjes rijdt, kan in een bocht met grind onderuit gaan!
 
Wie kwam met het idee? "

Jij? "oh je gaat een weekendje weg? Dan kun je evt wel...."
Hij? "zeg, jij hebt toch 2 motoren?"

Was mijn idee. De motor in kwestie is mijn woon/werk fiets waar ik niet teveel emotionele waarde aan hecht, en ook de geldelijke waarde is beperkt. Als de in redelijkheid voorzienbare dure risico's uit te sluiten zijn heb ik er geen probleem mee dat het ding "gebruikt" wordt.
 
Behandel je motor(en) zoals je vriendin. Zou je je vriendin aan een vriend van jou uitlenen? Het antwoord is voorspelbaar.
 
Is het een heel goede vriend, of gewoon "een vriend"? Aan de eerste zou ik een motor zonder nadenken uitlenen, aan de tweede helemaal niet.
 
Zelfs je beste vriend die altijd netjes rijdt, kan in een bocht met grind onderuit gaan!

Exact. Dat is het risico dat je neemt. Vandaag dat ik het met de XT600 wel doe, maar met de thundercat dan weer niet. Als de XT over de grond gaat zal dat niet de eerste keer zijn. De thundercat is meteen total loss.
 
Hallo Oma!

Ik heb dit topic net gelezen omdat ik in een soortgelijke situatie zit. Ik wil mijn "pekel-motor" uitlenen aan een goede vriend voor een paar maanden. Na lezen van het topic hebben we sowieso besloten dat het het beste is dat hij hem op zijn naam zet. En om de rest van de mogelijke meningsverschillen op te vangen willen we een overeenkomst schrijven en samen ondertekenen... Op dit moment heb ik als eerste poging de onderstaande tekst. Hebben er nog mensen aanvullingen of correcties ? Alvast bedankt voor het meedenken!

-----------------

Motor: Honda CBF600SA
Kenteken xxxxxx

Eigenaar: Vincent xxxxxx, xxxxxx te Sliedrecht
BSN: xxxxxx

Tijdelijke bestuurder: xxxxxx te Dordrecht
BSN:

We spreken hierbij af dat:

- xxxxxx voor onbepaalde tijd de motor in bruikleen neemt en gedurende die tijd de motor op zijn naam heeft staan, de wegenbelasting en verzekering betaald.

- Vincent de eigenaar blijft en ten alle tijden het recht houdt de motor per direct terug te eisen. Het kentekenbewijs deel III blijft bij Vincent.

- Onderhoud wordt gedaan volgens schema, en de kosten daarvan die worden gemaakt tijdens de bruikleen-periode worden verdeeld aan de hand van het percentage kilometers wat gedaan is door de bestuurders sinds voorgaand onderhoud.

( Rekenvoorbeeld: als een band na 15.000 km versleten is, en xxxxxx heeft 1.000 km van die 15.000 km gereden, betaald hij 1/15e van de kosten )

- Als de motor verloren gaat betaald xxxxxx € 1500 ( één duizend vijf honderd euro ) aan Vincent als compensatie voor het verlies van de motor.

- Als xxxxxx de motor besluit te willen overnemen betaald hij hetzelfde bedrag van € 1500 ( één duizend vijf honderd euro )

----------------
 
Als je twijfelt, niet doen. Ik leen mijn motor binnenkort uit aan mijn kameraad die hem afgelopen weekend zou lenen. Zonder twijfel en hij heeft 3 dagen ervaring in 2 jaar tijd.
 
Wat een geneuzel allemaal. Leen het uit zonder bullshit of helemaal niet. Om nou een hele schriftelijke overeenkomst op te stellen voor een paar dagen (maanden in dit geval). Bespaar dan die hoofdpijn.
Als je al twijfels hebt dan vertrouw je diegene niet.
Zoals hierboven genoemd laat hem dan maar een motor huren.

Ik ben het hier roerend mee eens. Er bekruipt mij het gevoel dat als er dit soort overeenkomsten aan te pas moeten komen er niet het vertrouwen is de motor überhaupt uit te lenen. Ik heb een goede vriend van wie ik zonder gezeur een motor kan lenen, ook voor langere tijd, en daar heb ik wel eens gebruik van gemaakt voor een aantal weken. Andersom kan hij altijd mijn motor gebruiken.
Ik ben een keer gevallen met zijn motor. Samen biertje drinken en t erover hebben, netjes de motor herstellen, en weer door, geen gezeik.
Luister naar je onderbuikgevoel. Als je het niet honderd procent vertrouwd koopt die vriend zelf maar een pekelbrik, die kosten niet de wereld. Zet je je vriendschap ook niet op het spel door zoiets lulligs. Mijn twee centen...
 
En het mooie van iets als Motoshare is dat het een 'echte' huurovereenkomst is, zodat hij op z'n beurt weer een huurmotor polis af kan sluiten voor die paar dagen. Heb ik ook gedaan de laatste paar keer dat ik een auto of motor huurde, en scheelt een hoop gedoe. (en geld, want je hoeft eigen risico niet af te kopen, en die keer dat ik daadwerkelijk schade had had ik het geld terug op m'n rekening voordat ik uberhaubt de brief binnen had dat ik het terug zou krijgen).

Voor 6 euro per dag een no-brainer vind ik.

Wellicht wel handig om even met je eigen verzekering te checken of Motoshare binnen hun voorwaarden mag.
Extra meeverzekerd: banden, ruiten, dak, bodem en interieur
Handig, dat dan ook dak en interieur van je motor zijn verzekerd. :D
 
Hallo Oma!

Ik heb dit topic net gelezen omdat ik in een soortgelijke situatie zit. Ik wil mijn "pekel-motor" uitlenen aan een goede vriend voor een paar maanden. Na lezen van het topic hebben we sowieso besloten dat het het beste is dat hij hem op zijn naam zet. En om de rest van de mogelijke meningsverschillen op te vangen willen we een overeenkomst schrijven en samen ondertekenen... Op dit moment heb ik als eerste poging de onderstaande tekst. Hebben er nog mensen aanvullingen of correcties ? Alvast bedankt voor het meedenken!

-----------------

Motor: Honda CBF600SA
Kenteken xxxxxx

Eigenaar: Vincent xxxxxx, xxxxxx te Sliedrecht
BSN: xxxxxx

Tijdelijke bestuurder: xxxxxx te Dordrecht
BSN:

We spreken hierbij af dat:

- xxxxxx voor onbepaalde tijd de motor in bruikleen neemt en gedurende die tijd de motor op zijn naam heeft staan, de wegenbelasting en verzekering betaald.

- Vincent de eigenaar blijft en ten alle tijden het recht houdt de motor per direct terug te eisen. Het kentekenbewijs deel III blijft bij Vincent.

- Onderhoud wordt gedaan volgens schema, en de kosten daarvan die worden gemaakt tijdens de bruikleen-periode worden verdeeld aan de hand van het percentage kilometers wat gedaan is door de bestuurders sinds voorgaand onderhoud.

( Rekenvoorbeeld: als een band na 15.000 km versleten is, en xxxxxx heeft 1.000 km van die 15.000 km gereden, betaald hij 1/15e van de kosten )

- Als de motor verloren gaat betaald xxxxxx € 1500 ( één duizend vijf honderd euro ) aan Vincent als compensatie voor het verlies van de motor.

- Als xxxxxx de motor besluit te willen overnemen betaald hij hetzelfde bedrag van € 1500 ( één duizend vijf honderd euro )

----------------

Motor op naam zetten dan word hij de eigenaar daarmee is het geen bruikleen ofiets dergelijks, en hoe wil je met zo'n stukje papier het feit afdekken dat je alleen doormiddel van deze overeenkomst voor te leggen bij de rechter de directe teruggave van eigendom kunt afdwingen?

Dit natuurlijk allemaal wanneer de vriendschap toch niet zo goed bleek en jullie elkaar ineens niet meer begrijpen;)

Voor onbepaalde tijd motor gebruiken en hij word op zijn naam gezet klinkt als koop toch?

Tevens hoef je dan ook niet vast teleggen dat hij wegenbelasting etc betaald want het voertuig staat op zijn naam dus hij zal wel moeten:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan