motor vakantie zwarte woud

smpowah

MF veteraan
8 okt 2012
1.395
161
gemeente oldebroek
De eerste motorvakantie zijn wij naar het eifel gebied geweest bij de moezel. Het 2e jaar naar het harsgebergte. Dit jaar hebben wij besloten naar het zwarte woud te gaan. Ik heb de hoogtekaarten bekeken en ben er achter gekomen dat wel wel aan de zuidelijke kant moeten gaan zitten omdat daar de meeste bergen zijn, dus de mooie slingerweggetjes.

De eerste 2 vakantie's zijn wij wezen kamperen maar dit jaar willen wij toch eens een huisje proberen. Wij houden wel van een biertje en een muziekje 's avonds dus iets vrijstaands zou geweldig zijn om anderen niet tot last te zijn, Eventueel met vuurplek.
Nu heb ik alleen geen idee waar ik zoiets kan zoeken. Heeft iemand een goede site / tips? En zijn er nog bezienswaardigheden of leuke dingen om te doen daar in de buurt? Tips zijn welkom. Ohja ons groepje ( 8 man ) is 24 t/m 35 jaar. Dus een postzegelmuseum o.i.d. laten we achterwege :P.
Ook Beschikken wij over een tomtom rider 40, Misschien dat er nog 1 bij komt. Dus mooie tour route's zijn ook welkom.

alvast bedankt
 
leuk om een dagje doorheen te gaan, of voor een lang weekend maar voor een hele vakantie?
Jazeker wel. Wij zijn er al vele keren geweest......

Er is niet zo heel veel te beleven qua aventuur, maar je kan er prima rijden, en het is niet te ver weg (ca. 4 uur vanaf de grens).
Ook ben je snel in de Vogezen of in de Zwitserse Alpen voor een dagtochtje.
 
Als je toch niet gaat camperen, maak dan een mooie ronde, kom je nog eens iets verder van huis. Afgelopen jaar heb ik ook lekker gereden hoor in het Zwarte Woud. Dat was op weg naar Italië. Dag 1 naar Zwarte Woud, dag 2 van Zwarte Woud binnendoor naar de Dolomieten, 2 daagjes daar gereden, en toen via Schwabische Alp en Eifel in 2 dagen terug. dat was slechts 6 dagen, mocht je langer hebben dan zou ik zeker anders gereden zijn via Oostenrijk en Zwitserland en Franse Alpen en Jura terug. Je moet alleen iets meer hotels boeken ipv slechts 1.
 
Nouja wij rijden per dag toch niet meer dan 4 uurtjes. Wij hebben ook geen toermotoren. Wel doen we allerlei uitstapjes zoals een keer naar een zwembad / rodelbaan / circuit in de buurt / grotten / stuwdam / hoogste bergen in de buurt / mijnwerkersmuseum / kasteel enzovoort. Maar net wat er in de buurt is en wat ons leuk lijkt. Als wij een leuk vrijstaand huisje hebben vermaken wij ons daar ook prima. Bbq biertje pokersetje, je weet wel hoe dat gaat.
Wij gaan 10 dagen weg. Vanuit 1 punt wil prima, Wij rijden zo een kant op wat een leuk lijkt of ons word aangeraden of er leuk uitziet op de kaart :P. En als er in de buurt een mooi rustig slingerweggetje is, is het juist mooi die vaker te rijden. Op een gegeven moment leer je hem kennen.
 
Als je een week vakantie maakt van het Zwarte Woud, zou ik toch ook eerder voor een degelijke door reis gaan.
Zelf vind ik het Zwarte woud minder geschikt om op 1 locatie te blijven. Het leuke wegen netwerk beperkt zich nogal en vooral zeer lang & small.
Zelf ben ik ook meer pro om meer variatie van wegen te doen, zodat je leert onbekend terrein sportiever te pakken, ipv hetzelfde wegje op en neer te doen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

't concept dat we zelf steeds doen kwa reizen, is geen km snelweg, en kronkelwegen van de eerste km tot de laatste.
Vanuit Nederland is dat wat moeilijker maar toch ... eens je in de Eifel bent, pak je best je tijd om proper tot ginder te rijden in de tussenliggende streken.
Eifel --> Moesel --> Hunsruck (ook zeer grave weggetjes) --> Pfalzerwald
Dan een klein stukje recht om de Rijn over te geraken met de grens van Frankrijk (veerboot aan te raden), en je zit meteen aan Baden Baden.

Afhankelijk van je periode, goed rekening houden met de wolkenhoogte. Ik had droog en half bewolkt weer tijdens mijn trip ... maar wolken op 700 meter en de hele route ging door de hoge stukken, dus hele dag in de mist en nat.
Probeer ook rond de verstedelijkte gebieden te gaan in't Zwarte Woud, dat zijn nogal flow brekers, zit je rap 30 minuten aan 50 te bollen. (rond Freiburg bv, rap na te gaan met sateliet view op Google Maps)

Bochten genoeg in't zwarte woud, maar minder verbonden als in de Eifel & Harz.

Terug kan je bv via de Swabische Alp --> Oderwald --> Taunus --> Westerwald --> Eifel.
Voor hairpin training eventuëel de korte strook aan de andere kant van de Rijn behouden. Tussen Bingen & Koblenz is dat dik hairpin feest.
Je kan ook de Eifel skippen en rond Wuppertal de snelweg naar huis nemen, ipv voor Bonn de Rijn over te gaan en nog wat te eifelen.

Met maar 4 rijuren per dag (nogal weinig IMO) doe je daar makkelijk 2 weken over zonder je te vervelen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook geen tourmotor, maar maak ook gewoon vakanties met 5000 km in 10 dagen.
het is maar waar je je op in stelt.
Voor een hele vakantie zou ik het ook wat verder zoeken dan schwarzwald alleen. Helemaal onderaan kan je natuurlijk makkelijk even zwitserland in en kan je ook nog aardig het schwarzwald door.
Het mag onderaan dan wel het hoogste gebergte hebben, het noordelijke deel is altijd nog hoger dan de Eifel.

1 tip is in ieder geval de schwarzwalderhochstrasse (B500) mooie uitzichten daar.
verder kan je er inderdaad rodelen, en heb je nog dat europapark in de buurt van Freiburg. toffe achtbanen daar :)
Je kan natuurlijk opzoek gaan naar MTB-verhuur en MTB-routes. Daar is het er ook prima geschikt voor. Rodelbahn kan je er ook wel vinden. Een beetje googlen en je komt een heel eind.
 
Ik heb de hoogtekaarten bekeken en ben er achter gekomen dat wel wel aan de zuidelijke kant moeten gaan zitten omdat daar de meeste bergen zijn, dus de mooie slingerweggetjes.

Dat is een frequente foute redenering.
Meeste bergen betekend niet meeste slingerweggetjes, en zeker niet de leukste.

In het Zuiden van het Zwarte Woud is het gebergte wel breder en anders, waardoor je rapper in lusjes kan werken.

Mijn eigen (toch wel uitgebreide) ervaring bevestigd dat je juist de meest kronkelige wegen in de laaggebergtes vind, en niet in de hooggebergtes.
In de Eifel, Taunus, Westerwald etc ... kan je, mist veel K baantjes (de kleine) een pak meer bochten per km in je route steken dan in het Zwarte Woud. De zichten zijn enkel minder impressionant.

't zelfde geld voor Pyreneën vs onder de Pyreneën (veel meer bochten onder Berga) etc ...
En zeker als je nog onervaren bent, is een laaggebergte aan te raden. Veel minder hoogteverschil voor meer bochten, minder zwaar voor de remmen, met minder gevaar.
En als je er langer over doet dan verwacht, kan je veel makkelijker er een snellere baan bijpakken (L of B baan) om toch nog zonder stress op je bestemming te geraken. In hooggebergtes heb je die keuze meestal niet, en kan het weer het een pak moeilijker maken om je geplande bestemming op tijd te bereiken.

Edit: bochten vinden in het Zwarte Woud is makkelijk, omdat het bijna allemaal L banen zijn (komen snel boven op de kaarten van Google Maps), de beste bochten vinden in de Eifel en de andere laaggebergtes is een pak moeilijker met Google Maps, aangezien dat de K wegen zijn (kleinere wegen). Die spot je veel makkelijker op Basecamp (maar je zit met een TomTom en niet met een Garmin).
 
Laatst bewerkt:
pfoew wat een boel info, bedankt. Tssja wij zijn nou eenmaal met een best cluppie en de meesten hebben het wel gezien na een paar uurtjes rijden. De heenreis willen wij in 1 dag doen, Dit geld ook voor de terugreis. Dan pakken we zoveel mogelijk snelweg omdat de reis dan al lang genoeg duurt. Eenmaal op locatie moet je ook nog de boel inrichten en boodschappen bier halen enz. :P.
Ik zelf heb een ktm 640 lc4 dus moet je voorstellen hoe je jou dan voelt na zo'n reis XD. Wij hebben zelfs nog getwijfeld om een aanhanger te huren en daar de motors op te gooien. Maarja dat gaat wsl niet door. Dus ik ga even bezig met een windscherm en een overzet zadel van schuimrubber voor alleen de heen en terugreis. Vorig jaar naar de harz was al verschrikkelijk :+
Voor de rest wil ik niet te veel gaan plannen. Als de rest er geen zin in heeft is dit dood zonde van de tijd die ik erin heb gestoken, ik moet alles al alleen regelen terwijl ik de jongste ben :') de meesten die mee gaan kunnen amper met een pc overweg _O- .
Een uitstapje de grens over zou idd een mogelijkheid zijn, daar zat ik zelf ook al aan te denken.
En wat betreft de mooie wegen die vinden we zeker wel met de geniale functie op de tomtom rider waarbij je zelf een route kunt maken en de gewenste hoeveelheid bochten en hoogteverschillen in de route kunt aangeven.
MTBen word hem niet daar is de rest te lui voor _O- maar idd ik heb altijd bezienswaardigheden en een zwembad en wat supermarkten enzo altijd van te voren op google opgezocht.
Zelf heb ik een garmin zumo 210 met de kaarten van 2012. Dit is volgens mij het eerste model van de zumo. Ik ben weleens bezig geweest met routes erin zetten en rijden, dit zeker wel 10 keer gedaan met een groep. Maar ik heb me nog nooit zo geërgerd aan dat ding als toen. Routes klopten nooit, veel omkeren terwijl ik zeker de goede weg had, vlaggetjes onderweg die die niet wou op pakken, het startpunt van de route niet op willen pakken. Ik gebruik hem alleen nog om van A naar B te komen en voor de rest is dat ding nergens goed voor. En basecamp 1 x geprobeerd een tijd geleden maar dat is ook echt om te janken :X
Daarom ben ik zo blij met de route maak functie op de tomtom rider, En zit er zelf ook nog aan te denken om er 1 aan te schaffen. Een nieuwe motornavigatie van garmin is toch niet te betalen.

bergen%20-%20kopie_zpsy9pbzjyw.jpg


harz%202015_zpsc7gpf9uw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Garmin is met gemak te betalen, kan niet in andermans portemonnee kijken, maar als je een hobby als motorrijden kunt betalen en je gaat dan over zulke dingen zeggen dat het niet te betalen is...
Op MP staan regelmatig goede tweedehands garmins. pas voor 200 euro nog een zo goed als nieuwe Zumo 350 gescoord (die had ik eerst ook een maar was door een crash kaduuk gegaan).
En ja als een route niet klopt heeft dat waarschijnlijk ook met je eigen instellingen te maken. Zowel met mijn 550 als 350's heb ik nooit problemengehad. hooguit dat ik per ongeluk een keer een zandpad naast de weg had aangeklikt ipv de weg zelf.
 
Duidelijk... mapsource en basecamp was een half uurtje prullen eer ik het snapte en er goede routes mee kon maken. Optie kronkelroutes heeft voor mij geen nut aangezien ik alles zelf wil maken. Ik leg mijn routes langs mooie punten en neem daar de bezienswaardigheden in op die ik wil zien, beetje voorpret voor mijn vakanties dus. Ieder z'n ding... en tomtom heb ik nooit een goed gevoel over gehad. maar dat is mijn persoonlijke mening.
 
Duidelijk... mapsource en basecamp was een half uurtje prullen eer ik het snapte en er goede routes mee kon maken. Optie kronkelroutes heeft voor mij geen nut aangezien ik alles zelf wil maken. Ik leg mijn routes langs mooie punten en neem daar de bezienswaardigheden in op die ik wil zien, beetje voorpret voor mijn vakanties dus. Ieder z'n ding... en tomtom heb ik nooit een goed gevoel over gehad. maar dat is mijn persoonlijke mening.

Tomtom zijn kronkerroutes werken wel degelijk.
Maar enkel in niet bochten gebied, eens je de Eifel ingaat, wordt die functie waardeloos.

En dat geld ook voor de onroute kaarten. De groene wegen in bochtengebied zijn alles behalve de mooiste / beste.
In het platte Vlaanderen zijn deze kaarten dan wel weer zeer goed.
 
Agja dan scheur je toch zo een kant op die je leuk lijkt, in bochtige berg gebieden is het vaak overal wel mooi. En er is altijd wel ergens een vvv / aanspreekpunt waar je kunt vragen naar haarspeldbochten o.i.d.
Maar ik moet dus nog even een goeie ( wellicht Duitse ) site weten om vakantie huisjes te zoeken. Anders ga ik wel wat Duits googlen kijken hoever ik dan kom.
 
intussen zelf ook de nieuwe tomtom rider aangeschaft *O* en het vakantiehuisje is ook al geboekt. die staat in bad wildbad, bovenin het zwarte woud.
 
Als je routes nodig hebt voor in het Zwarte Woud, pm dan gerust. Ik heb er at, alleen wel voor de Garmin en rondom Freiburg. Leuke stadje om een dagje naar toe te gaan (met de trein :) ) Meestal kan je gratie gebruik maken van het OV als toerist, vraag aan de verhuurder. Ga je een dagje in Zwitserland rijden, let dan goed op je snelheid, want de boetes aldaar kosten veel geld, daar is Nl een lieverdje bij vergeleken. Ik ga om die reden niet meer naar Zwitserland want ik hou er niet van om de hele dag met een oog op de snelheidsmeter te kijken. Wij rijden een paar uur snelweg op weg daarnaar toe en gaan dan verder binnendoor. De Schwarzwaleder Hogstrasse is de moetie waard. We doen het dan wel in twee dagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan