Motor valt plotseling uit op snelweg :?:?

tinus66

xvs 650 bobberstyle
9 okt 2018
84
123
Rotterdam eo
Hallo,

Ik heb een probleem met mn motor. (XVS 650 bouwjaar 1998)

Zaterdag wezen rijden van Rotterdam naar Maastricht. Op de heenweg lekker gereden en genoten.

Op de terugweg van Maastricht thv van Tilburg (na zo’n 160 km te hebben gereden) viel de motor plotseling uit.🤔
Op de vluchtstrook gecontroleerd of er nog benzine is zat en dat was gelukkig het geval.
Nadat ik het contact uit had gezet en een paar keer proberen om te starten, startte de motor gelukkig weer.

Ik weet dat het overal en nergens aan kan liggen, maar stel toch de vraag..

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe zo’n plotselinge situatie kan ontstaan of wat ik zou kunnen checken op mn motor?

Alvast bedankt voor jullie reactie
 
Ik zou eerst nog een keer de situatie proberen te reproduceren, wanneer je met hoge snelheid een tijdje op de snelweg hebt gereden kan het met warmte, brandstoftoevoer te maken hebben maar ook een simpel kabelbreukje kan ervoor zorgen dat een motor uit valt.

Wanneer je de situatie kunt reproduceren en de motor valt weer uit, dan is de kans op bijvoorbeeld een kabelbreuk wel erg klein (zeker als je gewoon rechtuit op een snelweg aan het rijden was).
 
Ik zou eerst nog een keer de situatie proberen te reproduceren, wanneer je met hoge snelheid een tijdje op de snelweg hebt gereden kan het met warmte, brandstoftoevoer te maken hebben maar ook een simpel kabelbreukje kan ervoor zorgen dat een motor uit valt.

Wanneer je de situatie kunt reproduceren en de motor valt weer uit, dan is de kans op bijvoorbeeld een kabelbreuk wel erg klein (zeker als je gewoon rechtuit op een snelweg aan het rijden was).

Bedankt voor je reactie,👍

Ik zal, wanneer de weersomstandigheden weer zodanig zijn, nog een lange afstand rijden. kijken of het met de warmte van de motor te maken heeft.( ik hoop het, want dan weet ik dat ik om zo om het uur / anderhalf uur effe een koffiepauze moet inlassen).
of is hier nog iets aan te doen qua koeling.(geen waterkoeling plaatsen)

Vwb de brandstoftoevoer? wat kan ik controleren buiten mn benzinekraan, benzineslang en brandstoffilter ?

Een kabelbreuk zal het dan wel niet zijn, want het was inderdaad op een recht stuk snelweg. (ik zal even checken of ik op het oog wat raars zie bij de kabels)
 
Als het een verbouwde motor is kan het natuurlijk echt van alles zijn. Niet- originele onderdelen kunnen de geest geven (bijvoorbeeld contactslot), verkeerd afgestelde carburatie, slechte massa, slechte bedrading, dampbellen in de brandstoftoevoer, ongunstig gelegde brandstofleidingen enz.
 
Als het een verbouwde motor is kan het natuurlijk echt van alles zijn. Niet- originele onderdelen kunnen de geest geven (bijvoorbeeld contactslot), verkeerd afgestelde carburatie, slechte massa, slechte bedrading, dampbellen in de brandstoftoevoer, ongunstig gelegde brandstofleidingen enz.
Bedankt voor je reactie 👍
Het is wel een verbouwde motor maar motorisch oid is er niets aan gewijzigd.
Maar ik zal de punten die je noemt zeker even checken!
 
Is de tank er recent afgeweest?
Kan inderdaad van alles zijn, maar als het alleen op hogere snelheid is zou het ook nog kunnen dat je tank vacuum trekt.
 
Is de tank er recent afgeweest?
Kan inderdaad van alles zijn, maar als het alleen op hogere snelheid is zou het ook nog kunnen dat je tank vacuum trekt.
De tank is er niet afgeweest, ik zal die optie van "vacuum" in de gaten houden. Had wel getankt en na 160km viel hij spontaan uit. zou kunnen dat de benzinedop er "gedraaid" op heeft gezeten. Bij de controle van de benzine heb ik hem natuurlijk losgedraaid en had hij waarschijnlijk weer "lucht" gekregen.
Thnx, ook weer een puntje wat ik in de gaten kan houden 👍
 
Dan zou ik uitgaan van een elec probleem.
Dat kan je losse accupool, contactslot, dodemansknop, schakelaar van je zij-standaard of ergens een (bijna) draadbreuk zijn.
 
Je gebruikt ( denk ik ) je dodemansknop nooit.
Spuit hier 'ns een beetje contact-spray in en haal 'm een stuk of 20 keer over , zodat de inwendige contacten schoon worden.
( Ik heb dit zelf een keer meegemaakt en stond in eerste instantie voor een raadsel totdat ik dit ontdekte )
 
Ik heb een XVS 1100 gehad van 99.
1x meegemaakt precies zoals jij beschrijft ineens niets meer toen ik de bocht indraaide.
Langs de weg zo 1 2 3 niks gevonden, starte terug normaal hierna. Raar..

Thuisgekomen bleek dat de accupool los was gekomen, viel me op dat de batterij nogal veel speling had in zijn 'vak'.
Kon gemakkelijk een paar cm heen en weer schuiven, uiteindelijk een paar zip-ties aan elkaar gemaakt en zo een band gemaakt op rond de batterij en het vak te spannen. Kon niet meer bewegen.
Raar probleem maar uiteindelijk hierna niets meer gehad, wel nog kapotte regulator maar dat heeft hier niets mee te maken.

Misschien dat de batterij bij de 650 ook was los in zen vak zit, kan je ieder geval weer iets checken :Y
 
Ik heb een XVS 1100 gehad van 99.
1x meegemaakt precies zoals jij beschrijft ineens niets meer toen ik de bocht indraaide.
Langs de weg zo 1 2 3 niks gevonden, starte terug normaal hierna. Raar..

Thuisgekomen bleek dat de accupool los was gekomen, viel me op dat de batterij nogal veel speling had in zijn 'vak'.
Kon gemakkelijk een paar cm heen en weer schuiven, uiteindelijk een paar zip-ties aan elkaar gemaakt en zo een band gemaakt op rond de batterij en het vak te spannen. Kon niet meer bewegen.
Raar probleem maar uiteindelijk hierna niets meer gehad, wel nog kapotte regulator maar dat heeft hier niets mee te maken.

Misschien dat de batterij bij de 650 ook was los in zen vak zit, kan je ieder geval weer iets checken :Y
Top, bedankt voor je reactie. 👍🏽Morgen gelijk checken
 
Terug
Bovenaan Onderaan