Motor valt stil/terug bij loslaten koppeling!

MOTODAN

MF'er
30 mei 2020
30
3
Ik ben met mijn VN800 Kawasaki uit 1997 bezig geweest met de zekeringen en kabels die sluiting maakte.
De kabels uit elkaar getrokken, opnieuw getaped, zekering in de start relais was doorgebrand dus deze vervangen,
alle andere zekeringen zijn in orde.

Motor deed het weer, starte normaal, wilde ik wegrijden en bij koppeling volledig los, geeft hij geen gas, hij valt niet uit, maar hij geeft geen gas dus rolt uit, koppeling een beetje in, en dan kan ik wél rijden.
In meerdere versnellingen geprobeerd, overal hetzelfde.

Wat heb ik hier over het hoofd gezien, wellicht bij de vorige reparatie?
 
Wie geeft er geen gas, de bestuurder? Dat ben jij toch? Volgens mij bedoel je te zeggen dat de koppeling alleen aangrijpt als je de hendel niet helemaal loslaat, maar dat is maar een vermoeden.
Lees je eigen post nog eens hardop alsof iemand anders het aan jou voorleest.....
 
Het lijkt erop dat er iets niet goed gaat zodra de koppeling volledig 'los' is. Dan denk ik als eerste aan een microswitch in de koppeling... of het kabeltje daarvan, of de connectie aan de andere kant van dat kabeltje.

...maar ik moet wel toegeven, meteen mensen debiel noemen is meestal niet veel uitnodiging voor een eerlijk, objectief antwoord. Men begreep je omschrijving niet, daar kan ik ook in komen, dus vraagt om opheldering. Allemaal best begrijpelijk. Hetzelfde herhalen is niet handig, want dat maakt het niet beter. Anders omschrijven, andere woordkeuze, misschien iets langer, dat zou kunnen helpen.

Jij bent degene die de vraag stelt, de rest moet aan de hand van jouw informatie een antwoord zien te formuleren, dan lijkt het me het best als je zo veel mogelijk informatie deelt op een heldere manier. Da's alles.
 
Is een vulcan toch?
Mijn zoon heeft ook zoiets met zijn vulcan gehad.
Was oxidatie in diverse stekkers in de kabelboom en de zekeringhouder.
En het schakelaartje bij de koppeling hendel is ook een verdachte.
 
starte normaal, wilde ik wegrijden en bij koppeling volledig los, geeft hij geen gas, hij valt niet uit, maar hij geeft geen gas dus rolt uit, koppeling een beetje in, en dan kan ik wél rijden.
In meerdere versnellingen geprobeerd, overal hetzelfde.

Wat heb ik hier over het hoofd gezien

Dat je vergeten bent je gashendel open te draaien en gas te geven?

Bij koppeling los valt motor niet (meteen?) uit, maar omdat ie niet genoeg kracht heeft om over "dood punt" heen te gaan rol je een beetje vooruit en valt ie uit.
Als je koppeling een beetje in houd dan vertrek je op slippende koppeling...
Doe het zelfde in je auto eens... koppeling in 1x los zonder gas geven, dan rol je ook een héééél klein beetje vooruit en valt je motor uit....
Laat je je koppeling opkomen maar hou je 'm 'n beetje in dan kan je wel vooruit rollen....

Is iedereen hier debiel ofzo? Als je het antwoord niet weet, hou je domme opmerking dan gewoon lekker voor je

Nee maar om iedereen maar debiel te noemen is niet erg slim van je... even als dat je vergeet gas te geven om weg te rijden... 't is geen diesel....
Als ie dat voorheen wel kon dan stond ie mogelijk wat "rijker" afgesteld... of je koppeling slipte altijd al een beetje en is ie nu goed afgesteld....
 
Ik denk dat er een fout zit in je standaard schakelaar. Die zit in het veiligheidscircuit. Als je ontkoppelt in een versnelling en je veiligheidssysteem "denkt" dat je standaard nog uit staat sluit je relaisunit het hele zaakje, en dus ook je ontsteking uit. het controleren waard in deze situatie.
 
Dank voor de super behulpzame berichten! Ik was bang dat ik alleen maar enorm bijdehante berichten ging krijgen. Uiteraard geef ik geleidelijk gas terwijl ik de koppeling los laat.. maar hij lijkt niet in een versnelling te gaan (het mag duidelijk zijn dat ik een motor leek ben). Een paar dagen geleden was de 30 zekering in de (start)relais doorgebrand door kabeltjes die aan elkaar gesmolten zaten. Toen heb ik de kabeltjes van elkaar afgetrokken en afzonderlijk getaped, vervolgens weer netjes bij elkaar getaped, zekering in relais bleef heel, maar wellicht hier toch een fout oid in?

waar moet ik dit zoeken, inderdaad las ik op het internet ook wat over de standaardsensor, wanneer deze uitgeklapt is of denkt dat hij nog uitgeklapt is, dat dit hetzelfde gevolg heeft als wat ik ervaar.
 
Foto’s van de aan elkaar gesmolten kabels en later weer bij elkaar, wellicht herkent iemand deze aansluiting en waar deze voor dienen?
 

Bijlagen

  • 6F2A5567-D548-4987-8537-074C68F7F55F.jpeg
    6F2A5567-D548-4987-8537-074C68F7F55F.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 22
  • C3A0AF08-1987-4A05-98A7-B1241006B400.jpeg
    C3A0AF08-1987-4A05-98A7-B1241006B400.jpeg
    1 MB · Weergaven: 23
  • 8F9FBBC5-C4D6-4ECF-9C85-9CEABAE90791.jpeg
    8F9FBBC5-C4D6-4ECF-9C85-9CEABAE90791.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 20
Is iedereen hier debiel ofzo? Als je het antwoord niet weet, hou je domme opmerking dan gewoon lekker voor je

@MOTODAN geen idee wat jou normale sociale omgeving is, maar dit soort opmerkingen zijn niet gepast op M-F.

Bij deze een waarschuwing, nogmaals zo'n onbehoorlijke manier van reageren en je account word afgesloten.





Hoe dan ook.... die draden zijn 'gesmolten', aannemelijk is er dus iets verkeerd zit in de bedrading, het word nl niet zomaar zo heet.
Jouw "oplossing" is dan gewoon meer plastic er om heen te wikkelen ?
Je snap dat het geen oplossing is en je het probleem zo eerder groter maakt als kleiner ?
De oplossing begint als je WEET wat het oorspronkelijke probleem is.
Jij weet niet wat het probleem is geweest, je hebt geen idee wat voor kabels gesmolten zijn en wat hun functie is. Je wikkelt er gewoon tape omheen en denkt daarmee een probleem op te lossen.
Zoek eerst waarom die bedrading eraan gegaan is en verhelp dat. Daarna je bedrading fatsoenlijk repareren.



Daarna je gaskabel weer vastzetten en weer lekker rijden.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de super behulpzame berichten! Ik was bang dat ik alleen maar enorm bijdehante berichten ging krijgen. Uiteraard geef ik geleidelijk gas terwijl ik de koppeling los laat.. maar hij lijkt niet in een versnelling te gaan (het mag duidelijk zijn dat ik een motor leek ben). Een paar dagen geleden was de 30 zekering in de (start)relais doorgebrand door kabeltjes die aan elkaar gesmolten zaten. Toen heb ik de kabeltjes van elkaar afgetrokken en afzonderlijk getaped, vervolgens weer netjes bij elkaar getaped, zekering in relais bleef heel, maar wellicht hier toch een fout oid in?

waar moet ik dit zoeken, inderdaad las ik op het internet ook wat over de standaardsensor, wanneer deze uitgeklapt is of denkt dat hij nog uitgeklapt is, dat dit hetzelfde gevolg heeft als wat ik ervaar.


Maar wat gebeurt er nou precies?

Blijft het motorblok draaien maar komt de motor niet vooruit?

Of slaat het motorblok af op het moment dat je de koppeling op laat komen?

Verder zullen die gesmolten draden inderdaad een oorzaak hebben, los dat eerst op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan