Motor valt stil/terug bij loslaten koppeling!

MOTODAN

MF'er
30 mei 2020
30
3
Ik ben met mijn VN800 Kawasaki uit 1997 bezig geweest met de zekeringen en kabels die sluiting maakte.
De kabels uit elkaar getrokken, opnieuw getaped, zekering in de start relais was doorgebrand dus deze vervangen,
alle andere zekeringen zijn in orde.

Motor deed het weer, starte normaal, wilde ik wegrijden en bij koppeling volledig los, geeft hij geen gas, hij valt niet uit, maar hij geeft geen gas dus rolt uit, koppeling een beetje in, en dan kan ik wél rijden.
In meerdere versnellingen geprobeerd, overal hetzelfde.

Wat heb ik hier over het hoofd gezien, wellicht bij de vorige reparatie?
 
@MOTODAN

Dat is in ieder geval niet goed.
Als je dat pennetje even met een plakbandje ingedrukt houdt.
Rijd de motor dan wel?

Niet vergeten je zijstandaard in te klappen, want daar is normaal die schakelaar voor. ;)
 
Mijn voorstel was om te starten bij de koppeling. Uiteraard een monteur in een werkplaats niet, dan wil je meteen naar de bron.

Schakelaar bij stuur even los is minder technisch dan schakelaar bij jiffy doormeten of bypassen.

Ik begrijp het.
Maar ik denk niet dat die schakelaar de oorzaak is.
Want de motor slaat namelijk af op het moment dat je de koppeling op laat komen, dat betekent dat de koppeling schakelaar zijn werk doet.

Ik denk dat het moment dat de koppeling aangrijpt, en het moment dat de schakelaar bedient wordt, heel dicht bij elkaar liggen, vandaar het vreemde verhaal van de ts.
 
Deze trek ik net onder mijn tank vandaan, dat is de zijstandaard schakelaar ... zat los, of hij ooit vast zat.. daar ga ik nu achterkomen, ik haal even m’n dashboard eruit .. dan kan ik eronder kijken.. kabeltje bij koppeling eruit gehad, dan valt hij idd uit bij het loslaten van de koppeling
 

Bijlagen

  • 5EDEBC98-512E-4381-B0F1-8CEB2AF852A7.jpeg
    5EDEBC98-512E-4381-B0F1-8CEB2AF852A7.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 12
Deze trek ik net onder mijn tank vandaan, dat is de zijstandaard schakelaar ... zat los, of hij ooit vast zat.. daar ga ik nu achterkomen, ik haal even m’n dashboard eruit .. dan kan ik eronder kijken.. kabeltje bij koppeling eruit gehad, dan valt hij idd uit bij het loslaten van de koppeling


Nu snap ik het niet meer. :+

Probeer, als je een storing zoekt, 1 ding tegelijk te doen. Dus niet tegelijk bij je koppeling en je standaard gaan prutsen.
Eerst het ene uitsluiten, en dan pas naar het volgende gaan.
 
Nu snap ik het niet meer. :+

Probeer, als je een storing zoekt, 1 ding tegelijk te doen. Dus niet tegelijk bij je koppeling en je standaard gaan prutsen.
Eerst het ene uitsluiten, en dan pas naar het volgende gaan.
- Als eerst heb ik het kabeltje bij mijn koppeling eruit gehaald.. stukje gereden.. valt de motor helemaal uit bij loslaten koppeling (incl beetje gas uiteraard)
- kabeltje terug erin gedaan.. verder gaan kijken, gezien dat het pinnetje het zijstandaard niet raakt.. + dat het kabeltje van de zijstandaard die onder mijn tank verdwijnt, niet aangesloten zit! Wellicht was dit al wel zo.. dat weet ik nu niet..
- volgende stap.. pinnetje proberen ingedrukt te houden ? Heeft geen nut als het kabeltje nergens aangesloten zit denk ik?
 
- Als eerst heb ik het kabeltje bij mijn koppeling eruit gehaald.. stukje gereden.. valt de motor helemaal uit bij loslaten koppeling (incl beetje gas uiteraard)
- kabeltje terug erin gedaan.. verder gaan kijken, gezien dat het pinnetje het zijstandaard niet raakt.. + dat het kabeltje van de zijstandaard die onder mijn tank verdwijnt, niet aangesloten zit! Wellicht was dit al wel zo.. dat weet ik nu niet..
- volgende stap.. pinnetje proberen ingedrukt te houden ? Heeft geen nut als het kabeltje nergens aangesloten zit denk ik?

Nee klopt, je moet nu eerst het kabeltje weer aansluiten.

En dan eerst proberen zonder dat pinnetje in te drukken, rijd de motor dan nog niet, probeer je het met het pinnetje ingedrukt.
 
OORZAAK GEVONDEN!
Oké, ik heb tijdens een vorige reparatie deze heel even los gehad en terug gestopt.. blijkbaar niet goed.. deze is dus doorgelust, stekkertje heeft niet aangesloten gezeten, en hij rijd weer!!
 

Bijlagen

  • B4B5BC83-9F69-437C-82A8-F658F07D83BF.jpeg
    B4B5BC83-9F69-437C-82A8-F658F07D83BF.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 16
OORZAAK GEVONDEN!
Oké, ik heb tijdens een vorige reparatie deze heel even los gehad en terug gestopt.. blijkbaar niet goed.. deze is dus doorgelust, stekkertje heeft niet aangesloten gezeten, en hij rijd weer!!

voor de duidelijkheid, dit is dus hoogstwaarschijnlijk de zijstandaard schakelaar draad..
 
Ik begrijp het.
Maar ik denk niet dat die schakelaar de oorzaak is.
Want de motor slaat namelijk af op het moment dat je de koppeling op laat komen, dat betekent dat de koppeling schakelaar zijn werk doet.

Ik denk dat het moment dat de koppeling aangrijpt, en het moment dat de schakelaar bedient wordt, heel dicht bij elkaar liggen, vandaar het vreemde verhaal van de ts.
Na drie keer oefenen weet je wel ongeveer waar die afslaat. Dus dan kun je precies tot dat punt komen en (met slippende koppeling) prima van je plek komen.

Het schakelaartje bij de koppeling is inderdaad niet stuk als deze inderdaad de motor laat afslaan. Maar gezien hoe de rest is aangesloten kun je met een beetje opdekop redeneren de schakelaar prima als oorzaak zien. :X
 
OORZAAK GEVONDEN!
Oké, ik heb tijdens een vorige reparatie deze heel even los gehad en terug gestopt.. blijkbaar niet goed.. deze is dus doorgelust, stekkertje heeft niet aangesloten gezeten, en hij rijd weer!!
Ook dat ziet er brak uit. Het is zo wachten tot het binnenkort weer problematisch is.

Maar de vorige eigenaar wist dus blijkbaar ook van het probleem met de schakelaar van het zijstandaard. :o
 
Dat denk ik ook, als je het nou goed wil doen sluit je die schakelaar weer netjes aan, en zorg je dat deze weer door de standaard ingedrukt wordt.

Maar mooi dat het opgelost is, goed gedaan. :t

klopt, zal ik in de toekomst ook wel doen, vind de motor te schuin staan ook, dus wil er graag een andere zijstandaard onder, verhelp ik gelijk dat probleem! Ben blij dat ik weer kan rijden met dit weer 👍🏻Bedankt voor de hulp guys en geniet van dit weer!
 
Zat dus, ondanks de wat verwarde informatie toch op het goede spoor. Maar het probleem zat niet BIJ de schakelaar, maar ergens halverwege. Moeilijk zoeken daar. Maar gebruik eens een universeel meter, maakt je stroom "zichtbaar".
Zo’n meter aanschaffen kan inderdaad geen kwaad, heb hem nu al vaak zat nodig gehad... en ik heb zo’n ding dus nog niet!
 
Die zijstandaard zal wel niet de originele zijn. Hij zit nogal ruim bij de bevestiging en bedient dat pinnetje niet. In dit geval kun je volgens mij wegrijden met uitgeklapte standaard. Dat probleempje is door iemand op een beunmanier verholpen.

Als ik de foto's zo zie kan een complete controle van je motor geen kwaad.
 
Er zijn nu dus mensen die denken er zeker van te zijn dat eoa raar zelfgemaakt doorlus-kabeltje, waarvan je niet kunt zien wat hij doorlust, de oorzaak en de oplossing is van het probleem aan deze motor ?

HOE DAN ???

Ik lees een topic waar iemand een elektrisch probleem heeft, dusdanig dat z'n kabels aan elkaar plakken en zekeringen doorslaan.
Om eoa reden loopt t ding ook nog eens niet als je de koppeling loslaat.

Oplossing: gesmolten draden gewoon veel tape omheen draaien en nieuwe zekering plaatsen, wat maakt t uit dat er helemaal niet gekeken is naar waarom die zooi doorfikt.

Als deze motor nu weer loopt, dan is dat met erg veel geluk, niet omdat er zo lekker deskundig aan gesleuteld is |(
 
Daar zit inderdaad een klepje overheen! nee dat grijze blokje met die moeren er doorheen achter de kabel (verder irrelevant).
Maar ik heb de eerste keer überhaupt de zekeringen lopen zoeken, toen ben ik daar met die kabels ook bezig geweest en ik denk dat ze mede
daardoor wat zijn bewogen en sluiting zijn gaan maken. Zekering van het lichtcircuit was de aanleiding van de eerste reparatie, deze was toen doorgebrand!
Na dit verholpen te hebben kon ik weer rijden
.
Volgende dag wilde ik de motor starten, deed niks meer! na lang zoeken bleek dus de zekering in de relais door te zijn en trof ik die kabel breuk aan na het vervangen van de zekering en de motor weer startte, ik zag hier een klein beetje rook vandaan komen. Deze heb ik dus ruim opnieuw getaped en werd daarna rondom de gerepareerde plek niet meer warm. Ik dacht YES rijden!! NOT...

Dit dus.

Je schrijft:"Na het verholpen te hebben..... "

Bedoel je dat je de oorzaak van het doorbranden hebt gezocht, gevonden en verholpen ?

Of heb je er gewoon meer tape omheen gedraaid en hoop je dat t nu weer een weekje goed gaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan