Motor valt uit bij laag toerental

Topshell

Rookie
29 jan 2020
10
1
Hallo motorliefhebbers,

Heb van de maand een Honda CB250 gekocht uit '92 als sleutelmotor. Een aantal dingen zijn mij opgevallen tijdens het rijden en misschien dat dit iemand hier bekend klinkt in de oren.

  • De motor slaat haast niet aan bij een koude start en valt anderzijds eigenlijk direct weer uit. Alleen door de choke te gebruiken gaat deze aan.
  • Bij een laag toerental kan de motor zomaar afslaan. Denk aan tot stilstand komen voor een stoplicht of als ik de motor een tijdje stationair laat draaien.
  • Tijdens het rijden klimt de motor maar moeilijk, ongeacht hoe ver ik de gaskraan opendraai. Ook stottert de motor soms tijdens het rijden.
Ik zit er nu aan te denken om de carburateur na te laten kijken, maar ik weet niet dit de oorzaak kan zijn van alle genoemde problemen. Ik hoor graag van jullie!
 
Je wil sleutelen en en vervolgens alles laten doen?
Kijk eerst eens of de stationairsproeier- en de rest- niet vuil/verstopt is/zijn..

Nou niet alles. Ik wil het best zelf doen, maar ik heb volgens mij niet de middelen om de carburateur te reinigen. Ik ben overigens meer uiterlijke dingen van plan met de motor, maar daarvoor wil ik eerst de technische gebreken verhelpen. Ik doe dat graag lerende wijs, maar ik begin hier met 0 ervaring.
 
Huh, je koopt een sleutel motor en bij het eerste gebrek wil je hem wegbrengen? 🤔

Maar goed, ik zou eens met lopende motor een beetje remmenreiniger (of iets anders brandbaars) in de buurt van je inlaatrubbers spuiten, als je toerental daarop reageert, zijn je rubbers lek en zuigt hij valse lucht aan.

Hoi, ik heb geen idee hoe dit er uit ziet in de praktijk en wat voor werking ervoor zorgt dat het toerental hierop reageert. Kun je dat misschien uitleggen, of is er een filmpje van?
 
Inderdaad een twee cilinder
Ja, eentje met maar één carb dus zoals hierboven gezegd.

Dat trucje met die spray is heel simpel, je spuit bij een stationair lopende motor die spray op en rondom de inlaatrubbers (die rubberen slangen die op je carb zitten) en als je dan hoort dat het toerental opeens verandert is dat rubber lek.
je moet het gewoon even proberen, als ze lek zijn hoor je het echt wel
 
Carb moet er af en helemaal schoongemaakt worden.

Het is een enkele carburateur dus geen drama om te moeten doen.

Ik heb net zelf zon cb250 verbouwd en hij start altijd meteen en loopt super goed. Het zijn simpele blokjes dus je kan het bijna niet fout doen.
 
Ja, eentje met maar één carb dus zoals hierboven gezegd.

Dat trucje met die spray is heel simpel, je spuit bij een stationair lopende motor die spray op en rondom de inlaatrubbers (die rubberen slangen die op je carb zitten) en als je dan hoort dat het toerental opeens verandert is dat rubber lek.
je moet het gewoon even proberen, als ze lek zijn hoor je het echt wel

Ik verbaas me altijd dat iedereen hier schrijft alsof ze monteur zijn maar uiteindelijk blijkt dat een groot deel een gebrek aan kennis heeft. Dit resulteert dan in verwarring bij de topic starter.

Een cb250 heeft geen inlaat rubbers. Er zit enkel een pakking op het spruitstuk.de kans dat hij daar valse lucht trekt is niet groot.

Het probleem is zeer waarschijnlijk een verstopte carburateur.
 
Ik verbaas me altijd dat iedereen hier schrijft alsof ze monteur zijn maar uiteindelijk blijkt dat een groot deel een gebrek aan kennis heeft. Dit resulteert dan in verwarring bij de topic starter.

Een cb250 heeft geen inlaat rubbers. Er zit enkel een pakking op het spruitstuk.de kans dat hij daar valse lucht trekt is niet groot.

Het probleem is zeer waarschijnlijk een verstopte carburateur.
Ik ben geen monteur nee, dat verzin jij erbij
Meneer vraagt hoe dat trucje met de spray werkt. Volgensmij klopt het gewoon wat ik zeg.
Omdat ik zelf geen cb250 heb, en niet elke dag aan motors sleutel weet ik natuurlijk niet van elke motor wat 'ie wel en niet heeft.
 
Top, dank jullie allen! Ik ga eens even kijken wat ik allemaal los kan krijgen. Ik ga beginnen met de carburateur en als die weer zit kijken of alles wat fijner loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan