Motor valt uit in zijn 1 ( nee niet de jiffy schakelaar )

Beat Nutz

Die hard MF'er
7 jan 2008
303
0
Zwolle (Overijssel)
Ik heb de zoekfunctie goed gebruikt, maar kan toch niet helemaal een soortgelijk probleem vinden. Wel heb ik alle oplossingen die werden geboden in de andere topics werden beschreven gebruikt. Helaas zonder succes.... :(

Probleem : Als ik mijn motor (kawa ER-5) start en hem in de eerste versnelling zet en de koppeling laat opkomen valt de motor uit.

( Nee het is niet de jiffie schakelaar )
( En volgens mij zijn het ook niet de plakkende koppelingsplaten )

Wat doet mijn schatje nog wel :

Ik kan de motor goed starten (ook als de motor koud is)
Ik kan de motor makkelijk in zijn 1 zetten.
Ik kan de motor niet in zijn 2,3,4 of 5 zetten.
Als ik de motor op zijn bok zet met het achterwiel van de grond en ik zet hem in zijn neutraal loopt de motor goed.
Als ik hem in zijn 1 zet op de bok en ik laat de koppeling langzaam opkomen valt de motor uit met een klein tikje op het achterwiel.

Geen knallen uit de uitlaat, geen blokkerende wielen, en geen versnellingen (op de 1 en de neutraal na dan)

Wie o wie kan mij helpen?
 
Dat je hem niet in andere versnellingen dan de 1 kan zetten klinkt al niet helemaal normaal...
Lijkt wel of er iets geblokkeerd is ergens in je versnellingsbak of verder in de aandrijflijn. Als daar iets niet wilt draaien kan je nog zo langzaam de koppeling op laten komen, hij slaat dan toch af omdat de rest niet mee wil draaien.

Als je de motor vooruit duwt in de neutraal of de 1, draait je achterwiel dan mee?
 
in neutraal draait mijn achterwiel mee, in zijn 1 ook (met koppeling in natuurlijk) Wel iets stroever dan normaal, maar ik dacht dat dat aan mijn remmen konden liggen.. (koud weer en rij misschien 1 keer per week een stukje)

Als de motor op de bok staat draait mijn achterwiel helemaal niet meer.... niet in neutraal en ook niet in zijn 1... (als ik de koppeling een heeeeel klein beetje op laat komen)...
 
Laatst bewerkt:
de meeste kawa's hebben een blokkering in de bak zodat je de 2e versnelling niet kan inschakelen als de uitgaande as niet draait.

loop maar eens met de motor of draai het achterwiel eens met de hand en schakel dan naar 2e versnelling.

als de motor afslaat wanneer de kopp opkomt is het of de jiffyschakelaar of de koppelingsschakelaar.
 
Laatst bewerkt:
Nou, dan die bij je koppelingshandel maar even proberen.

ik heb geen werkplaatshandboek, maar volgens mij kan ik net niet bij dat contactje.. moet die hele hendel er dan af en uit elkaar?... Dan heb ik op zich ook een probleem, ik ben niet zo handig namelijk (mijn 2 linker handen zijn rechts) en mijn fiets staat bij mijn schoonfam. op de oprit
 
en als je de neutraal sensor eens loskoppelt en hem eens start met de koppeling in en als je de koppeling dan laat opkomen. als ie dan afslaat weet je iig zeker het een electrische mankement is
 
en als je de neutraal sensor eens loskoppelt en hem eens start met de koppeling in en als je de koppeling dan laat opkomen. als ie dan afslaat weet je iig zeker het een electrische mankement is

Neutraal sensor? waar kan ik dat vinden? en wat doet dat ding dan precies?
In zijn neutraal loopt de motor gewoon he?.. en ik kan de motor ook in zijn 1 starten (met de koppeling wederom natuurlijk in)...
 
vraag me af of de koppelingsschakelaar de motor kan laten afslaan als de jiffyschakelaar goed werkt?

Hmm, goed punt.

Maar in dit soort situaties wil je toch echt dingen uitsluiten. Dus eerst echt even omleggen, en dan kijken of het gewerkt heeft en verder nadenken.

Zou lullig zijn als je hele koppeling eruit ligt, terwijl het één schakelaartje bleek te zijn.
 
je neutraal schakelaar zit achter het kapje van je voortandwiel.
deze schakelt wanneer de motor in zijn neutraal staat waardoor ook je neutraal lampje gaat branden.
als je het draadje van deze sensor loskoppelt weet hij niet meer dat hij in zijn neutraal staat of in een versnelling.
als je de motor dan start in zijn neutraal met de koppeling in en je laat deze los en de motor slaat af dan weet je dat het een electrische probleem is
dit is ook het geval als je hij nu zowel bij zijn neutraal als in zijn eerst versnelling blijft lopen met de koppeling los
 
je neutraal schakelaar zit achter het kapje van je voortandwiel.
deze schakelt wanneer de motor in zijn neutraal staat waardoor ook je neutraal lampje gaat branden.
als je het draadje van deze sensor loskoppelt weet hij niet meer dat hij in zijn neutraal staat of in een versnelling.
als je de motor dan start in zijn neutraal met de koppeling in en je laat deze los en de motor slaat af dan weet je dat het een electrische probleem is
dit is ook het geval als je hij nu zowel bij zijn neutraal als in zijn eerst versnelling blijft lopen met de koppeling los

Okay dan ga ik dat morgen eens proberen. Is dit een beetje makkelijk te doen? (vergeet mijn 2 linker handen niet)
En is het ook niet vreemd dat als ik mijn motor op de bok zet dat het achterwiel helemaal niet draait?
 
Hmm, goed punt.

Maar in dit soort situaties wil je toch echt dingen uitsluiten. Dus eerst echt even omleggen, en dan kijken of het gewerkt heeft en verder nadenken.

Zou lullig zijn als je hele koppeling eruit ligt, terwijl het één schakelaartje bleek te zijn.


Moet die hele hendel dan uit elkaar? , aangezien ik niet echt gemakkelijk bij het contactje kan komen..althans.. ik kan zo op het zicht geen makkelijk contactpuntje vinden.
 
Hmm, goed punt.

Maar in dit soort situaties wil je toch echt dingen uitsluiten. Dus eerst echt even omleggen, en dan kijken of het gewerkt heeft en verder nadenken.

Zou lullig zijn als je hele koppeling eruit ligt, terwijl het één schakelaartje bleek te zijn.


dat zou een fijn begin wezen van het nieuwe jaar :+

maar als de koppeling niet zou vrijkomen en de motor daarom afslaat bij inschakelen van 1e versnelling, denk ik dat TS wel een andere reaktie zou geven.

de optie van het neutraallampje zoals een ander heeft aangegeven lijkt mij een goede optie om te proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan