Motor valt uit tijdens regen

q

Rookie
28 jul 2004
9
0
Almere
Ik heb een beetje zitten zoeken op het forum maar kwam dit probleem niet tegen (of ik heb niet goed genoeg gezocht :) ).

Ik heb een Yamaha XJ 750. De motor doet het perfect heb er al aardig wat kilometertjes mee afgelegd en bevalt me goed. Nou kwam ik laatst in een tochtje naar Belgie in een aardige regenbui terecht, met als gevolg dat mijn motor uitsloeg. Ik kon hem daarna gelukkig weer aan krijgen maar bij het eerst volgende stoplicht hetzelfde verhaal. Helaas kreeg ik hem nu niet meer aan. Nadat alles opgedroogd was en ik geholpen was door een vriendelijke Belg met startkabels deed hij het weer.

Nou ben ik naar een motorzaak in Almere geweest maar het gaat me allemaal iets te makkelijk. Zonder serieus te kijken waren mijn bobines en bougie doppen aan vervanging toe, wat toch een aardig kostenplaatje is. Daarnaast wil ik het graag zelf doen zodat ik daar wat meer ervaring mee krijg.

Dus kent iemand dit probleem? Is dit zelf op te lossen, en zo ja waar zou ik mee moeten beginnen?

Alvast bedankt.
 
Al heb ik zelf nog niet eerder zo'n probleem meegemaakt, lijkt het me dat het aan je ontsteking ligt. Ik zou zo niet kunnen zeggen welk onderdeel het is. Maar ik zou beginnen met alles is goed na te kijken. Als het nat is gaat er misschien een hoop verloren doordat het water de stroom weg leid. Zoek dus is naar onderdelen van de ontsteking die na een regenbui of een emmer water erg nat zijn geworden.
Ik zou zeker niet meteen alles gaan vervangen, en al zeker niet door een dealer laten doen. Erg moeilijk kan het probleem namelijk niet zijn en erg veel kan je ook niet slopen.

succes ermee
 
Laatst bewerkt:
klinkt inderdaad als bougiedoppen-bougies, ik heb dat probleem ook gehad en bij mij was het alleen die 2 dingen veranderen en het was over, en ja dat kan je makkelijk zelf doen, er is haast nix makkelijkers zelf te doen aan je motor behalve je olie peilen

succes
 
Sproei je bougiedoppen en bobine's eens nat als je motor loopt, valt die weer uit dan weet je wat het is.

Nog ff spammen: Het grote xj/xs topic!
We hebben nu twee pruts en pruttel meetings gehad in Hilversum dus als je bij de volgende wilt zijn moet je dat topic maar even in de gaten houden.
 
ik ben dus even aan het knutselen geweest heb idd water over bougies laten lopen met als gevolg dat deze uitvalt. Het aan een kant twee bougie doppen vervangen en als ik daar nu water op gooi is er niets aan de hand. Bij de bobine heb ik het nog niet uitvoerig getest als ik echter water in de richting ervan laat lopen valt de motor alsnog uit. Denk dat dit dus ook vervangen wordt. Tevens ben ik er net achter gekomen dat mijn motor erg warm (tegen rood tot de ventilator aanslaat) wordt als ik hem een tijd stationair laat draaien, dit was eerst niet zo. Waarschijnlijk dus een rotte thermostaat?
 
Laatst bewerkt:
Klein schopje:

Over dat warmlopen is nog een topic aan de gang op motor tegen rood binnen 5 minuten
Dat komt omdat je nu aan 't test bent geweest en dus veel langer de motor stationair laat draaien. Dit is echt vrij normaal hoor (ik heb weinig ervaring met motoren, maar wel veel ervaring met verbrandingsmotoren in het algemeen.)

Die bobine hoef je niet te vervangen; de aansluitingen en afdekkapjes daarvan zijn gewoon oud. Nieuw gerei d'r op (bobine zelf goed schoonmaken zodat er geen zooi onder de nieuwe rubbers kapjes e.d. komt)en klaar is kees.

'k heb bij m'n koekblik exact hetzelfde gehad (da's klote, heb je een auto, kun je niet rijden als het regent :( ); met nieuwe kabels en kapjes was het helemaal weg. Een paar tientjes en de regen was geen probleem meer!
 
Ik heb ondertussen bougiedoppen en kabels vervangen, ik blijf nog steeds problemen hebben met water op mijn fiets.... Misschien toch een bobine?
Wat je kunt doen is je motor s'avonds (dus als het donker is) starten, met een plantenspuit gevuld met water de boel nat spuiten, en kijken of je ergens een vonk ziet overspringen. Zie je bij de bobines een vonk overspringen -> bobines vernieuwen.
Verder kun je de aansluitingen op de bobine schoonmaken en met vaseline inspuiten, om overgangsweerstanden te verminderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan