Motor valt uit tijdens rijden en start niet meer

jopperman

MF'er
2 nov 2011
132
0
Vanmiddag was ik aan het rijden met mijn vriendin. Toen ze het knipperlicht aan zette stopte de motor ermee. Er gingen geen lampjes meer branden. Ook was de motor niet meer te starten. We waren ongeveer 2km van huis.

Toen we thuis waren en hem aan de acculader hingen startte hij meteen. Maar toen ik hem weer uit zette startte hij niet meer.

Iemand een idee wat er stuk is? Of wat er aan de hand is? Ik zat al aan de dynamo te denken.

Het gaat trouwens om een suzuki GSX600F uit 1998
 
Laatst bewerkt:
Zo waarschijnlijk is het niet dat je dynamo stuk is...

Meer waarschijnlijker is het dat je SPANNINGSREGELAAR stuk is. De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de wisselspanning van je dynamo omgevormd wordt tot een gelijkstroom om je accu op te laden. Is deze stuk, dan laat je accu niet bij en dan heeft je motor geen stroom om je accu bij te laden, of om te rijden.

kijk anders ff naar de how-to van electrische problemen om te meten wat precies de oorzaak is.

Meestal overlijden je spanningsregelaar en je accu samen: het is aan te bevelen wanneer dit de oorzaak is, beiden tegelijk te vervangen
 
Laatst bewerkt:
Start de motor eens, met je multimeter op de accupolen aangesloten.
Tijdens starten mag de waarde in Volts niet onder de 10 Volt komen. Is deze beduidend lager,dan is je accu kapot en niet sterk genoeg om startstroom te leveren.
Ook spanningregelaar doormeten.
Deze moet tussen de 13.9 en 15 volt leveren.
P.s,
Welke zijde zit de knipperknop op stuur? Niet per ongeluk dodemansknop geraakt?
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat je accu nog leeft. Met een gare accu kan na opladen geen motor gestart worden.
Zoals DeArmeStudent al zegt, is het waarschijnlijk dat je spanningsregelaar ziek is (en misschien wel dood).
Meet je accuspanning bij draaiende motor, zonder aangesloten acculader. Spanning moet dan minimaal 13,6V zijn. Is de spanning lager, dan is de spanningsregelaar aan reparatie of vervanging toe.
 
Valt te zien welke lader je hebt.
als je een druppellader hebt zal het idd niet echt gezond zijn.
Heb je er één die stevig wat Ampéres kan leveren is het meestal geen probleem.
 
Zo waarschijnlijk is het niet dat je dynamo stuk is...

Meer waarschijnlijker is het dat je SPANNINGSREGELAAR stuk is. De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de wisselspanning van je dynamo omgevormd wordt tot een gelijkstroom om je accu op te laden. Is deze stuk, dan laat je accu niet bij en dan heeft je motor geen stroom om je accu bij te laden, of om te rijden.

kijk anders ff naar de how-to van electrische problemen om te meten wat precies de oorzaak is.

Meestal overlijden je spanningsregelaar en je accu samen: het is aan te bevelen wanneer dit de oorzaak is, beiden tegelijk te vervangen
Denk dat je hier op een paar punten de plank een beetje misslaat, spanningsregelaar maakt van wisselspanning echt geen gelijkstroomspanning, dit doet de gelijkrichter. Spanningsregelaar zorgt ervoor dat de gelijkgerichte spanning niet hoger wordt dan nodig is. Dat deze twee delen over het algemeen in één behuizing zitten maakt niet uit. Is bij een GSX ook niet aan de orde, gelijkrichter en spanningsregelaar zitten beide in de dynamo en onafhankelijk uitwisselbaar. Dat de spanningsregelaar en accu meestal samen overlijden klopt wel, een defecte spanningsregelaar laat een accu gaar koken.
 
ik zou,als ik jou beginpost lees ,eerst eens beginnen met het goed schoonmaken van de accu aansluitingen, de + en de - ,zelfs nog de massa aansluiting aan het blok/frame en die waar de + op aangesloten is.
de accu los eens goed opladen en dan alle vorige reacties nalopen aan de hand van de "how to"
 
Laatst bewerkt:
ik zou,als ik jou beginpost lees ,eerst eens beginnen met het goed schoonmaken van de accu aansluitingen, de + en de - ,zelfs nog de massa aansluiting aan het blok/frame en die waar de + op aangesloten is.
de accu los eens goed opladen en dan alle vorige reacties nalopen aan de hand van de "how to"
:^ :Y
En dan graag posten wat je bevindingen zijn.

Massaverbinding tussen accu en frame is een erg belangrijke en vern*keratief. Hij kan er puik uitzien en toch waardeloos elektrisch kontakt hebben.

Brikman heeft al genoeg rare dingen meegemaakt met elektrische verbindingen die goed ogen, maar na meting k*t-komma-kl*te bleken. Zie bijvoorbeeld Brikman in:
Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2
 
Koop een multimeter, zul je vaker nodig hebben. ;) Hoort bij je standaartuitrusting.
En: Waarom zit er geen volt meter meer op de modernere motoren.
Is geen overbodige luxe, lijkt me.
Op ouwe brikkies zie je soms van die verrekte mooie. :9~
 
Ik heb me toch maar een multimeter gekocht.

De motor heeft de hele week aan de lader gestaan. Accu was nog goed. Hij gaf 13.3V aan.
Tijdens het starten zakte deze tot 11.1V. Met 3000rpm is de spanning 14.8V, met lampen aan en uit.

Volgens mij zijn dit allemaal geen gekke waarden. Morgen toch maar eens een rondje rijden, beginnend met een rondje om de kerk voor het geval dat hij weer uitvalt.
 
je moet de accu na het laden eerst een uurtje of 2 tot rust laten komen,
het voltage wat je dan meet zal rond de 12,8 volt zijn en dit mag enkele dagen niet verder zakken.
een goede en volle accu verliest per maand max. 0,1/0,2 volt.
het is ook van belang om de contacten van de accu/kabels,ook aan het frame[massa] dat die vrij zijn van corrosie,maar dat was al gezegd.
 
je moet de accu na het laden eerst een uurtje of 2 tot rust laten komen,
het voltage wat je dan meet zal rond de 12,8 volt zijn en dit mag enkele dagen niet verder zakken.

Gisteren was ik dus gaan rijden. Het voltage was idd gezakt tot 12.9V. Tijdje gereden en nergens last van gehad. Startte meteen, viel niet uit, haperde niets.

Ik vind het maar een beetje raar verhaal. Denk dat er toch iets met een contact is geweest wat niet goed vast zat, dat de accu leeg getrokken is.
 
Gisteren deed hij het dus goed.

Maar vandaag was het anders.

Vanmorgen naar het werk gegaan, niets gemerkt, startte gewoon en meteen.
Vanmiddag na het werk, het duurde langer voordat de motor startte (startknop langer moeten indrukken 7sec ofzo), ook wilde hij niet goed in de versnelling
Na een tussenstop op de terug weg, hetzelfde probleem als toen ik op het werk vertrok alleen wat erger.
Toen ik thuis was aangekomen kreeg ik hem niet meteen in zn vrij, dus motor maar uitgezet en klaar. Maar daarna deden de lampjes het niet meer. Dus denk dat de accu weer leeg zal zjn, dus maar weer opladen.


Wat kan dit nou weer zijn? Misschien toch ergens een slecht contact waardoor de accu niet bij laad? Als ik weer tijd heb wil de de kappen eraf halen en alle contacten nakijken.

Iemand nog ideeen??
 
Check de massa (-pool) aansluitingen eens naar het blok en het frame.
Je accu word langzaam leeggetrokken bij gebruik.
Ook ik had probleem met bijladen, later bleek dat er 1 massa aansluiting net te weinig aarde maakte om de accu voldoende bij te laden.
Was 13.4 volt en na de massa aan het frame goed blank gemaakt te hebben, laad ie nu 14,4 Volt bij.
 
Laatst bewerkt:
Check de massa (-pool) aansluitingen eens naar het blok en het frame.
Je accu word langzaam leeggetrokken bij gebruik.
Ook ik had probleem met bijladen, later bleek dat er 1 massa aansluiting net te weinig aarde maakte om de accu voldoende bij te laden.
Was 13.4 volt en na de massa aan het frame goed blank gemaakt te hebben, laad ie nu 14,4 Volt bij.

dit is al enkele malen gezegd maar als mensen daar niks mee doen kan je er beter mee stoppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan