Motor valt uit tijdens rijden

NinoM

Rookie
16 mei 2018
9
0
Beste,

Ik vraag me af of iemand tips heeft voor het volgende probleem. Ik heb een Suzuki gs500, de motor start prima een loopt meestal mooi stationair. Ik zeg meestal omdat hij nog wel eens op hogere toeren wil blijven hangen (3000-4000) na een flinke dot gas. De motor rijd verder erg lekker tot na 30 minuten ongeveer (deze tijd word steeds minder) de motor al zijn vermogen verliest en alleen nog maar vooruit schiet bij vol gas, kort hierna valt de motor uit en is deze even niet meer te starten.

Ik heb gisteren de carburateurs gerestaureerd op de kunstof piston en piston houder na in de hoop dat het probleem verholpen zou worden maar dit is helaas niet het geval.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn met mijn Suzuki?

Mvg,

Nino
 
waarschijnlijk meerdere dingen.
dat hoog in toeren blijven hangen is waarschijnlijk valse lucht die aangezogen wordt.
uitvallen is waarschijnlijk een tankbeluchting die verstopt zit. dat kan je redelijk makkelijk controleren door als de motor moeilijk gaat doen even de vulopening open te doen en te luisteren of je lucht hoort aanzuigen. als je dat hoort en de motor doet weer normaal dan is het tijd om de tankbeluchting weer werkend te krijgen.
 
waarschijnlijk meerdere dingen.
dat hoog in toeren blijven hangen is waarschijnlijk valse lucht die aangezogen wordt.
uitvallen is waarschijnlijk een tankbeluchting die verstopt zit. dat kan je redelijk makkelijk controleren door als de motor moeilijk gaat doen even de vulopening open te doen en te luisteren of je lucht hoort aanzuigen. als je dat hoort en de motor doet weer normaal dan is het tijd om de tankbeluchting weer werkend te krijgen.

Bedoel je met het openen van de vulopening de tankdop?
 
inderdaad je haalt de tankdop uit de vulopening. en als je motor al afgeslagen is op het moment dat de de tank open hebt helpt het als je de benzine kraan even een minuutje op pri zet als die stand er op zit voordat je start zodat de vlotterkamers van de carburateurs weer vol kunnen lopen.
 
inderdaad je haalt de tankdop uit de vulopening. en als je motor al afgeslagen is op het moment dat de de tank open hebt helpt het als je de benzine kraan even een minuutje op pri zet als die stand er op zit voordat je start zodat de vlotterkamers van de carburateurs weer vol kunnen lopen.

Ja of uberhaupt op pri rijden, kan het niet zo zijn dat het vacuum wagvalt bij wat meer gas als de vacuumleiding naar de benzinekraan toch al krakkemikkig is?
 
De choke werkt naar behoren en de leidingen zijn vrij nieuw. Ik ga zo even testen of het openen van de tank werkt zodra de motor weer kuren krijgt
 
Er is veel werk aan de motor verricht. De motor is omgebouwd tot café racer met een aantal custom onderdelen hoewel deze veelal optisch zijn. Op een custom uitlaatsysteem, andere sproeiers,luchtfilter en verlengde kabelboom is de motor mechanisch helemaal hetzelfde. Bij aankoop van de motor was deze al omgebouwd en heb ik hier ook normaal mee kunnen rijden. De genoemde problemen zijn redelijk recent begonnen. Na aankoop heb ik aardig lange ritjes kunnen maken (+- 2 uur rijden) totdat dus deze problemen ineens naar boven kwamen. Tussen de aankoop en het beginnen van de problemen is er niet meer aan de motor gesleuteld.
 
waarschijnlijk meerdere dingen.
dat hoog in toeren blijven hangen is waarschijnlijk valse lucht die aangezogen wordt.
uitvallen is waarschijnlijk een tankbeluchting die verstopt zit. dat kan je redelijk makkelijk controleren door als de motor moeilijk gaat doen even de vulopening open te doen en te luisteren of je lucht hoort aanzuigen. als je dat hoort en de motor doet weer normaal dan is het tijd om de tankbeluchting weer werkend te krijgen.

Tankbeluchting is niet het probleem, de tankdop is helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd en er word geen lucht naar binnen gezogen wanneer problemen optreden. Motor loopt perfect stationair nu maar zodra ik de weg op ga en begin te rijden valt ie met een kilometer alweer stil.
 
Er is veel werk aan de motor verricht. De motor is omgebouwd tot café racer met een aantal custom onderdelen hoewel deze veelal optisch zijn. Op een custom uitlaatsysteem, andere sproeiers,luchtfilter en verlengde kabelboom is de motor mechanisch helemaal hetzelfde. Bij aankoop van de motor was deze al omgebouwd en heb ik hier ook normaal mee kunnen rijden. De genoemde problemen zijn redelijk recent begonnen. Na aankoop heb ik aardig lange ritjes kunnen maken (+- 2 uur rijden) totdat dus deze problemen ineens naar boven kwamen. Tussen de aankoop en het beginnen van de problemen is er niet meer aan de motor gesleuteld.


Dit zijn al 3 punten waar het mis kan gaan als het niet goed is gedaan of op elkaar is afgestemd
 
Dit zijn al 3 punten waar het mis kan gaan als het niet goed is gedaan of op elkaar is afgestemd
Maar zou het dan niet zo moeten zijn dat de motor vanaf begin af aan al slecht reed? Want bij aankoop van de motor deed hij het prima en heb ik behoorlijke ritten kunnen maken, de problemen zijn recent pas gestart
 
Tankbeluchting is niet het probleem, de tankdop is helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd en er word geen lucht naar binnen gezogen wanneer problemen optreden. Motor loopt perfect stationair nu maar zodra ik de weg op ga en begin te rijden valt ie met een kilometer alweer stil.
ook als je gewoon met de tankdop open rijdt. als je met een open tankdop nog steeds uitval hebt draai dan op het moment dat je stilvalt even de aftapplug uit de carb. als daar nog goed benzine uit stroomt kan je de benzine toevoer uitsluiten. dan zijn er nog maar 2 dingen die het dan kunnen zijn mechanische schade (erg onwaarschijnlijk) of een probleem met de ontsteking. en aangezien de kabelboom verlengt is kan het natuurlijk best dat daar ergens iets mis is gegaan. stroomt er geen benzine meer uit de carbs als je de aftap er uit haalt of het druppelt slechts dan zit het probleem toch in de benzine toevoer. dan zou het een slang kunnen zijn die gekneld zit of een kraan die niet goed werkt of een benzine filter dat verstopt zit.
 
Even een update, alles wat hierboven genoemd is, is nagekeken en werkt naar behoren. Nu heb ik de accu een keer helemaal opgeladen omdat de motor constant met startkabels gestart moest worden, en nu rijd de motor weer. Zal het probleem dan aan de dynamo/regelaar liggen dat de accu niet goed genoeg oplaad? De motor is Amerikaans wat betekend dat de verlichting aan gaat zodra het contact aangezet word. Zou dit te veel stroom kunnen trekken?
 
Even een update, alles wat hierboven genoemd is, is nagekeken en werkt naar behoren. Nu heb ik de accu een keer helemaal opgeladen omdat de motor constant met startkabels gestart moest worden, en nu rijd de motor weer. Zal het probleem dan aan de dynamo/regelaar liggen dat de accu niet goed genoeg oplaad? De motor is Amerikaans wat betekend dat de verlichting aan gaat zodra het contact aangezet word. Zou dit te veel stroom kunnen trekken?
Dat maakt niet veel uit.

Je kunt eea nameten. In de lijst how to's staat een instructie.
 
Martell, lees zijn post nog es: Hij schrijft

Nu heb ik de accu een keer helemaal opgeladen omdat de motor constant met startkabels gestart moest worden, en nu rijd de motor weer.

Lijkt er dus op dat hij met startkabels start, daarmee wordt ook de accu iets opgeladen, stukkie rijden, accu weer leeg. Starten met kabels, accu weer beetje porrie, stukkie rijden, leeg.

Accu laait dus niet bij, dat is ook al te zien dat je met startkabels moet starten... iedere keer.

De accu is dus goed :)
 
Laatst bewerkt:
:^ elke keer volledig ontladen wordt een accu véél beter van dus dit moet top-accu zijn :t

[/sarcasme]




Goeie accu kan het hebben, tot hij slecht wordt. Als TS bij zijn startpost meteen had gemeld dat hij met startkabels in de weer was voor iedere start had niemand het in de benzine toevoer gezocht.

@TS, meet je accuspanning es, met lopende motor. Niet dat ik je onderschat, maar zonder hulpaccu en startkabels. Dat moet wel ergens zo rond de 13,8 volt zitten.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer de accu vol is geladen zit deze ook rond die spanning. Na een paar ritten verdween weer al het vermogen van de motor. Accu weer aansluiten op de lader liet zien dat de accu weer leeg was gelopen. Kan ik hieruit concluderen dat de accu simpelweg niet opgeladen en dat er iets mis is met de dynamo of met de regelaar?
 
Wanneer de accu vol is geladen zit deze ook rond die spanning. Na een paar ritten verdween weer al het vermogen van de motor. Accu weer aansluiten op de lader liet zien dat de accu weer leeg was gelopen. Kan ik hieruit concluderen dat de accu simpelweg niet opgeladen en dat er iets mis is met de dynamo of met de regelaar?
Meten :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan