Motor verhogen

Johnny FZ1

Die hard MF'er
14 okt 2013
602
50
Ik heb plaatjes gekocht on de motor te verhogen . Nu is mijn vraag : kan ik de moeren ( rode stippen ) gewoon losmaken ?
Het betreft een Yamaha FZ1 N.

360.jpg



Of moet ik het subframe ondersteunen ? En wat gebeurt er met de veer ?
Graag jullie reactie .
 
Het achterwiel is er ook zo uit, dus dat had ik toen gedaan voor wat meer ruimte. Kan je ook makkelijker de achterbrug omhoog/omlaag doen. :)

En de motor met spanbanden aan het plafond van de schuur getakeld wegens het gebrek van een middenblok.
De voorkant zou ik sowieso vastzetten.
Op de bok kan het toch kantelen.

Eventueel de motor opbokken op een stoeptegel als je meer hoogte wil.
 
Het achterwiel is er ook zo uit, dus dat had ik toen gedaan voor wat meer ruimte. Kan je ook makkelijker de achterbrug omhoog/omlaag doen. :)

En de motor met spanbanden aan het plafond van de schuur getakeld wegens het gebrek van een middenblok.
De voorkant zou ik sowieso vastzetten.
Op de bok kan het toch kantelen.

Eventueel de motor opbokken op een stoeptegel als je meer hoogte wil.

Dat is mijn hobby niet . De keren dat dit moest voor bandenwissel ben ik daar iedere x verschrikkelijk mee aan het tobben geweest en heb daarvoor nog niet een manier gevonden dat ik zeg : Die pak ik er even uit .
 
Dat is mijn hobby niet . De keren dat dit moest voor bandenwissel ben ik daar iedere x verschrikkelijk mee aan het tobben geweest en heb daarvoor nog niet een manier gevonden dat ik zeg : Die pak ik er even uit .
De as moet zo ver mogelijk richting motorblok.
Ik heb daar ook wel eens twee avonden over gedaan totdat ik het licht zag.
Doe het nu bijna :+ voor de lol om te poetsen. _O-
 
De motor staat er nu zo bij .

540.jpg


Dus de spanband methode is denk ik de beste .
Komt hier veel kracht op te staan ?

Ik vond het wel meevallen. Let wel ff op dat je de spanband voor het loshalen niet teveel aantrekt, anders krijg je je bouten/moeren niet los. En aangezien in jouw geval het achterwiel moet zakken, als je zover bent om de nieuwe beugel te monteren, wikkel het lange eind een keer om je buddy wanneer je de ratel lost, anders klapt ie heel hard naar beneden door de veerkracht. Desnoods los je hem iets te ver en ratel je hem daarna weer op de juiste hoogte tot je bout erdoor gaat.
 
En dat allemaal alleen ? Ik kom altijd ook handen tekort . Ik zal eens zoeken naar filmpjes hierover op YT.
Ja, ik doe wel iets onder het achterwiel om het eventueel iets te verhogen. Geloof me, het wordt vanzelf een tweede natuur.
Het achterwiel eruit boeit mij totaal niet meer, bij welke ketting fiets dan ook.
En ik heb twee linkerhanden. :Y
 
.. spanbandje door het wiel en om je buddyseat. Dan als het los is wat met de spanband lossen of aanspannen net wat nodig is. Om je buddy heel te houden kun je er een plankje/spreader op leggen.
Veel te ingewikkeld. Plank onder het achterwiel, balkje achter onder de plank tot het wiel ondersteund wordt. De schokdemper is dan helemaal uitgeveerd en er staat dan geen spanning op de bouten. Bij de nieuwe platen moet het wiel omhoog, gewoon de plank aan de achterkant iets optillen en dat balkje naar voren tikken tot je de bouten weer terug kunt plaatsen.
 
Veel te ingewikkeld. Plank onder het achterwiel, balkje achter onder de plank tot het wiel ondersteund wordt. De schokdemper is dan helemaal uitgeveerd en er staat dan geen spanning op de bouten. Bij de nieuwe platen moet het wiel omhoog, gewoon de plank aan de achterkant iets optillen en dat balkje naar voren tikken tot je de bouten weer terug kunt plaatsen.
Zoals hij dus bij mij nu in de ABBA stand staat ( zie foto hierboven ) dan is de schokdemper dus helemaal uitgeveerd. Dan zou ik de platen dus los kunnen maken. Want er staat geen spanning op de bouten . Als ik hem dan met het voorwiel op de grond laat zakken en dan past mijn garagekrik onder het achterwiel . Met het plaatsen van de nieuwe platen hoef ik alleen het achterwiel met de krik iets te liften.
 
Als je je motor wil verhogen moet het achterwiel naar beneden met de nieuwe platen,niet naar boven!
Je gaat dat vanzelf wel zien,maar je moet er wel op voorhand rekening mee houden dat er genoeg plaats is.
 
Voorwiel hangt nu al stuk van de grond af.Plank onder achterwiel,bouten eruit dan hoeft alleen maar iemand die fiets iets voorover te kantelen om die nieuwe link te monteren,achterbrug met wiel blijft op plank leunen totdat je de bouten erin kunt steken.
Heb zelf ook dat hele spulletje van Abba.
 
Voorwiel hangt nu al stuk van de grond af.Plank onder achterwiel,bouten eruit dan hoeft alleen maar iemand die fiets iets voorover te kantelen om die nieuwe link te monteren,achterbrug met wiel blijft op plank leunen totdat je de bouten erin kunt steken.
Heb zelf ook dat hele spulletje van Abba.

Kost wat , maar werkt super .
 
Terug
Bovenaan Onderaan