Motor verkocht, maar nu...

Volgens mij ben je twee lessen rijker.

(1) Verdiep je bij een volgende motor iets meer in de basis techniek van de motor.
(2) Ga niet alleen maar uit van het goede van de medemens en kom voor jezelf op. Daar zul je ook na je studie profijt van hebben in je werk. Je hoeft natuurlijk ook geen wantrouwende egoïstische hork te worden.

Maar goed ik ben je vader niet :)
 
Is de koper trouwens ook met de motor bij jou terug geweest om het te laten horen en aan te kunnen tonen wat hij allemaal beweerd in zijn verhaal?
 
@TS: ik snap sowieso niet waarom je geld terug zou geven. Als blokje in puin, dan kost een goede revisie ervan het veelvoudige. Bottom-line is: je hebt schuld, of je hebt geen schuld.

Als schuld (onaannemelijk bij een motor van om en nabij 27 jaar): terugnemen, op blaren zitten en ga je schamen.

Als geen schuld (koper proefrijdert vergat olie te peilen en/of ragde het ding af): jammer dan, shit happens.

Feit, althans o.b.v. hetgeen je schetst, is: je kocht de motor 500 km geleden, nadat o.a. de olie ververst was, en zelf heb je nooit olie gepeild. Dat laatste is op zich dom en onverstandig, maar je wist dus niet wat het oliepeil t.t.v. verkoop was. De kans dat je bij normaal gebruik 2 à 3 liter motorolie verstookt in 500 km zonder dat te merken is klein. De laatste keer dat ik een halve liter olie bijvulde was na 40.000 km, tja. Maar goed, zowel jij als de koper hadden t.t.v. verkoop in 1 oogopslag (peilglaasje) het toen actuele oliepeil kunnen vaststellen. Klaarblijkelijk was het voor de koper proefrijdert oké (bravok), want hij nam het ding zo mee, en deed er daarna van alles mee waar jij geen weet van hebt.

Geef mij een GN250 uit 1991 mee, met een met motorolie gevuld carter, en ik garandeer je dat ik in veel minder dan 500 km dat carter nagenoeg leeg krijg. Daar is geen gereedschap voor nodig: contactsleutel en een paar uur volstaat, maar ik betwijfel of het ding het daarna nog doet...

Volgens mij ben je twee lessen rijker.

(1) Verdiep je bij een volgende motor iets meer in de basis techniek van de motor.
(2) Ga niet alleen maar uit van het goede van de medemens en kom voor jezelf op. Daar zul je ook na je studie profijt van hebben in je werk. Je hoeft natuurlijk ook geen wantrouwende egoïstische hork te worden.

Maar goed ik ben je vader niet :)
That's it ;)
 
TS is te naïef, je bent knettergek als je de koper geld terug gaat geven. Ik zou alleen 300 euro geven als je de motor er ook bij krijgt (dus in feite terugkopen voor 300 euro).
 
Het lijkt me dat zo'n blok een halve liter olie eerder al kuren gaat krijgen. Zo'n foto bewijst ook niks, er kan net zo goed een bak olie buiten beeld staan.
Terug kopen voor een lager bedrag lijkt me een coulante optie maar je bent nergens toe verplicht.
 
Hi allemaal,

M'n eerste post hier, en helaas niet een hele vrolijke :(. Het verhaal gaat alsvolgt:

Begin oktober uit de buurt een Suzuki GN250 gekocht uit 91, van een vriendelijke en betrouwbaar ogende vent. Ik had grootste plannen het motortje om te toveren tot caféracer, en heb er in de tussentijd zo'n 500km op gereden. Vorige eigenaar had er een nieuwe accu in gezet en volgens hem een kleine beurt gegeven (olie ververst etc.). Helaas, door de altijd uit de pan reizende studiekosten, toch besloten na een ruime maand de motor weer door te verkopen. In de periode dat ik hem had startte hij altijd meteen, en heb ik er alleen maar plezier van gehad!

Nu, nota bene 2 dagen na de motor verkocht te hebben, krijg ik een telefoontje van de nieuwe eigenaar dat hij op een grote rit plots afslaat, en dat de toerenteller er plots mee stopt. Heel erg gek, want ik heb er nooit problemen mee gehad! 24 uur later nog een telefoontje; olie gecheckt en er bleek helemaal niks meer in te zitten! Al die tijd dus vrijwel zonder olie gereden....
Nu willen ze dus dat ik de motor terugneem, wat ik ergens erg goed kan begrijpen zo 2 dagen na aankoop. Maar ik zit dus een beetje met m'n handen in het haar.. Wat moet ik doen? Dit is niet de manier waarop ik een motor wil verkopen, maar zo de motor weer terugnemen zorgt voor mij ook alleen maar voor problemen.

Help -O-


Dat van de olie is niet jouw schuld! Dat had de nieuwe eigenaar moeten checken.
Geen idee in wat voor staat die motor was, en wat ie er voor betaald heb, maar het is een stuk mechaniek, en dat kan ten allertijde kapot gaan.

Heel lullig, maar ik denk dat dit het risicovan de verkoper is, maar ook, jij weet niet wat diegene er mee heeft uitgespookt.
 
Als die vriend nog eens contact opneemt moet je hem vragen waarom hij het oliepeil van een pas gekochte motor niet heeft gecontroleerd heeft voor hij een grote rit ging maken.

Misschien valt bij hem dan het kwartje.
ZIJN verantwoordelijkheid, niet de jouwe!!!
 
Vraag hem de oliebout eens los te draaien.... Er hoort geen veertje mee uit te komen.
Als er nu 2 liter te veel in het blok zit, jammer dan...
changeoil_xl250springbolt.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier is overigens een foto die ik gestuurd kreeg van wat er aan olie uit het carter kwam..
https://www.dropbox.com/s/y700qez45dfjwfo/Schermafbeelding 2017-11-14 om 20.45.19.png?dl=0

Dit is ongeveer de olie die alleen al aan de drainplug zit als je deze eruit draait.

Het lijkt erop nadat ze hem hebben laten leeglopen dat ze de drainplug in een ander bakje hebben gegooid en nu jou willen doen geloven dat dit alle olie is geweest.

Het bakje is ook veel te klein als er wel olie in het blok zou hebben gezeten. Dit bakje zou namelijk niet meer dan een ca. een liter in kunnen.

Bij de drainplug hoort er alleen een pakking los te komen en geen andere onderdelen zoals veertjes etc.
 
Laatst bewerkt:
Wonderlijk verhaal...

Sowieso wat al eerder gezegd is, zolang jij dit niet van te voren wist is er niks aan de hand. Jij hebt meldingsplicht van zaken waar jij af weet. Van de andere kant hebben zij onderzoeksplicht. En als er dan naderhand dingen niet goed blijken te zijn is dat toch echt voor de koper. Zo simpel is dat.

Naar mijn mening is de oplossing makkelijk, je neemt dat aanbod van die 300 euro terug, zegt dat hij een kans gehad heeft en dat jij het hierbij laat. Als hij vervolgens tof doet negeer je dat gewoon. Gaat 'ie te ver (klinkt beetje vage kerel namelijk) dan doe je aangifte.
 
No way dat je een carter zo leegkrijgt. Je wordt nu echt genaaid. Zonde dat je al dingen hebt toegezegd. Maar laat maar weten dat je hun verhaal ongeloofwaardig vind en dat je geen zin hebt opgelicht te worden voor een brik van 700 EUR. Hadden ze maar beter moeten kijken.

Houd je poot stijf.
 
staan deze dingen dan zo bekend als oliezuipers? Een liter n 500km.. dan moet je toch rookwolken hebben waar mijn jawa jalours op is..
 
staan deze dingen dan zo bekend als oliezuipers? Een liter n 500km.. dan moet je toch rookwolken hebben waar mijn jawa jalours op is..

Ik heb helaas ervaren dat dit niet hoeft. Na een mislukte revisie zeikt mijn fiets en liter per 600km naar buiten. Geen walm, geen plassen, wel olie weg. Nu al 6000km.

Ik ben overigens van mening dat als je een fiets koopt zonder olie te peilen, je gewoon moet accepteren dat je eens een miskoop kan doen. Als je er geen verstand van hebt dan moet je lekker afspreken bij een motorzaak in de buurt.
 
Ik heb helaas ervaren dat dit niet hoeft. Na een mislukte revisie zeikt mijn fiets en liter per 600km naar buiten. Geen walm, geen plassen, wel olie weg. Nu al 6000km.

Ik ben overigens van mening dat als je een fiets koopt zonder olie te peilen, je gewoon moet accepteren dat je eens een miskoop kan doen. Als je er geen verstand van hebt dan moet je lekker afspreken bij een motorzaak in de buurt.

Ja, HP of zo.. of Boonstra.. _O-
 
Als je een oude fiets koopt, voor weinig.
Dan kijk je die toch na.
Heb er 3 in de schuur en die gaan tot het laatste schroefje los voor ze de straat op gaan.

Wel lef om dan na 2 dagen te gaan zeiken.
 
Al heb jij die motor verkocht, dan is hij verkocht. Garantie tot aan de voordeur.
Die koper heeft onderzoeksplicht en de motor is ten goeder trouw verkocht.

Kortom: Geen geld teruggeven, Verkocht = Verkocht!,
Zou ook gewoon niet meer op hem reageren verder, kan hij dreigen wat hij wil, hij heeft geen poot om op te staan.

Weet jij veel wat hij in die 2 dagen heeft uitgespookt met die motor.
 
Ik heb afgelopen weekend een VF750F gekocht zonder papieren. Ziet er optisch goed uit. Geen lekkende voorvork keerringen, ketting en tandwielen waren acceptabel en ga vanavond oliepeil controleren en met een verse accu eraan proberen te starten. Mocht blok niet lopen heb ik pech, ondanks dat verkoper zei dat ie lopend weggezet was. Dat is het risico wat IK loop.(Moet nog wel ff verse benzine erin ploffen)
Dan kan ik niet terugkomen dat motor niet loopt.
 
ymtMs1bW9Gi491aD3RtINYxhfEE7IL7T9-FFFLll1-Y


Hier een antwoord van een technicus die aan race motoren heeft gewerkt:

Die plug is bijna 100% geen aftap plug, maar ik ken de motor niet. Ik moet de eerste aftapplug nog tegenkomen met een shunt valve er in.

Twee: dat is nog geen 50 cc motorolie en als er zo weinig olie uit een carter komt dan zuigt de pomp het niet meer op en zou hij dat wel doen, dan wordt de olie binnen no time zo heet dat het zijn smerende werking verliest.

Het gevolg zal zijn dat het bigend lager, het grote lager waarmee de drijfstang welke tussen de zuiger en de krukas zit om de krukas draait, bijna onmiddelijk vastloopt en als je pech hebt breekt de drijfstang en komt door het carter naar buiten.

Heb je minder pech, dan zal er een zware ratel hoorbaar worden en als je die niet hoort ben je 100% doof. Het geluid is dermate alarmerend dat je ook als je er geen verstand van hebt, onmiddelijk zal stoppen.

Overigens vraag ik me af of er geen olielampje op de motor zit.

Conclusie: jij bent ter goeder trouw, maar de koper probeert je te naaien.

Voel je vooral niet schuldig, want deze foto bewijst voor mij dat je wordt opgelicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan