Motor verkocht, maar nu...

stratojasper

Rookie
14 nov 2017
20
0
Hi allemaal,

M'n eerste post hier, en helaas niet een hele vrolijke :(. Het verhaal gaat alsvolgt:

Begin oktober uit de buurt een Suzuki GN250 gekocht uit 91, van een vriendelijke en betrouwbaar ogende vent. Ik had grootste plannen het motortje om te toveren tot caféracer, en heb er in de tussentijd zo'n 500km op gereden. Vorige eigenaar had er een nieuwe accu in gezet en volgens hem een kleine beurt gegeven (olie ververst etc.). Helaas, door de altijd uit de pan reizende studiekosten, toch besloten na een ruime maand de motor weer door te verkopen. In de periode dat ik hem had startte hij altijd meteen, en heb ik er alleen maar plezier van gehad!

Nu, nota bene 2 dagen na de motor verkocht te hebben, krijg ik een telefoontje van de nieuwe eigenaar dat hij op een grote rit plots afslaat, en dat de toerenteller er plots mee stopt. Heel erg gek, want ik heb er nooit problemen mee gehad! 24 uur later nog een telefoontje; olie gecheckt en er bleek helemaal niks meer in te zitten! Al die tijd dus vrijwel zonder olie gereden....
Nu willen ze dus dat ik de motor terugneem, wat ik ergens erg goed kan begrijpen zo 2 dagen na aankoop. Maar ik zit dus een beetje met m'n handen in het haar.. Wat moet ik doen? Dit is niet de manier waarop ik een motor wil verkopen, maar zo de motor weer terugnemen zorgt voor mij ook alleen maar voor problemen.

Help -O-
 
Laatst bewerkt:
Wel, ik ben geen expert hierin maar er van uitgaande dat het klopt wat je hier schrijft en en particulier bent, kunnen ze je -volgens mij-juridisch geen fuck maken.
De koper heeft zelf 'onderzoeksplicht'. en ja ik zou me ook heel lullig voelen en ik denk dat dit een wijze les voor je is.
klotepech voor de nwe eigenaar..
Gelukkig geen ongelukken van gebeurd?
 
Laatst bewerkt:
tja, het is natuurlijk ook aan de nieuwe eigenaar om zelf ook alles een beetje na te lopen.
Een nieuwe vrouw bekijk je toch ook eerst van alle kanten voor je erop kruipt. :+
 
Vervelend idd, maar de koper heeft ook onderzoeksplicht en jij bent te goeder trouw toch? Ik weet niet wat de verkoopprijs geweest is (niet nodig ook) maar misschien kun je 50% teruggeven? Hij/zij heeft tenslotte 2 dagen gereden met veel te weinig/bijna geen olie in het carter.
 
Helemaal niks meer in het blok of helemaal niks meer aan de peilstok?
(of zichtbaar in het glaasje)
Is er nu motorschade? dat vermeld je namelijk niet.
 
Eens met voorgaande reacties: de wet beoogt onwetende kopers te beschermen tegen oneerlijke verkopers.

Verkopers hebben dus een mededelingsplicht: dus als je van de gebreken wist dan had je dat moeten melden. En om e.e.a. in het redelijke te houden stelt de wet verder dat de koper ook zelf een verantwoordelijkheid heeft: onderzoeksplicht. Heeft de koper een technische keuring uitgevoerd of uit laten voeren alvorens tot aankoop over te gaan?

Als aan die laatste voorwaarde is voldaan en er desondanks binnen korte tijd na aankoop gebreken optreden, dan is de vraag in hoeverre die gebreken niet verwacht hadden hoeven te worden. Kortom: wat mag je als koper van een (in dit geval) 27 jaar oude motorfiets verwachten...? Ik heb jongere motoren gezien waarbij je al blij mocht zijn dat ze niet spontaan desintegreerden als je ernaar wees. Niet zoveel dus.

Dus, ja, het is verschrikkelijk lullig wat de koper overkomt, en persoonlijk zou ik me er als verkoper ook niet persé happy bij voelen. Maarja, mss heeft de koper getracht olie te verversen, maar was vergeten dat nieuwe olie erin doen een essentieel onderdeel is van die procedure...

Lang verhaal kort: als je de koper tegemoet wilt komen, dan moet je dat zelf weten, maar gelet op de leeftijd van de motor - en aannemende dat je t.t.v. de verkoop niet vol trots hebt staan beweren dat deze GN250 uniek en gereviseerd was, en zodoende in absolute nieuwstaat verkeerde - denk ik dat de koper bij een rechter volstrekt geen kans maakt.

Sowieso had de koper ook zelf het oliepeil kunnen checken alvorens te gaan rijden. Volgens mij leer je dat tijdens rijlessen, BRAVOK, of zoiets?
 
Laatst bewerkt:
Nee er zat echt alleen nog maar een minuscuul plasje in het blok! Ik was ook echt met stomheid geslagen door dat telefoontje. Ik dacht in eerste instantie dat de problemen waarover de nieuwe eigenaar me belde meer te maken hadden met een verstopte carburateur (omdat ie dus prima liep, maar opeens 2 of 3 keer afsloeg). Ik heb zojuist de foto gezien en ik ben er echt van geschrokken.
Overigens rijdt de motor nu wel weer prima na het bijvullen, maar begrijpelijkerwijs heeft de eigenaar alle vertrouwen verloren.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de koper die motor gratis wilt.
En een beetje heel erg aan het overdrijven is.
Als er echt zonder olie gereden was, had hij het ook na het bijvullen niet meer gedaan.

De koper had zelf ook moeten kijken.
Hoeveel km had hij in die paar dagen gereden ?
 
:)Super toch...

Tja, hij geeft wel aan dat de motor meer tikt dan voorheen. En hij wil persé dat ik de motor terugneem. Heb al geboden €300,- terug te betalen - flink verlies voor mij, maar dat wil hij niet. Ik snap van zijn kant dat je, als dit je na 2 dagen overkomt, er flink de zeik in hebt en er geen vertrouwen meer in hebt.

Daarnaast heb ik de motor bij m'n huis verkocht, helpt ook niet heel erg mee..... :')
 
Tja, hij geeft wel aan dat de motor meer tikt dan voorheen. En hij wil persé dat ik de motor terugneem. Heb al geboden €300,- terug te betalen - flink verlies voor mij, maar dat wil hij niet. Ik snap van zijn kant dat je, als dit je na 2 dagen overkomt, er flink de zeik in hebt en er geen vertrouwen meer in hebt.

Daarnaast heb ik de motor bij m'n huis verkocht, helpt ook niet heel erg mee..... :')
Even?
Dat hij zo suf is als jou om niet zelf het oliepeil te controleren is niet jouw schuld (...)

Laat 'm een partij 't zelf uitzoeken.. :Y
 
Daarnaast heb ik de motor bij m'n huis verkocht, helpt ook niet heel erg mee..... :')
dat is wss jouw grootste "probleem", alsook dat je je wel erg inleeft in hoe erg het voor de koper is. Maar jij weet niet wat die koper in 2 dagen met de motor uitgespookt heeft, en wat er uberhaupt klopt van diens verhaal. Sowieso, als het ding versleten was (niet ondenkbaar bij een 250cc uit 1991) en je gaat er eventjes lekker mee tekeer (120 rijden ofzo...) dan spuugt-ie ook gemakkelijk de olie eruit. Etcetera.

Blijft overeind dat de koper weet waar jouw huis woont, maar daar verander je niets meer aan. Dus motor terugnemen als je je daarover erg zorgen maakt, anders gewoon stevig stelling innemen en afwachten wat er gebeurd. Waarschijnlijk niets: iets met blaffende honden etcetera.

Dat de koper jou niet (meer) leuk vind is een feit, en dat zal niet anders worden als je de motor terugneemt, dus daar moet je mee zien te leven.

Koper heeft - wettelijk - iig geen poot om op te staan in dit geval. Jij hebt aangeboden om 300 terug te geven, dat is een mooi gebaar, en al veel meer dan koper uberhaupt mag verwachten.
 
Laatst bewerkt:
Als de motor nu weer goed rijd en start
Is het toch goed .
Ik zou zeggen
Je kan kiezen of delen .
Of je accepteer een vergoeding van €150.
Of je zoekt het er maar mee uit.
 
Tja, hij geeft wel aan dat de motor meer tikt dan voorheen. En hij wil persé dat ik de motor terugneem. Heb al geboden €300,- terug te betalen - flink verlies voor mij, maar dat wil hij niet. Ik snap van zijn kant dat je, als dit je na 2 dagen overkomt, er flink de zeik in hebt en er geen vertrouwen meer in hebt.

Daarnaast heb ik de motor bij m'n huis verkocht, helpt ook niet heel erg mee..... :')
Had hij de olie maar moeten checken voor het eerste gebruik.
Als jij tergoede trouw gehandeld hebt hoef jij je nergens schuldig over tevoelen.

Tja dat hij weet waar je woont zal me er niet teveel zorgen om maken.
even van uitgaan dat het hier om een gemiddelde nederlander gaat, en niet een van de speciale hmmm figuren. :X
 
Tja, hij geeft wel aan dat de motor meer tikt dan voorheen. En hij wil persé dat ik de motor terugneem. Heb al geboden €300,- terug te betalen - flink verlies voor mij, maar dat wil hij niet. Ik snap van zijn kant dat je, als dit je na 2 dagen overkomt, er flink de zeik in hebt en er geen vertrouwen meer in hebt.

Daarnaast heb ik de motor bij m'n huis verkocht, helpt ook niet heel erg mee..... :')


De koper maakt misbruik van je, trap er niet in.
 
De koper maakt misbruik van je, trap er niet in.

zo komt het wel over.
koper heeft mensenkennis en is brutaal.
heeft dit truukje wellicht al eens eerder met success gedaan.
Die zal blijven proberen, tot je een keer goed stelling neemt.
Sterkte.
 
Nu zijn de reakties op de hand van de verkoper. Maar als de koper zich eerst gemeld had met zijn verhaal?
 
Nu zijn de reakties op de hand van de verkoper. Maar als de koper zich eerst gemeld had met zijn verhaal?
Dan had mijn reactie als altijd afgehangen van de weergegegeven "feiten", maar was inhoudelijk wss niet erg anders geweest: van een 27 jaar oude motor kun je als koper niets verwachten, dat is in principe oud ijzer, en een rechter zal daar niet anders over denken.
 
Bedankt voor al jullie reacties! Vind het vooral best kut voor de nieuwe eigenaar, is een jonge meid die nog geen rijbewijs heeft -en haar eerste motor. Haar vriend had de proefrit gedaan en is ook degene die me dus met 'grootspraak' onder druk zet. Vind het voor een mede motorrijder gewoon erg vervelend als je zo'n ervaring hebt met het kopen van je eerste motor. Klinkt een beetje soft misschien, maar dat is natuurlijk nooit wat je wilt. Ik denk wel dat ik overigens wat meer voet bij stuk ga houden. Ze kunnen een deel van het bedrag terugkrijgen, of niet. Dat die jongen voor m'n deur gaat staan en wat is allemaal erg interessant, maar dat zou eigenlijk niets moeten bijdragen aan deze kwestie.
 
Tja, hij geeft wel aan dat de motor meer tikt dan voorheen. En hij wil persé dat ik de motor terugneem. Heb al geboden €300,- terug te betalen - flink verlies voor mij, maar dat wil hij niet. Ik snap van zijn kant dat je, als dit je na 2 dagen overkomt, er flink de zeik in hebt en er geen vertrouwen meer in hebt.

Daarnaast heb ik de motor bij m'n huis verkocht, helpt ook niet heel erg mee..... :')

Hoezo hij wil per sé dat je hem terugkoopt. Hij heeft feitelijk niks te willen. Je bent al heel coulant door hem € 300,- te bieden. Niks meer aan doen zou ik zeggen. Erg vervelend dat dit gebeurd is maar niet jouw verantwoordelijkheid zou ik zeggen.
 
tja, het is natuurlijk ook aan de nieuwe eigenaar om zelf ook alles een beetje na te lopen.
Een nieuwe vrouw bekijk je toch ook eerst van alle kanten voor je erop kruipt. :+

Er zijn drankjes op de markt waardoor je alle kanten opkijkt en je zo maar op een nieuwe vrouw kruipt.
Iets met te graag willen, of zo...., net als een motor kopen....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan