Motor verkoopcijfers 2020

Net als afgelopen jaren ben ik ook dit jaar ben ik weer in de cijfers van RDW gedoken om te zien wat er in motorland gebeurd is afgelopen jaar.
Het hele verhaal kun je HIER lezen.

Sorry dat het een wat lang verhaal geworden is O-)
maar heb je tenminste wat te doen tijdens het 'thuiswerken'.
Maar waar zijn de nieuwe cijfers?
 
wat is het foutje dan?
of bedoel je dat je geen turbo mag zeggen maar 'supercharged' of, geperste (gebakken) lucht?

Dat is dan de dichterlijke vrijheid die je als schrijver hebt *D
 
Leuk lijstje. Pijnlijk om te zien hoe weinig supersports er worden verkocht, maar ik zag de GSX-R en S1000RR er niet los tussen staan, terwijl ik zeker de laatste (in de volksmond ook wel de beste superbike van dit moment genoemd :+ ) nog redelijk vaak tegenkom.
 
Leuk lijstje. Pijnlijk om te zien hoe weinig supersports er worden verkocht, maar ik zag de GSX-R en S1000RR er niet los tussen staan, terwijl ik zeker de laatste (in de volksmond ook wel de beste superbike van dit moment genoemd :+ ) nog redelijk vaak tegenkom.
Het is een overzicht van verkopen in 2020, als er bijvoorbeeld in voorgaande jaren wel veel verkocht zijn dan kun je ze op straat best vaak tegenkomen.

Cijfers voor deze modellen:
S 1000 R - 14
S 1000 RR - 77

GSX-R1000 - 10
GSX-R125 - 1
 
Het is een overzicht van verkopen in 2020, als er bijvoorbeeld in voorgaande jaren wel veel verkocht zijn dan kun je ze op straat best vaak tegenkomen.

Cijfers voor deze modellen:
S 1000 R - 14
S 1000 RR - 77

GSX-R1000 - 10
GSX-R125 - 1
Dus even kort opgesomd:
Japanse 1000cc supersports:
Kawa ZX10R* 38
Honda CBR1000RR 10
Suzuki GSXR 10
Yamaha R1 15
Tot*: 73

BMW verkoopt dus met een model meer dan alle japanse 1000cc supersports bij elkaar, *(en dat is dan nog incl. de ZX6R..) Pijnlijk
 
Datzelfde gebeurd ook ongeveer met de R1250GS.

Zoals ik al schreef is het lastig hokjes te maken, met een beetje grove schatting kom je uit rond de 250 supersport modellen uit, das dus nog lang geen 2% van het totaal... Supersport doet er niet meer toe (hoe mooi/spannend/snel dan ook) -O-


Overigens zitten er bij de S1000RR 5 plukjes (32 motoren) bij die op hetzelfde moment op kenteken zijn gezet, en staan allemaal op zakelijk.
Dan komt de opmerking van Julius Alexander van pas, zijn dit modellen aangeschaft voor cup races oid?
 
Het is een overzicht van verkopen in 2020, als er bijvoorbeeld in voorgaande jaren wel veel verkocht zijn dan kun je ze op straat best vaak tegenkomen.

Cijfers voor deze modellen:
S 1000 R - 14
S 1000 RR - 77
Hoeveel daarvan zijn zakelijke inschrijvingen? Normaliter hebben de meeste BMW dealers van alle modellen 1 demo op kenteken.

in de eerste podcastmotor van nieuwsmotor en maxxmoto ging het ook even over dit soort cijfers en hoe dat werkt. https://www.nieuwsmotor.nl/podcasts/25703-podcastmotor-motorpodcast-1-vandervalk-jaspers-overzee
 
Hoeveel daarvan zijn zakelijke inschrijvingen? Normaliter hebben de meeste BMW dealers van alle modellen 1 demo op kenteken.

Volgens mij kun je uit de rdw data niet halen of een motor zakelijk of particulier is.
Mijn motor is ook zakelijk maar staat gewoon op mijn naam, ik zie ook niets bij het rdw.

Dan moet je bij de belastingdienst zijn volgens mij. En die geven weer geen data :)
 
In de open data van de RDW kan je dat wel zien. Particulier of zakelijk in 2 (geloof ik) categorien. Op de "nromale" rdw kentekencheck site kan je het ook zien hoeveel zakelijke en private eigenaren er zijn geweest (tot op zeker hoogte)
Ik zie nu ook dat Joostst dit al heeft toegevoegd. Bijna de helft van die S1000RR-en zijn zakelijke inschrijvingen.

en soms worden ze binnen het jaar weer ge-exporteerd:
 
Laatst bewerkt:
Totaal 155 moto guzzi's verkocht, waarvan 115 die lelijke V85t, wat dramatisch 🙈
Toch 115 V85TT,en nog 40 andere modellen. Nog niet zo lang geleden verkocht MG 1 (spreek één) motor in Nederland.
Dus zijn we blij,dat het wat beter gaat,en 2021 komt er nog wel wat nieuws.
 
Op zich vind ik het niet raar dat KTM en bijvoorbeeld Husqvarna lager staan.
Aangezien ze best veel cross motoren (zonder kenteken) en enduro's (met kenteken) verkopen.
Maar als ik kijk naar de mensen om mij heen die allemaal van plan waren een nieuwe enduro of crosser te kopen. Die hebben het uiteindelijk niet gedaan door corona.
Enerzijds omdat je eerst niet mocht crossen boven de 18, en alle offroadritten zijn nu ook afgelast. Anderzijds is het best veel geld voor een hobby in een onzekere tijd.

Tevens verkoop yamaha geen WR450F meer met kenteken in nederland (iets met lage verkoopcijfers en euro 5).
KTM en Husqvarna zijn wel echt de big names in de enduro en offroad wereld.
 
toevallig afgelopen dinsdag ook even een uitdraaitje bekeken wat er aan motorverkopen gebeurd was.
Tegenover elke Yamaha worden er 3 BMW's verkocht.
Onderaan de streep is BMW 60 motoren ingelopen op Yamaha in een periode van 16 dagen.
Deze maand bevat nog 14 dagen, we zitten in een lockdown waarbij de motorshowrooms gesloten moeten zijn.... er valt dan door de Duitsers niets meer te ontkennen over gekocht marktaandeel.

 
_O-
Op de 18e heeft Yamaha waarschijnlijk een BMW-tje gedaan.
Twintig MT-07 motoren zakelijk op kenteken gezet, keurig opeenvolgende kentekens en niet verzekerd, dat zegt genoeg.
 
_O-
Op de 18e heeft Yamaha waarschijnlijk een BMW-tje gedaan.
Twintig MT-07 motoren zakelijk op kenteken gezet, keurig opeenvolgende kentekens en niet verzekerd, dat zegt genoeg.
Als daarmee hun bonus kunnen halen dan doen ze het......draait om geld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan