Motor verkopen aan iemand in het buitenland

APH3X2N

Die hard MF'er
20 okt 2011
821
0
Goedemiddag,

Ik wil mijn motor verkopen aan een vriend die in het buitenland woont, namelijk; Ierland. Het wordt uiteraard door verschillende instanties niet heel makkelijk gemaakt.

De beste optie op dit moment lijkt om samen met de koper hier in Nederland de motor van het kenteken te halen en een doorvoerkenteken aan te vragen. Vervolgens kan de motor binnen 14 dagen naar Ierland gereden worden om daar weer op kenteken te zetten.

Echter zie ik veel terug komen over keuringen bij het uitschrijven etc. Zijn dit soort zaken van toepassing op een motor aangezien we ook geen APK kennen? Iemand ervaring hiermee?

Hier nog wat literatuur over het doorvoerkenteken:

RDW; Doorvoerkenteken

Alvast bedankt!
 
Het klinkt omslachtig met een doorvoerkenteken. Zelf geen ervaring mee. Ga jij hem zelf naar Ierland rijden? In dat geval zou ik dat op nl kenteken doen. Dan terug naar nederland komen met de kentekenplaat (heel belangrijk). In nederland kun jij hem exporteren bij een rdw station (hoeft verder niemand bij te zijn) en jij krijgt je vrijwaring. Alle papieren die je verder nog krijgt geef je aan de nieuwe eigenaar en klaar ben je.
 
Het klinkt omslachtig met een doorvoerkenteken. Zelf geen ervaring mee. Ga jij hem zelf naar Ierland rijden? In dat geval zou ik dat op nl kenteken doen. Dan terug naar nederland komen met de kentekenplaat (heel belangrijk). In nederland kun jij hem exporteren bij een rdw station (hoeft verder niemand bij te zijn) en jij krijgt je vrijwaring. Alle papieren die je verder nog krijgt geef je aan de nieuwe eigenaar en klaar ben je.

Dat is het hele ding, ik ga hem niet naar Ierland rijden dat gaat hij doen.
 
Dit is de kop die in je link staat:

Motor door Nederland heen vervoeren
Als u met een voertuig zonder Nederlands kenteken van het ene land naar het andere land door Nederland heen wilt rijden, heeft u een doorvoerkenteken (ook wel transitokenteken) nodig.


Dit gaat over hoe exporteren als die een NL kenteken heeft:


Motor met Nederlands kenteken uitvoeren
Als u uw motor met Nederlands kenteken wilt uitvoeren, moet u de registratie van de motor bij de RDW beëindigen. Dit is belangrijk, want pas na beëindiging van de registratie bent u niet meer aansprakelijk voor de motor en stoppen de voertuigverplichtingen. U beëindigt de registratie bij de RDW door de motor aan te melden voor uitvoer.



Denk dat je bij verkeerde zat te kijken want dit zijn 2 verschillende situaties, bij uitvoer staat niets over een keuring;):t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
keuringen bij uitschrijving voor export nog nooit van gehoord. bij inschrijving wel maar dat lijk me niet jouw probleem maar die van je vriend.
 
Wanneer volgens jouw verzekeringspolis dit geen probleem is en je er zelf ook geen probleem mee hebt laat je hem toch zelf rijden ! Zoniet kan hij hem toch ook met een bus of aanhanger ophalen.
Heb ik met een vriend uit Finland gedaan. Hij had een motorfiets op MP gezien en ik heb die gekocht en wa verzekerd. Hij had uiteraard een geldig motorrijbewijs. Hij is op NL kenteken en mijn verzekering naar huis gereden. 1,600km in 22 uur naar Stockholm veerboot. Motor op Fins kenteken laten zetten, kopie naar mij. RDW gebeld, afmeldings papieren opgestuurd, kentekenplaat "gooi je zelf maar weg". NL verzekering afgemeld, klaar.
Je moet je vriend wel vertrouwen...
 
Het klinkt omslachtig met een doorvoerkenteken. Zelf geen ervaring mee. Ga jij hem zelf naar Ierland rijden? In dat geval zou ik dat op nl kenteken doen. Dan terug naar nederland komen met de kentekenplaat (heel belangrijk). In nederland kun jij hem exporteren bij een rdw station (hoeft verder niemand bij te zijn) en jij krijgt je vrijwaring. Alle papieren die je verder nog krijgt geef je aan de nieuwe eigenaar en klaar ben je.
Ik heb ook wel eens een motor afgemeld voor een goede kennis. Hij had de motor met een busje in NL opgehaald. Kwam bij ons langs voor een bakkie en beetje bijkletsen. Kentekenplaat eraf geschroefd, papieren achtergelaten en hij is met de motor naar huis gegaan. Ik ben daags erna met ktp en papieren naar een rdw station gegaan en heb de motor afgemeld vanwege export. Vrijwaring naar oude eigenaar, rest documentatie naar nieuwe eigenaar opgestuurd. Easy
 
Ik heb al diverse motoren naar het buitenland verkocht . Het simpelste is dat de koper hem zelf ophaalt. Samen dan naar de RWD ,en alle papieren meenemen en kentekenplaat van de motor halen .
Daar de papieren en kentekenplaat inleveren . vervolgens krijg je een vrijwaring en een export vergunning. Tenzij er natuurlijk iets mee aan de hand is .
Als alles in orde is krijgt de kopende partij een bewijs van aankoop en betaald ca €12 . Je papieren en het kentekenbewijs worden dan vernietigd en daar mee is de kous af . Fluitje van een cent .
 
Terug
Bovenaan Onderaan