Motor verkopen aan iemand uit België

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
hallo mede-MF'ers

Er komt vanavond een koper langs voor mijn motor.
Helemaal top natuurlijk, want de motor staat al een tijdje te koop.

Het enige nadeel is dat deze meneer in belgië woont.

Ik heb zelf alle papieren en de motor.
De koper is van plan om de motor met een bestelbusje terug te rijden naar belgië.

Ik had zelf het idee om een contractje op te stellen dat de motor verkocht is op deze datum met de tijd erbij, kopie legitimatie koper en handtekening koper.
Zo kan ik vertrouwen dat de koper mij een vrijwaringsbewijs opstuurt en zo niet heb ik nog een ander bewijs.

is dit rechtsgeldig?
en/of heeft iemand anders nog tips met het verkopen van een motor aan onze zuiderburen.

MVG,
Tom


ps. ik kon heel veel import VANUIT belgie vinden, maar niks voor verkoop richting belgie.
 
Je moet je motor bij de RDW aanmelden voor export.
Dan krijg je een vrijwaringsbewijs. (dit is heel belangrijk!)
Zonder vrijwaringsbewijs heb je geen bewijs dat die motor niet meer op jou naam staat.
Hier kan je heel grote problemen mee krijgen, dus altijd zorgen dat je dat vrijwaringsbewijs hebt. (Dus niet laten opsturen, dit kan sowieso niet bij export)
 
Je moet je motor bij de RDW aanmelden voor export.
Dan krijg je een vrijwaringsbewijs. (dit is heel belangrijk!)
Zonder vrijwaringsbewijs heb je geen bewijs dat die motor niet meer op jou naam staat.
Hier kan je heel grote problemen mee krijgen, dus altijd zorgen dat je dat vrijwaringsbewijs hebt. (Dus niet laten opsturen, dit kan sowieso niet bij export)

ik neem dus aan dat een contractje met ondertekening van de koper niet rechtsgeldig is?

het probleem is dat de koper vanavond al komt.
 
Laatst bewerkt:
Je moet je motor bij de RDW aanmelden voor export.
Dan krijg je een vrijwaringsbewijs. (dit is heel belangrijk!)
Zonder vrijwaringsbewijs heb je geen bewijs dat die motor niet meer op jou naam staat.
Hier kan je heel grote problemen mee krijgen, dus altijd zorgen dat je dat vrijwaringsbewijs hebt. (Dus niet laten opsturen, dit kan sowieso niet bij export)

:^

Niets meer aan toe te voegen. :)
 
ik neem dus aan dat een contractje met ondertekening van de koper niet rechtsgeldig is?

het probleem is dat de koper vanavond al komt.

Das uhm.... kut :/
Ik zou hem niet wegdoen zonder vrijwaring iig....
Punt met dat soort contracten is dat het puur bangmakerij is, maar het totaal geen rechtswaarde heeft...
 
'Motor verkopen aan belgië' > 'Motor verkopen aan iemand uit België'

Ik vind dat je het slecht hebt geregeld.

Nu komt de koper vanavond al, en je weet niet eens wat je moet regelen om niet in de problemen te komen.

Wat je moet doen, staat al in een paar posts hiervoor.

Succes!
 
een geldig nederlands vrijwarings bewijs zul van iemand die niet in nederland woont, niet krijgen.

je hebt de motor zelf niet nodig om een uitvoer te regelen, wel alle kentekenpapieren, het framenummer en de nummerplaat.

dus NIET de kentekenpapieren en de plaat meegeven als de motor verkocht word.
deze moet je inleveren bij de RDW en na het invullen van wat formulieren, krijg jij je vrijwaring.

heb je geen papieren meer omdat je ze wel hebt meegegeven, krijg je het kenteken niet meer van jouw naam.
en dan blijf je dus belasting en verzekering of schorsing betalen zolang het kenteken op jouw naam blijft staan.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet je ook een overschrijvingsbewijs hebben van de nieuwe eigenaar...

Oftewel bewijs dat ie op zijn naam staat uit belgie in dit geval...
 
hoe je het ook gaat ritzelen of regelen,zorg in godsnaam altijd dat je een geldig vrijwaringsbewijs in bezit hebt voordat je uberhaupt je papieren afgeeft. Dat betekent dus dat die Belg de motor vanavond niet kan meenemen of je moet de risico's gaan lopen die een maat van me deed. Gaf de motor mee (was wel betaald overigens) maar ook de papieren en toen hoorde hij twee weken niets meer. Hij is ook langs geweest toen bij de politie,maar die kan dus echt niets voor je doen. je blijft verantwoordelijk voor de motor,ongeacht wat de nieuwe eigenaar er intussen mee uitspookt. De bekeuringen of erger nog kunnen zomaar blijven binnenstromen. Dus niet doen.
 
Motor ook niet meegeven, want wat de belg met deze motor doet, komt op jouw naam, zelfs als je hem als gestolen of verduisterd hebt opgegeven.

Dus, inderdaad heel slecht geregeld.

Kortom, hij mag komen kijken, proefrijden zou ik ook al helemaal niet doen. Hij mag hem eventueel betalen, maar je moet hem pas afgeven nadat je een geldig vrijwaringsbewijs via de RDW hebt geregeld. Zie hun site. Staat het allemaal op.

Sterkte vanavond.
 
ik lees in een ander topic dat je de motor verkocht hebt.
heb je het kenteken nu van je naam?
heb je de kenteken papieren meegegeven?
die belg heeft niets aan die papieren en kan het kenteken ook niet van jouw naam krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan